Sunday, May 29, 2011

Kawan | Sahabat | Musuh Dalam Selimut

Dalam hidup nie....komfem hidup kita dipenuhi kawan-kawan kan..... Tak kisah la kawan sekolah ker...kawan sekelas ker...kawan sepasukan ker.....kawan setaman ker... janji kawan.... Tapi dalam ramai-ramai tu... komfem semua tak sama.... Ada yang baik...ada yang menyampah... Perangai diorang berbeza-beza.... Ni ler jenis-jenis yang aku dah jumpa dan mungkin akan jumpa suatu hari nanti...

Kawan Bermuka-muka
Ni ramai giler.....lagi-lagi kalau di alam bekerja nih.... Depan kita lain, belakang kita lain... Kalau tak tau ok lagi kan....kalau dah tau..memang sakit hati.... Depan kita memang baik giler... siap usap-usap bahu lagi..... belakang.....pergh... Kutuk sana...kutuk sini.... Sampai habis orang lain anggap kita ni buruk..... yang ni sangat bahaya... sangat bahaya..... Dan ramai jugak aku dah jumpa..... rase nak bagi penampor pun ade...tapi sabar jela kan...

Kawan Ambil kesempatan
Ni biasanya berlaku kalau kita ada kelebihan.... Tak kisah la kelebihan apa....kelebihan dalam pelajaran ker....kelebihan sebab populariti ker.....macam-macam la kan... Biasenyer.... orang macam ni akan ramai kawan....tapi ramai yang jenis yang nie... Biler kita dah takde pape.....mula la sorang-sorang tinggalkan kita....berjauhan dengan kita..... Kita bersusah payah sanggup datang ke majlis depa.... Sampai time majlis kita... sakit sikit pun dah takleh pegi dah... Bukan nak balasan... tapi nampak sangat la respon kat situ....Ermmm....yang ni ramai jugak la dah jumpa.... buat bodo jer...:)

Kawan Masa Senang jer
Ni lebih kurang dengan yang atas.... Time senang je ada kat sebelah.....siap sanggup buat kopi lagi untuk kita.... ditakdirkan....korang ada krisis.....susah la kejap kan... sumer tetibe hilang....ape kes?? Yang ni la kebanyakan kawan sekarang.... Time susah....mula la banyak alasan..... Habis sebut nama mak mertua la...adik ipar la.... sepupu sepipit la... Kawan macam ni jugak la yang selalu lupa jasa-jasa kita.. Apa yang depa ingat...periuk nasik sendiri jer....

Kawan Dunia
Haaaa.....ni memang ramai giler... ni takde la tak baik macam kat atas tuu.... yang ni memang ramai yang baik giler dengan kita.... Sampai ada kes pape....depa datang tolong.... Tapi bile diajak beribadah jer...Seribu satu alasan die bagi...... Ermm..... Setakat kawan di dunia je la kan... kalau dia tak kisah dengan kita ok lagi.... takut-takut diajaknye join dengan depa.... Hanya pikir duniawi jer.... rosak jugak derr..... 

Kawan Akhirat
Ni bunyi macam baik je kan.... suruh kita beribadah...suka ajak kita ke surau atau masjid.... Tapi kebanyakan jenis nie tak suka kita buat aktiviti harian macam orang lain.... Bukan semua okeh.... kebanyakan.... Macam nak tengok cerita omputeh.... "Takleh...berdosa!". Nak pegi jalan-jalan di shopping mall...."Takleh..sia-sia!". Agak-agak.....aku rasa jenis nie yang paling ramai tak tahan kot.....huhu.

Kawan Sejati
Ermmm.....ade lagi ker? Mungkin ada......tapi sangat susah la kan.... dengan keadaan dunia sekarang... Ramai yang nak pijak memijak.... Ramai yang ada kepentingan peribadi tersendiri..... Ramai yang kalau boleh nak naik cepat dalam apa-apa pekerjaan.... Semuanya ada persaingan..... Cuba bayangkan..... agak-agak ada tak lagi kawan sejati seperti Abu Bakar As- Siddiq.... Susah kan? :)

Dari list aku tu....mungkin ada lagi jenis lain yang aku tak list.... Tapi nak cari kawan yang betul-betul baik....sangat susah.... Kebanyakannya......bukan kebanyakan....takde yang sempurna dalam dunia nih.... Sebab kita sendiri pun tak sempurna okeh! Kita sendiri pun tak tau jatuh ke kategori maner.... Tapi yang terbaik ialah.... Berbuat baik je sehabis boleh.... kita sendiri jadi kawan yang baik dulu...sebelum mengharapkan orang lain jadi baik kat kita... Kalau dapat kawan dunia atau kawan akhirat tu....bagi aku dah cukup baik dah.... Nak cari kawan yang setaraf sahabat dunia dan akhirat nie..... memang sorang dalam berjuta-juta kot.... :)

10 comments:

TheChekJah said...

InsyaAllah kalau kita baik, kita akan dapat kawan yang baik....

Siti Suriani said...

Pernah jumpe kawan makan kawan. hurm

Budak Botak said...

dah jumpa musuh dalam selimut nie...

Entry terbaru -> Perlumbaan Mangkuk Tandas Di Austria, He3... (",)

Dim Benihana said...

Btl, kalo nk kwn yg baik kena tgk diri kita dl..

Reen Rostarizam said...

macam macam jenis kawan =.=ll hopefully dapat kawan yg ada ketika susah senang..tapi percent tuu.. agak kurnglee..

Fatimah Zahra' said...

bertemu dan berpisah kerana Allah. itu yang paling baik! V(~,^)

@ku d! sin!e said...

macam2 kawan ade..kawan susah? kawan mesra??? heeee

Budak Botak said...

Perkara yg paling pedih bukan dicewakan musuh, tapi oleh kawan baik kita sendiri...

Entry terbaru -> Momir Bojic Mencipta Kereta Volkswagen Beetle Daripada Kayu... (",)

alif haris said...

kawan tapi mesra ada ? hehehe

rebecca melessa said...

kalau dapat tau bestfriend sndiri yang tikam blakang kita lagi frust.lebih frust dari putus cnta kot!

http://bloknoktah.blogspot.com/2011/05/kasihannya-akube-pun-tak-tahu-apa-benda.html

Ping your blog