Wednesday, June 1, 2011

Cicak Tokek | Pokke | Gecko


Cicak Tokek ni sangat popular sekarang.... Nama lainnya adalah Pokke dalam bahasa Kelantan dan gecko dalam bahasa standard nyer... Bukan Pokko...itu haiwan lain....nie Pokke... Populariti mengalahkan semua artis-artis di benua Afrika....he he he. Nak kata kat Malaysia....takut ada yang kecik hati kan... Maka aku letak la kat benua Afrika....takde orang nak marah.....ha ha ha.

Cicak tokek ni popular sebab khasiatnya.... Dikatakan cicak ni dapat dijual sehingga puluhan ribu ringgit! Aku haritu penah terjumpa cicak jenis nie kat kampung... Masa tu tak tau lagi harga jualan dier....So, aku buat tak tau jela kan... Lepas tu baru tau....menyesal pulak rasanya tak tangkap....huhuhu.

Fakta baru yang aku dapat dalam dunia perubatan ialah cicak tokek ni mengandungi satu zat aktif yang mempunyai sifat theurapetik...Fakta ini muncul seperti pada kejadian hempedu beruang yang ternyata juga mengandungi zat aktif bersifat theurapetik. Zat aktif tersebut yang masih di tahap ujikaji tahap 1 telah menunjukkan hasil yang signifikan. Zat aktif yang diberi dengan nama IUPAC Tri-heksipentafenikol mempunyai sifat mengelakkan pertumbuhan kanser/metastasis sel kanser, melawan HIV dan H1N1 viral. Aku harap fakta yang aku dapat dari emel ni betul la kan.... Dapat memajukan sistem perubatan kita jugak.... Doktor-doktor......sila jalankan kerja anda....ha ha ha.

7 comments:

harrazdani said...

dulu ada seorang kawan gila betul ngan tokek, tp sekarang dia ksata kalau jumpe tokek dia nak pijak...tak tahu apa masalah dia..kalau free singgah baca kisah kapten wajdi yer ...

http://harrazdani.blogspot.com/2011/06/kapten-wajdi.html

Green Apple said...

hati2 bisnes cicak tokek... sedara kt dah kena culik kt filipin..

Murni Yusoff said...

mhalnya harga dia,klu cm2 nnti bkl ada pgusha tokek la..

Budak Botak said...

Harganya memang mahal, tapi nk jumpa pon susah...

Entry terbaru -> Katya Koren Direjam Sampai Mati Kerana Berpakaian Seksi... (",)

Muhamad Dinie said...

da pupus kot skrg..haha..

Fyqa said...

rupa pon dh unik ;)

schaze zainn said...

tapi kand ekat endon, dorang buat satay je ;p

http://erynsyaze.blogspot.com/2010/12/orang-indon-buat-sate.html