Saturday, May 21, 2011

Alexa Ranking | Kegunaan Dan Kebaikan Untuk Blogger

Aku sebenarnya baru juger tau pasal Alexa nih..... Masa awal-awal blogging dulu aku tak tau langsung pasal Alexa nih.....aku tau dari Bro ben jugak.... dan akhirnya aku dah siap buat target lagi untuk Alexa ranking aku.... Korang boleh cek aku punyer alexa ranking di sidebar tu....

Rendah lagi kan.... baru cecah angka 200 ribu untuk seluruh dunia..... kalau dalam Malaysia...aku baru jer nak cecah angka lapan ratus... Alexa ranking ni dikira untuk korang punyer traffic selama 3 bulan... So, kenela cuba mentenkan traffic tu... aku awal-awal dulu traffic macam yoyo.... dari 500 boleh bertukar jadi 100 dalam beberapa hari jer! Ha ha ha....T_T. Sekarang je hampir dapat menten seribu UV sehari....:)

Kenapa jadi gitu? sebab dalam bulan Feb dan Mac, aku tak dapat fokus dekat blog...sibuk nak buat majlis kahwin aku..... Sekarang baru ok balik.... Alexa ni pulak kira 3 bulan punyer traffic... maka merana la aku kejap.. lepas habis data traffic yoyo aku tuh....boleh tengok la angka tu mencanak nanti...hihihi. 

Apa guna Alexa ranking untuk blog kita? Gunanya adalah menjadi pembakar semangat korang... Alexa ranking juger satu lagi penunjuk kemantapan blog korang.... Ranking yang tinggi tu menunjukkan:-
  1. Traffic nyer tinggi... pihak pengiklanan pun berminat
  2. Rajin update blog..sebab dikira juger dalam Alexa ranking
  3. Mutu blog.. sebab blog yang ranking tinggi ni maknanya ramai yang bukak
  4. Kalau ranking asyik naik jer..maknanya usaha korang sedang membuahkan hasil
Macam blog aku nih.... masih lagi dalam peningkatan dalam ranking Alexa.... dari hari ke hari... itu jugak membuatkan aku bersemangat nak berblog.... Aku mula-mula daftar dalam Alexa nih...ranking aku adalah 400 ribu lebih..... Seingat aku...sebulan lepas.. Lepas tu naik sikit-sikit.... sampaila angka sekarang.... 

Target awal aku....Alexa ranking untuk global bawah 200 ribu.... dan dalam Malaysia dalam angka 500... Kira ok la kan.... Angka yang logik untuk dicapai.... Kalau korang nak cek korang punyer.... boleh la try... Compare jer....Nak compare dengan Bro ben pun takper....tapi menangis la bezanya....:)

13 comments:

Siti Aziz said...

xberani nak compare...kang jadik gajah ngan kuman...nanges tak berlagu...kuikuikui

mushroom said...

errr tak mo la guna alexa tuh.. seram la

puanbee said...

agak susah nk ajar org pentingkan alexa ni :) tahniah PW dah rank 900 dalam malaysia ,,PB dah rank 435 dalam malaysia kalau boleh nk kurang kan lagi tu :) jadikan cabaran tuk diri sendiri :)

Unknown said...

kalau nk compare blog ak ngan bro ben punya alexa traffic rank..

macam langit ngan bumi..huhu

Tok Esah said...

betul tu bro..
tok ni target gak alexa,
hehe baru sebulan lebih blog tokesah.com tuh!!

cepat je naik!! mudah2an bawah 1k msia

Anonymous said...

assalam...ku awal2 dlu x amik tau sgt...nie baru letak widget, senang skit nampak...huhuhu.

suka point ke 4 tuu...
"Kalau ranking asyik naik jer..maknanya usaha korang sedang membuahkan hasil"

harrazdani said...

bagus gak tu...boleh jadikan sebagai kayu ukur dan cabaran dalam dunia bloging ni...tp tunggu lah biar cukup umur dulu lah..huhuhu

safurara said...

thnks for da info bro,rara nk try jugak lah.cane eh bro.

Browacana said...

@rara pinkmafia: Bukak Alexa, pegi dekat site info...masukkan URL blog....test tengok....lagi senang....daftar masuk jer...free. Boleh ambik wigdet ranking tu...;)

Fathiah Hamim said...

dah penah try dulu2. tapi tengok masa tuh beratus ratus ribu rank nya.
sedeh sungguh, terus tamau tengok dah.
ngeeee

ZIPPO MILLER said...

Hari2 cek...hahah...dan bile tiap kali cek menjadi makin sanggap nk traffic

mas saari said...

malulah nak compare!
trafik bukan bagus pun...huhuhu

Unknown said...

wan tak sehebat u.tapi Alhamdulillah,tiap kali check ranking makin naik