Monday, August 15, 2011

Lailatul Qadar | Malam Yang Lebih Baik Dari Seribu Bulan

Surah Al-Qadr

Apa itu lailatulqadar ? Apa maksud lailatul qadar? Haa....bagi sesape yang tak tau...boleh la baca nie sebagai menambahkan ilmu pengetahuan yer.... Aku bagitau secara ringkas dan padat jer... Sesuai bagi golongan anak muda yang masih tercari-cari hala tuju kehidupan nie... 

Lailatul Qadar nie maksud direct nya Malam ( Lailat) Kemuliaan (Al-Qadar). Kenapa dimuliakan? Sebab malam itu adalah malam diturunkan Al-Quran.... Bila? Tidak diketahui secara detailnya.... Cuma yang diketahui... Malam penurunan Al-Quran nie berlaku dalam tempoh 10 malam terakhir dalam bulan Ramadhan....

Kenapa terkenalnya malam Lailatul Qadar? Sebabnya....malam itu lebih baik dari seribu bulan... maksudnya bukan dari paras rupa ke aper....tapi pahala dilipat gandakan sebanyak seribu bulan pahala.... banyak tu.... Sape yang tak nak kan.... Contohnya macam korang selalu dapat RM1000 sehari....pada malam tu..pendapatan korang dilipat gandakan sebanyak seribu kali.... So...dalam sehari tu...korang dapat RM1000 x 1000 = ?? (Cer kire...cer kire). Berminat? Komfem la kan.....

Dikatakan malam itu....malaikat dan ruh diturunkan....Sejahtera sepanjang malam hingga terbitnya fajar... dan keadaan malam tu tenang dan aman... Macam mane nak cam? Memang takde tanda-tanda fizikal punyer....Jadi....kenela guna cara cuba dan menang...Trial and error....

Cara nak dapatkan ganjaran.... beribadah la secara berterusan di sepuluh malam akhir Ramadhan.... ada sesetengah cakap lima belas malam terakhir.... Aku ambik yang lima belas...sebab tak rugi ambik yang lima belas... Lagi banyak kita beribadah....lagi banyak pahala kan? Jumpa tak jumpa malam tu... Ikut nasib dan rezeki je la...Janji jangan miss walau satu malam dalam malam-malam terakhir tu.... Kalau awal-awal dah termiss?? Akhir puasa lagi malas la jawabnya...he he

Sebenarnya tak susah bagi sesape yang beramal secara konsisten dan istiqamah.... Sebabnya..jika dia beramal sepanjang bulan puasa tanpa rasa jemu dan leka.... Sudah pasti akan terjumpa juga malam lailatul qadar tu... dan sudah pasti akan dapat pahala berganda itu.... Nampak? Jadi..amat susahla bagi sesape yang kejar malam itu semata-mata.... Perlukan konsistensi untuk berjaya...;)

P/S: Pada masa nie solat witir disertakan bacaan qunut... Tau ke tak? :)

3 comments:

fiq. said...

harap2 dapat jumep lailatul qadar, harapan sejak puase tahun lepas

Saiazuan said...

sama2 brharap kte dikalangan trpilih mendapat malam lailatulqadar ni :D

Pearl Kaz said...

waa.. sgt2 betul.. kena konsisten. sy dr awal puasa dah niat nk qiayamulail.. tp tak terbangun2.. takut je 10mlm terakhir tak dpt qiayamulail.. huhu.. ape pun, semoga kita semua antara golongan terpilih utk bertemu lailatul-qadar... :) amin.

Ping your blog