Thursday, May 26, 2011

Hasil Kajian Bro Wacana | Nak Entri Banyak Komen

Dalam dua tiga hari nie... aku pelbagaikan jenis entri aku.... dari copy paste berita....hingga lah gosip artis.... Dari Sukan....hingga la pasal keagamaan.... sumer aku try...dan cara marketing entri yang sama....aku tak main SEO okeh.... jadi takde penglibatan SEO daalm hasil kajian...cuma dari pembaca tegar blog aku.... Dan hasilnya adalah....

Entri Tips Berblogging
Entri ni la paling banyak aku dapat respon dari pembaca blog aku.... Dan sememangnya sangat tinggi traffic aku kalau aku buat entri macam ni..... Aku tak promote pun tinggi jugak trafficnyer.... 

Entri Gosip Artis
Ni pun tinggi gak....tapi komen hanya di peringkat sederhana.... traffic naik.. Maknanya ramai yang bukak nak tau tapi malas nak drop komen... Mungkin ada yang tak setuju ke aper ker....kan....:)

Entri Segmen (Wacana)
Yang ni tengok topik.....kalau senang....ramai yang datang. Kalau topik tu melibatkan benda yang berat (kene pikir sikit) komfem kurang yang join... Adoi yai...macam mane nak buat entri berinformasi nie kalau pikir sikit pun dah tak nak.....huhuhu

Entri Lawak
Yang ni pun ramai orang suka.... aku buat lawak simple pun ramai jugak datang komen.... maknanya kebanyakan pembaca blog aku ni nak release kan tension kot....So...aku akan kekalkan...;)

Entri Cerita santai
Ni pun ramai gak datang....dan memang ni pun entri utama dalam blog nie....cuma sejak akhir-akhir nie je aku kurangkan sebab nak buat kajian nie..... Yang ni pun tengok topik...topik hangat je ramai yang datang komen.... he he he.

Entri Informasi
Ermmm........ramai yang datang tapi sikit je drop komen.... mungkin bace separuh jalan je kot....atau tak tau nak komen aper...sebab kalau ader yang komen...mesti die ada jugak info pasal tu.... Paling sikit dikomen kot....

Entri Keagamaan
Errrrr..........Paling sikit traffic! Komen boleh tahan..... tapi yang ni la bagus untuk korang kan.... tapi kalau ada unsur-unsur agama jer....komfem traffic menjunam...ha ha ha.... 

Hasil dari kajian aku nie.......menunjukkan bahawa jenis entri tu memberi kesan mendalam kepada blog kita.... Baik dari segi traffic ataupun jumlah komen... Tapi yang paling mendukacitakan aku.....pasal entri agama.... Aku ade banyak kali buat entri pasal tu...ada yang ringan-ringan...ada yang agak berat... kalau ringan-ringan...ok lagi.....tersalah berat sikit jer... drop terus traffic dalam beberapa jam...Bila tukar entri lain... naik balik....ha ha ha...

Aku tak tau la kenapa jadi gini....mungkin sebab semua dah tau kot.....atau tak berminat pasal agama nih... Atau mungkin kena otai-otai buat kot baru ramai komen....hehehe..

16 comments:

Ibu Muda 30series said...

Lumrah la tu, majoriti orang suka duniawi kan... :) Mungkin entry2 berunsur keagamaan tu kena olah sikit supaya menarik dibaca

Fakhrul said...

sokong bro..kalau wt pasal agama dorang mcm xnk amek tau je..adakah sbb dorg takut nk komen dan bertanyakan tntg hal keagamaan? tu yg salu fakhrul pikir..kalau tak tau pun apa slhnya komen..kalau slh kita kongsikan jwpn yg betol..kn dh dpt ilmu kat situ..dh ala-ala forum kan..xgtu ker? tol x bro?

idafirdausi said...

betul tu bang.. ida pon ada gak wat sikit entri pasal agam.. tapi yang komen?? hehehee.. tapi takpe.. yang penting kita sharing is caring.. die baca entri tu pon dah kira cukup bagus kan??

Munn Jaafar said...

ada sesetengah pembaca yg tertarik pd niche blog tu, mcm blog PW kan santai & gelak bersama...sbb org nak yg rilex je, xmo berat2 n fikir2...(dh byk fikir kat ofis!)..kalau nak baca gosip artis pg baca beautifulnara@oh bulan...kalau nak tahu berita boleh baca berita on9..xmo la ltk berita copy paste ni..yg psl agama tak tau nak komen ape...ikut mood hari jumaat kot...hehe

Fakhrul said...

@munna: pembetolan sikit..mengenai berita yang dicopy paste tu..

BUkan copy sebarang copy..ianya dinyatakan sumber dari mana berita itu diambil..jadi, org pn akan anggp berita tu dikongsikan dan disebarkan..dengan kata lain, pembaca yg tak tau pasal isu semasa pn boleh tau drpd blog..boleh? Pada masa yg sama jgk, ianya kadang2 dpt naik traffik kita.. :)

mas saari said...

kalau entri pasal tips blogging memang ramai akan baca dan komen!

amiraliyana said...

itulah kenkadang entri pasal berita tu kenkadang org dh bca so sbb tu org tak komen. tapi kalo tak baca lagi pun tak tau nak komen plak. sekadar baca ja. kebanyakan blogger suka komen entry yg lawak2 dan santai. tu daripada pemerhatian kat blog org la. mira sendiri tak pernah wat experiment mcm bro lagi.=)

Izwa Kamaruddin said...

setuju..kdg-kdg entry yg panjangl ebar org malas nk baca,kdg-kdg org suka tgk gmbr & baca sikit-sikit je...

Rawkzell said...

bagus entri ni , sebagai panduan untuk blogger wat entri jenis ape .

Rina Rahamat said...

kalau sy tak kisah boleh baca entri jenis apa pon janji ditulis dlm bentuk yg menarik perhatain (dr segi bahasa) mmg sy akan baca smpi habis..komen? biasanya sy komen je lps baca..entri yg sy x komen selalunya entri lucah dan menghina agama..malas nk layan dgn penulis blog mcm tu..

risa said...

sebab manusia mudah lupa kot

Anonymous said...

setuju je. mix pon bleh kan? hehe..

vampire's lovex said...

entry lawak la best !!! hari2 aku datang kot.kikikikikiki

vampire's lovex said...

entry lawak la best !!! hari2 aku datang kot.kikikikikiki

aizamia3 said...

kena batang hidung ni.. entry isu keagamaan..
bukan taknak komen tapi biasanya aku lebih suka baca dan kalau betul2 aku tak faham atau konpius baru aku tanya.. ataupun komen berbentuk cadangan..

gadis 3 suku . said...

erk..hahaha kalau pasal agame org kurang mengomen..cam ner nk komen..kalau sala komen maksud dier keclain lak jadik nyer..ehheheheh