Thursday, June 2, 2011

Blogger Suka Berhutang | Salah Sape?

Ermmm.....apa pun tak boleh! Eh....eh....tersilap guna trademark JAMBU la pulak...he he he. Wow...sekarang tengah hangat pasal isu blogger yang berhutang nih..... habis ramai yang pakat buat entri.... majoriti....sumer komfem la menghentam si blogger yang berhutang tapi tak bayar ni kan.... Ok... Aku nak hentam jugak lah... he he he.. Mana boleh....Bro Wacana ada pendekatan tersendiri....

Aku tak nak hentam saper-saper...cuma nak bagitau.....jangan amalkan berhutang....tak kire la sape-sape pun... jangan amalkan.... Sekering mane pun kocek kiter....kalau boleh jangan berhutang... kalau nak join bisnes apa-apa pun...jangan amalkan berhutang... Sebab hutang nie tak elok... kalau berhutang sikit-sikit ok la kan....komfem dapat bayar balik.... Kalau banyak....baik pikir masak-masak.... Lagi-lagi biler berlaku kes macam nie.... Kes tak bayar...

Tapi aku nak tanye la kan...ade sape-sape tak yang bertanya kepada si penghutang tu kenapa dier tak leh bayar lagi? Kenapa dier nak berhutang.... nak buat bisnes ke? ke nak buat bayar yuran? dan kenapa banyak kali delay pembayaran... sebab rugi bisnes ker? atau sudah jatuh ditimpa tangga? Atau sebab sengaja ker....atau ada isu lain yang die sorang je tanggung....Sape tau kan.... Hanya dia sorang je tau kisah sebenar....

Untuk kes itu.... aku tak nak salahkan sape-sape....sebab aku pun tak tau hujung pangkalnya citer tu.... Aku tau pun dari entri-entri sahabat sumer.... Tapi bagi aku.... langkah pertama nak elakkan benda ni terjadi... jangan senang-senang bagi orang lain berhutang dengan kita... Lagi-lagi melibatkan ribu-riban.. Sebab ada kemungkinan yang orang tu takkan bayar... KEMUNGKINAN BESAR... Bukan dier tak nak bayar...tapi tak mampu bayar (kot....).... Sebelum bagi hutang, kene selidik betul-betul...tujuan apekah dier nak berhutang.....Kalau si die nak berhutang atas dasar nak masuk benda-benda yang tak menjamin pulangan balik...Baik tak payah.... Lagi-lagi kalau setakat kenalan biase.... kalau si dia bagi alasan tipu.... memang jahat giler la si dia tu... dah la nak berhutang....menipu pulak...pastu tak bayar pulak... Memang cukup pakej nak kene bala di dunia dan akhirat la jawabnyer....

Jangan menggalakkan kawan kita berhutang....itu terus terang aku bagitau... Kalau boleh, sila tolong dari segi yang berbeza.. Tolong carikan keje untuk dier ker.... tolong bagi link peluang sumber pendapatan ker.... Biar dier berusaha... Berhutang nie memang jalan yang terakhir nak selesaikan masalah berkenaan duit..Berhutang pulak atas kadar yang termampu untuk dibayar jer..jangan melebih-lebih!  Kalau nak berhutang jugak...sila berhutang dengan sedara-mara korang... Jangan dengan kawan....lagi-lagi kawan yang tak berapa rapat....Bukan taraf BFF punyer...

Tak nak bagi orang berhutang ni bukannya kedekut.... tapi itu la realiti kehidupan... Bagi pemiutang...kene bersedialah kemungkinan si penghutang tak bayar balik... Aku tak salahkan si pemiutang tuu... Tapi bagi aku isu nie hanya boleh diselesaikan oleh depa sajer.... Sape betul sape salah....hanya depa saje yang tau... udah-udah la kita nak berhangat di blog nie.... Yang rasa aib nanti depa jugak... yang terlebih aib....sudah pasti si penghutang....

Tak baik jugak kita duk bukak keaiban orang di saluran umum macam blog nie.... Sekadar nasihat tanpa menyebut nama sudah la kan.... Biar depa sendiri yang menilai....yang salah... tolong la betulkan keadaan....sedar la diri....sedarla kesalahan korang dah buat.... jangan nak keras kepala lagi... yang benar....tolong selesaikan sebaik mungkin... Selesaikan dengan cara berhemah dan bertoleransi... Semoga isu ni dapat disetelkan sebaiknya....

P/S: Kalau susah sangat sampai hampir jadi fakir miskin...Boleh rujuk dengan Jabatan Agama Negeri masing-masing untuk dapatkan bantuan duit zakat... lagi senang....tak payah bayar balik...Itulah cantiknya agama Islam...

13 comments:

♥ Princess ♥ said...

setuju daftar je kat jabatan agama islam hehe ;)

miss ryrinn _ angin said...

sangat setujuuuu dengan ayat jangan senang-senang bagi orang lain berhutang dengan kita... Lagi-lagi melibatkan ribu-riban..


in case kalau terdesak sangat pon sediakanlah surat2 perjanjian hitam putih semuaa . baru boleh jadi bahan bukti . kalau takat cakap je susah laaa ,


g mahkamah pon hakim xleh tlg .

mynameismy said...

tak mampu buat cr xmmpu...

adoii klu my tade nye la nk buat gitu.. sbb tahu kemampuan diri...

xdpt byr merana laaaa

sergeant keroro said...

setuju! jangan bagi orang berhutang, unless member yang betol2 percaya sangat.

Fadah said...

hutang ni boleh membahayakan diri kita sendiri

Budak Botak said...

teruk jugak blogger tu kena hentam. mesti ada sebab ni...

Orang Kampung said...

setuju dgn entri ni..
hehehe

Ujang9897 said...

knp dia berhutang dan cerita nya semua ada pada entri..tukang komen biasanya tak baca pada entri =)

dan yg buat entri yg tak tau cerita asal pasti tak phm jln cerita..
=)

ADZA IRDAWATI aka MAK DARA said...

mmg ramai buat entri pasal ni.. saya tukang baca aje hehehe

suha said...

betol..betol dan betol (^_^)

NURUL NADIAH MAMAT said...

pape pon jauhkan dari membuka aib orang.....kerana nanti kita sendiri yang akan mendapat aib berganda2....Nauzubillah....

kesal dgn entry psl benda nie....

Abang Long said...

Salam...seronok kita hentam atau bagi nasihat kpd org yg berhutang yer? Memanglah seronok coz kita tidak mengalaminya. Tapi, cuba kita fikir balik..ada sesiapa yg sanggup beli rumah cash? Beli kereta xyah guna hire purchase? Dan beli barang2 dapur sebelum dpt gaji tanpa guna credit card? cer jawab cer jawab..huhuhu

Liza @ Adzriel AB said...

akak pun pernah juga lalui zaman bank call bertalu-talu, risau kereta kena tarik tapi paling takut nak berhutang dgn org. tapi apa yg akak buat kerja rajin2, cari duit lebih & bayar hutang sikit2. malu rasanya bila lelaki ini yg badan sihat, masih bujang dah ada masalah kewangan begini. memang tak layak kawin. berusahalah.. insyaallah ada rezekinya. dia berhutang bukan kena interest mcm bank pun.

IKLAN BERBAYAR

IKLAN BERBAYAR
Berminat? Terus wassap ke: 011-14957785