Thursday, May 26, 2011

Persediaan Yang Perlu Dibuat Kalau Nak Kahwin

Dalam keghairahan bercinta tu.... sangat cantik kalau berakhir dengan perkahwinan... Segala perkara haram dihalalkan dalam alam perkahwinan.... Kalau sebelum ni takleh nak buat itu buat ini....Lepas kahwin dah boleh... Tapi....nak kahwin ni kene ade persediaan rapi.... Antara perkara yang korang perlu lakukan sebelum kahwin...

Kursus Kahwin - Ni wajib hadir bagi semua pasangan.... bayaran dia kalau tak silap RM80 hinggit kot... So...bersiap sedia la dengan bajet tu.... Dalam kursus nie...akan diajar cara-cara nak akad nikah.... apa yang perlu ada dalam dada dulu sebelum melangkah ke alam baru tu.... Berbagai godaan dan dugaan yang bakal menimpa...Depa nak korang bersedia betul-betul dulu.... Tapi ada juger yang tak jadi kahwin lepas amik kursus... Sebab baru tau besarnye tanggungjawab suami isteri nie....:)

Barangan hantaran - Ni ikut perbincangan... kalau pasangan bersetuju dengan jumlah 7 par....tujuh la kene sediakan.....kalau sembilan....sembilan la.... bajet dier...ikut kemampuan....bukan ikut kawan okeh.... Sebab sekarang nie hantaran semua nak mahal-mahal jer....silap-silap cecah RM7000 untuk semua hantaran... Purata RM1000 untuk satu hantaran....Pergh......kering poket beb....

Pelamin & Hiasan Bilik Tidur - Ni pun dah macam kewajipan dah.... walaupun ni adat....tapi macam wajib dah bagi masyarakat kita.... Kalau kat Kelantan, biasanya belah pempuan jer....kalau kat tempat lain....dua-dua ada pelamin... Biasenyer sekali dengan baju pengantin... Bajet pelamin sekarang... lebih kurang RM1500 ke atas... Kira RM1500 tu paling cikai la.... So, kene sediakan lebih....nak normal....dalam RM2500 ke atas...sebab takut ada hidden charges...ha ha ha

Fotografi dan Videografi - Bajet untuk dua-dua nie....kalau nak paling murah.... rasenyer dalam RM1000 untuk kedua-dua....tapi susah la kot.... Baik sediakan dalam RM1500 ke atas..... Ni penting untuk kenangan korang lepas dah beranak pinak nanti.... Kalau tak nak pun takper.... Kalau ade adik beradik yang pandai guna kamera DSLR tu....suruh je dier.....:)

Hidangan Makan-makan - Yang ni kedua-dua mempelai..... Belah pempuan ader...belah lelaki ader... Belah pempuan biasanya dapat balik modal makanan tu dari tetamu.... tapi kebiasaan lelaki buat kesyukuran.... bezanya.....kesyukuran tak amik duit....amik hadiah jer.... So, kalau sebelum ni ade yang buat kesyukuran tetapi amik duit tanpa penolakan langsung dari tuan rumah....Tak jadi la ksyukuran tu.... he he he. Oh... bajet dier.... sediakan bajet RM9 per kepala....Ikut suka hati korang la nak ajak berapa orang.... Dan seidkan jugak sewa khemah dan meja kerusi....yang sewa dewan tu tambah lagi la jawabnyer.....So, Prepare your money! Hihihi

Doorgift dan Kad - Yang ni nampak jer sikit....tapi kos mahal gak kalau nak ajak ramai orang.... Katelah doorgift tu dalam RM1.50 satu. Kalau nak bagi seribu orang? Kad pulak.....seribu jugak nak buat.....kos kad RM0.60 satu.... So......sediakan duit lagi.....:)

Ada lagi yang tak berapa penting yang mungkin korang nak sediakan.... seperti DJ.... kek kahwin... Bunga telur.... Baju-baju keluarga pengantin... dan macam-macam lagi.....Kalau nak kahwin...sediakan bajet tu awal-awal....Jangan nak duk berpoya-poya dan berjoli jer.... :)

Kalau ada yang sponsor.....senang la korang kan.... tak merasa susah payah nak berkahwin nie..... Tapi tu la bajet-bajet atau persediaan yang korang kene tempuhi..... Jangan luper....duit hantaran kepada si isteri....dimintaknya sebelas ribu... si isteri dapat duit jer kan.... Kesian si lelaki..... 

Oh yer.... semakin murah cost perkahwinan....semakin berkat perkahwinan itu..... Ajak makan kenduri pun... sebaik-baiknya dua kali jer.... sekali belah lelaki, sekali belah pempuan.... kalau ada yang lebih dari dua kali...dianggap pembaziran.... Sebab tujuan utama dibuat majlis kenduri tu.....untuk mengumumkan kepada kawan-kawan yang korang dah kahwin....dan tanda bersyukur... tu jer.... Pasal hadiah.....duit hulur.....tak wajib...Cuma dihulur jugak atas dasar ingin membantu keluarga pengantin..... Kalau dah kaya.....tak payah bagi pun takpe kan....he he he he..:)

11 comments:

berita sengsasi said...

kos selepas kahwin lagi mengancam..

nana riduwan said...

terasa cam nak kawin pulak.. :)

saiazuan said...

dah readu nk kawn ke ni? hehe

Khairil said...

sekarang nak kahwin pun perlukan modal banyak...

vampire's lovex said...

perghhh kayap la laki zaman skg nak sedia modal kawen yg byk gila nihhh..

tia @ Ini Kisah Tia said...

gile mahal ..

athirah said...

teruk nk kawen skang.. kl bt sikit2 kata kedkut.. hurmmmmmmmmmm

Ernie said...

tak payah pikir sgt apa org nk kata. ikut kemampuan masing-masing..

s1t1 2uL41k4 said...

saki kepala....

zarulfarhana said...

mahal gila...mcm2 nk kna wat...cos lak mhal2...

Mohd Hanif said...

Terima kasih infonya, tips yang sangant berguna untuk pasangan yang ingin ber kahwin

IKLAN BERBAYAR

IKLAN BERBAYAR
Berminat? Terus wassap ke: 011-14957785