Exabyte

Thursday, May 26, 2011

Nama-nama Ilmuwan Islam

Al-Kindi (796 - 873 M)



Falsafah Arab terkemuka, dikenal juga sebagai pakar matematik, logik, fisika, astronomi, dan muzik. Beliau menulis buku dalam berbagai bidang kajian.

Abu Bakar Al-Razi [Razhes] (864 - 923 M)
Ahli fisika dan falsafah Arab terkemuka. Dikenal bijak juga sebagai ahli kimia, musil, astronomi, dan sastera (khususnya puisi). Beliau telah menulis leibh dari 200 kitab, dan yang paling terkenal adalah Al-Hawi (The Comprehensive) dan sebuah buku tentang cacar dan campak.

Ibnu Sina [Avecinne] (980 - 1037 M)



Saya rasa mungkin inilah salah seorang nama yang mungkin anda selalu dengar. Ahli falsafah dan ahli fisika yang sangat genius. Beliau telah menulis lebih dari 100 buku tentang falsafah adn kedoktoran. Yang paling terkenal adalah Al-Qanun (Hukum) di bidang kedoktoran dan Al-Syifa' (Kesembuhan) di bidang falsafah.


Abu Nashr Al-Farabi [Alfarabi] (878 - 950 M)




Falsafah muslim terkemuka, sekaligus pakar logik, matematik, dan muzik. Beliau mencuba mengahwinkan antara syariat islam dan falsafah yunani. Beliau juga menulis lebih dari 100 judul buku.

Abu Al-Raihan Al-Bairuni (973 - 1048 M)

Sejarawan, ahli matematik, astronomi, geografi, fisika, dan farmasi. Beliau adalah saintis terkemuka yang pertama kali menemukan bahawa bumi berputar pada paksinya. Beliau menulis lebih dari 120 buku.

Abu Hanifah Al-Dainawari (w. 895 M)

Falsafah sekaligus chronicler, Botanist, dan jurutera.

Al-Zamakhshari (1075 1144 M)
Salah seorang pakar terkemuka di bidang bahasa, tatabahasa Arab, dan tafsir. Beliau menulis lebih dari 10 buku, dan yang paling terkenal adalah Tafsir Al-Kasysyaf.


Ibnu Bajah [Ibn Bajja] (w. 1138M)

Falsafah Arab terkemuka yang menjelaskan buku-buku Aristotles. Beliau dikenal juga sebagai pakar kedoktoran, astronomi, dan muzik.

Ibnu Thufail (1100 - 1185 M)

Intelektual ensiklopedis Andalusia yang juga seorang falsafah, ahli astronomi, dan sasterawan (penyair). Karyanya yang paling terkenal adalah Kisah Hayy bin Yaqzhan yang menjadi ladang usahanya untuk mengahwinkan antara falsafah dan syariat.


Ibnu Rusyd [Averroes] (1126 - 1198 M)

Falsafah Arab Andalusia terkemuka, juga pakar hukum, sastera, kedoktoran, dan astronomi. Beliau juga terkenal sebagai pakar yang mencuba mengahwinkan falsafah dan syariat.


Ibnu Zahr (w. 1162 M)

Ahli fizik Arab yang mencuba membangunkan terpai perubatan moden. Beliau menulis sejumlah buku kedoktoran yang menjadi rujukan utama sehingga akhir abad 17 M.


Ibnu Khalkan (1211 - 1282 M)

Sejarawan dan biographer Arab. Beliau menyusun rujukan yang paling terkenal, iaitu Wafiyat Al-A'yan wa Anba' Al-Zaman.


Abu Mansur Al-Tsa'alibi (961 - 1038 M)

Sasterawan era Abbasiyah, sekaligus pakar bahasa dan sejarawan. Beliau menulis buku tentang kebudayaan, sejarah, dan bahasa, dan yang paling terkanl adalah Yatimat Al-Dahr fi Syu'ara' Ahl Al-'Ashr

Dan ramai lagi seperti Ibnu Abi Ushaibi'ah atau Rasyiduddin (w. 616 H), Abu Ash-Shillat Al-Andalusi (w. 529 H), Ibnu Madha' Al-Qurtubi, dan lain-lain. Jika dikumpul semua kisah-kisah ilmuwan islam ini dalam bentuk movie, pasti lebih panjang dari siri televisyen bersiri seperti Heroes, Prison Break, Smallville dan sebagainya.

