Exabyte

Monday, May 23, 2011

Apa Itu Kaabah | Teori Perbandingan Mudah

Aku ada terbaca beberapa entri kawan-kawan blogger..... Ada yang menceritakan pasal kaabah... Tapi lebih kepada negativiti..... Dia mengaitkan kaabah ni dengan menyembah seketul batu besar! Menyembah berhala..... terikut-ikut dengan agama pagan Arab... Sungguh cetek dan singkat pemikiran orang yang membuat entri ini...... Nampaknya ada lagi yang tak faham apa itu kaabah....

Aku bagi la penerangan sebagai seorang muslim yang biasa nih.... Mungkin penerangan tahap ustaz....korang tak faham kan.... maka aku bagi la penerangan cetek aku nih..... Sebenarnya....Umat Islam bukannya menyembah Kaabah...Tapi menyembah Allah, Tuhan yang Maha Esa! Perlu paham konsep ni.....

Kaabah hanyalah arah kiblat yang ditetapkan sebagai medium perantaraan untuk menghadap ke satu arah tujuan untuk menyembah Allah.... kenapa Kaabah dipilih? Banyak sebabnya...... salah satu sebabnya.... Kaabah adalah pusat bumi.... Pusat sumber tenaga yang memang tidak dinafikan oleh saintis yang dah mengkaji benda nie.... Perlu ingat satu perkara.... dalam ibadah solat..... gerakan dalam solat....waktu dalam solat... ada kaitan dengan perubahan tenaga dan jugak saluran tenaga..... Dah dapat link kan solat dan Kaabah?

Dalam dunia ni....semuanya berpunca dari tenaga...sesape yang belajar sains peringkat tinggi....pasti faham benda nie... Tapi secara logiknya.... macam nilah... solat ni ibarat kita sedang mengecas tenaga kita dengan tenaga bumi...  kita linkkan tenaga kita dengan tenaga bumi.... Dan semua solat kita menghala ke arah Kaabah....iaitu pusat bumi..... Mengikut kajian.... sesape yang hidup sekitar Kaabah....biasanya umurnya lebih panjang dari tempat lain.... Kenapa?

Tapi perlu ingat....solat kita bukan sembah Kaabah! Sembah Allah....cuma dihalakan ke arah Kaabah sebagai lambang kesatuan dalam agama.... Dan jugak mengikut ajaran nabi-nabi....Kerana segala ajaran dari Tuhan bukannya sia-sia...ada maknanya... 

Mahukan penerangan lagi? Aku bagi satu teori....Teori ni sama dengan teori korang tengok TV.. Korang mengadap tengok TV.....sebab tengok citer kat TV tu..... tapi citer tu ada dalam TV tak? Takde kan? Cuba la bukak TV tu....kot-kot la ada citer yang korang tengok tu terselit kat mane-maner.... takde kan? Tapi korang mengadap TV tu tengok citer tu kan? Konsepnya sama la kan..... Mengadap Kaabah untuk solat sembah Allah... Tapi korang tak nampak Allah di dalam Kaabah tu..... :)

Jangan menuduh bukan-bukan kalau korang tak cukup ilmu di dada..... Setakat memprovok sana sini tak mampu mengganggu gugat umat Islam yang betul-betul memahami akan agamanya....Aku harap semua blogger muslim tidak terganggu imannya kerana entri si blogger tu..... Aku rasa aku perlu buat entri pasal nie.... sebab aku juga seoarng muslim.... Rasa tercabar dan perlu disangkal idea dungu si blogger nie.... Harap disebarkan akan hal nie.....Semoga semua muslim paham akan hal ni...:)

4 comments:

mad khaz said...

setuju!

nice entri bro wacana.

ternanti entri balas sebenarnya.

sebab baca aritu tak tahu camne nak jelaskan, maklumlah ilmu masih belum cukup.

=)

TYNTHA LANA said...

salu singgah baca saja.. entry kali ni benar2 tarik perhatian.. bagus! ^_^

ArulchelseA said...

sapa yg provok tu bro...apa yg bengap sgt org tu...

Srikandi Bonda said...

Alhamdulillah. Bro sudah membuat penerangan. Tenkiu for sharing. :)

Ping your blog