Thursday, May 19, 2011

RON 95 Akan Naik?? | Bandingan Harga Minyak Dunia

Aku ada terdengar pasal harga minyak petrol RON 95 akan naik tak lama lagi.... cuma tak tau berapa sen akan naik (Singgit ker?). Adoi.....sume nak naik kan..... RON 97 tu dah la dekat empat kali naik harga..... RON 95 pun nak naik jugak ker.... Kerana kenaikan harga minyak dunia ker? ok lah... aku bagi sedikit bandingan harga minyak dunia.....

Info ni aku dapat dekat salah sorang status member aku dalam facebook.... dia nie ada informasi direct dari luar... mungkin kerana dia study di negara luar kot.... atau pun ada pakcik makcik dier keje di syarikat minyak di luar negara..... Ini lah sedikit sebanyak bandingan harga minyak yang aku dapat dari kawan aku nih.....

Malaysia
Harga Petrol : RM 2.90
Malaysia pengeluar ke-27 di dunia.

Qatar
...Harga Petrol : RM 0.75
Qatar pengeluar ke-22 di dunia.

Oman
Harga Petrol : RM1.00
Oman pengeluar ke-28 di dunia.

Egypt @ Mesir
Harga Petrol : RM 1.06
Egypt pengeluar ke-29 di dunia.

Iran
Harga Petrol : RM 0.35
Iran pengeluar ke-8 di dunia. 

Kalau inilah kenyataan sebenar tentang harga minyak dunia kita.....agak-agak kenapa yer harga minyak negara kita asyik naik jer? Aku tak tau sangat la pasal konspirasi minyak nih..... sape-sape yang lantang bersuara....boleh la bagi pendapat di komen aku nih..... Nak jugak dengar pendapat kome semua...:)

8 comments:

forever love said...

sebab atq rasa..

mungkin kerajaan banyak export minyak dari luar... dan kemungkinan.. kerajaan amik untung lebih atas harga minyak..

sebab minyak antara pemberi keuntungan kepada negara...

Munn Jaafar said...

Pendapat Munna?

menteri2 lupa rakyat dah semakin celik dan bijak. apa yg mereka tahu rakyat terpaksa ikut apa pun yg dah ditetapkan....kita berkompanglah mcm mana sekalipun,naik tetap naik.sygnya bila kita cuba mbangkitkan sesuatu isu macam ni kat fb @ blog ada suara yg berbunyi2,kita dikatakan tak reti nak bersyukur.

Anonymous said...

siapa yang dgr suara rakyat skrg ni...????

Izuan Idris said...

interesting topic..
tp nk komen lelebih pun xbley, bukan arif mane pun..
huhu

Siti Aziz said...

kesian kat mak cheq kat kg.. hu3..

♥ AMOYELLA said...

sebab malaysia export minyak mentah keluar. dan import minyak yang sudah diproses untuk kegunaan rakyat...makaaa mahallah iaa~ =.=

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
anismelon said...

rini naik lagi kan...yeeeee..sy anak tokey balak..naik la lagi..naik lg..huh..geram..weee