Jika diperhatikan, kebanyakan dan tidak salah jika dikatakan semua ilmuwan islam dulu adalah ahli falsafah. Mengapa? Ini kerana mereka mendapat ilmu dari kitab Allah iaitu Al-Quran. Mereka kaji kitab. mereka cuba memahami Al-Quran dengan tafsir sambil mempelajari bahasa dan tatabahasa Al-Quran, kemudian membetulkan pemahamannya dengan logik, mengenal hukum-hukumnya dengan ilmu fiqh dan mendeduksinya dengan perangkat ushul fiqh. Ini kerana Al-Quran merupakan sumber pengetahuan tentang segala bentuk kehidupan dan fenomena alam. Di Dalamnya terkandung kaedah-kaedah sistematik yang mengatur peri kehidupan individu dan masyarakat. Di sini akunak bagi sedikit sebanyak contoh-contoh ayat Al-Quran yang mungkin menjadi titik tolak bermulanya kajian-kajian mereka.

Maksud-maksud Firman Allah :

"Dan Dialah yang membiarkan dua laut mengalir(berdampingan); yang ini tawar dan yang lain masin lagi pahit dan Dia jadikan antara keduanya dinding dan batas yang menghalangi." (Al-Furqan: 53)

"Dan Dialah yang menjadikan bintang-bintang bagimu, agar kamu menjadikannya petunjuk dalam kegelapan di darat adn di laut. Sesungguhnya Kami telah menjelaskan tanda-tanda kebesaran (Kami) kepada orang-orang yang mengetahui." ( Al-An'am: 97)

"Dia-lah yang menjadikan matahari bersinar dan bulan bercahaya dan ditetapkan-Nya manzilah-manzilah (tempat-tempat) bagi perjalanan bulan itu, supaya kamu mengetahui bilangan tahun dan perhitungan (waktu). Allah telah menciptakan yang demikian itu melainkan dengan hak. Dia menjelaskan tanda-tanda (kebesaran-Nya) kepada orang-orang yang mengetahui." (Yunus: 5)

"Dan Allah telah menciptakan semua jenis haiwan dari air, maka sebahagian dari haiwan itu ada yang melata di atas perutnya dan sebahagian berjalan dengan dua kaki, sedang sebahagian (yang lain) berjalan dengan empat kaki: Allah menciptakan apa yang dikehendaki-Nya, sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu." (An-Nur: 45)

Banyak lagi yang boleh dikaji dan diteliti melalui Al-Quran, cuma kitalah yang perlu memulakan balik apa yang telah dimulakan oleh ilmuwan islam dulu. Kita perlu sedar, kita sudah ada satu kitab (Al-Quran) yang amat luas ilmunya. Tetapi, kita di dalam kerugian dan alpa kerana kita tidak tidak mengkajinya. Hasilnya, kita sekarang 70 tahun terkebelakang dari segi ilmu pengetahuan terutama sains dan teknologi berbanding negara barat. Sama-sama kita renungkan.

5 comments:

Mira Zali said...

al-khawarizmi.. hehehe.. ni pakar matematik rsenye..

harrazdani said...

sememangnya orang islam adalah pelopor kepada ketamadunan ilmu di dunia ini...ttp kenapa org2 asing lebih ditonjolkan, terutamanya dalam sukatan mata pelajaran sains dan sejarah di negara kita.....

Ashraf Jalil said...

kebanyakan tokoh2 ni tak disebut langsung namenye kat barat..orang barat agung2kan tokoh dari barat je walaupon diorg tau yg asalnye fundamental ilmu yang diorang pakai tu dikeluarkan oleh tokoh2 ilmuwan Islam kat atas.

mcm ni lah said...

abu nashr al farabi juga mencipta alat muzik ghazal,. beliau juga adalah pencipta code do remi fa so ti do ia juga disebut dal ro mim fa sot lam ta dal ,..

Anonymous said...

Betul....jadi kta sebgai ummat yg msih ada perlu byk cra mprkenalkan mata dunia yg islam tu indah dan terbaik perlu lbh di kenali. Kt sebagai pwaris....intelektual para ilmuan islam

Ping your blog