Sunday, May 29, 2011

Bir Halal | Haram Sebenarnya

Sekarang duk kecoh-kecoh pasal bir halal nie.....Dikatakan bir nie dulu-dulunyer halal.... sekarang bile dah test....dikatakan pulak haram.... Ape susahnyer....tak payah la minum terus kan.... benda syubhah macam ni tak payah la kita nak bolehkan..... Ambik langkah berjaga-jaga terus..... Tapi dalam banyak-banyak berita....kenapa semuanya tak nak bagitau bir mana?

Aku ternanti-nanti mane la jenis bir tu...kot-kot la penah terminum kan.... Atau korang dah penah minum ke aper ker... Kenapa yer? Jadi aku letak la gambar bir tu di entri nie..... member aku cakap, bir tu adalah bir Barbican dan ISTAK. So, lepas nie....kepada umat Islam...jangan minum bir nie lagi.... Senang citer....:)



Maaf kalau salah...sebab aku cuba cari maklumat ni di google...dan inilah yang aku dapat..... Gambar tu aku dah backlink kan sumber asalnyer......

Nak promote kat sini pasal PENGIKLANAN di blog ni.... sape-sape yang berminat, boleh la ke SINI dan boleh dirunding lagi okeh.....:)

P/S: Minum je air kosong......lagi sihat..:)

17 comments:

harrazdani said...

nasib baik tak pernah minum...huhuu

Lydia Miza said...

barbican ni jenis bir ye?huhu...masa awal2 ppeknen LM pernah beli.sbb arab2 dan rakan2 ramai jek minum...klu arab ni berdozen2 mereka beli.awak pun teringin.minum dua teguk terus melayang2..uik..pelik gak masa tu.tak mampu habiskan air tu.

hrp2 itu bkn barbican..huhu..dah terminum dan mmg tulis non alkohol kat botol tu.tp naper mabuk eh masa minum.org lain mabuk tak minum?tertya2 sampai kini..

wida said...

minum air kosong awet muda lagi:)

pena rozie said...

hi...hi...hi... tak pernah minum la yg pelik2. Sbb takut jd was2 lak.

Tunsha Ayunie said...

Bila rasa was-was .. baik dielakkan :) Benda yang menyerupai sesuatu yang haram .. itu tetap haram .. wallahualam ^^

pelesit budiman said...

a&w root beer lagi sedap minum...hehehee

Unknown said...

xpyh minum habis citer! nak bir bir konon! ha air kosong lagi bagus..byk khasiat nya...

Haida said...

bila dah ramai org komplen baru nak kata haram...kalau dah namanya bir mmg la haram mana ada yg halal...

myzziema said...

uish tengok botol macam tu pun dah takut nak tgok. rupanya ada jugak ek bir halal. tak penah tahu pun. ingatkan bir tu semua jenis arak yang org duk teguk2. huhu.

cik beLLanan said...

err. dulu suka gak beli barbican ni. sebab byk jual kat U. dah kua isu camni, memang tak kan beli lagilah. haih~

Unknown said...

sekadar berkongsi pandangan..

http://abuhanif186.blogspot.com/2011/05/bir-halal-bertukar-haram-komen-aku.html

Eiza GreenAppleKu said...

Akhirnya dapat juga saya melihat rupa bir yang di haramkan itu. Betul cam awak kata, orang asyik cerita jer tapi tak letak gambar.

Barbican ni memang saya selalu tgk org melayu kita beli dan minum sebab mereka ingat halal.

Kepada yg dah terminum, hentikan. Mari minum jus epal hijau yg di buat sendiri di rumah. huhu..

minah_senget said...

huhu...aku pun dh tminum dua 3 tguk gk..kwn arab aku kasi..tu pn stguk dua kpala da ting tong...camna la dorg ni tguk bbtol2...hm...yg mber2 arab aku tu tk heran ler...yg aku heran..mber2 malaya aku ni ha...kuat gk mneguknyer....tp tk ting tong mcm aku lak...haha....nway..toksah ler dekat pd bnda syubhah ni...kite ni org nk mnum..kite pn nk mnum...mnum ler teh tarik ker....kopi kapal api ader.kopi jntan ad..mcm2 nama kaw lg...ha...mnum ler produk malaya...!hehhe

adiosss~~

Nurul Ashikin said...

alhamdulillah sy x pernah minum~ ^^

CikPuanWanda said...

xpernah minum pun sebab was was...dah botol pun da menyerupai botol arak..so better xminum..alhamdulillah la

yaya yeayy! said...

thanks for such a gd information :)

Jαnnαhツ said...

kalau ada yang cakap mabuk lepas minum tu, sah sah la menda tu arak.