Wednesday, June 22, 2011

JANGAN!! Ehh!! JANGAN!! Aku Kata Jangan!!

Ermm..... ape ke bende la pulak aku nak mengarut ni kan.... Kali ni aku nak mengarut pasal perkataan JANGAN.... Sebab ape....sebab ni la perkataan disalah guna bagi orang yang berfikiran negatif...bagi orang yang takde keyakinan diri....bagi orang yang takut nak melangkah ke depan... bagi orang yang tak berfikir...

Korang selalu dengar kan....selalu jer orang bagitau jangan...jangan... Contoh la kan.... korang nak cipta satu benda baru...benda yang di luar akal pemikiran sesetengah orang.... Mesti akan ade orang larang...JANGAN.... tak jadi punyer...kan? Sedangkan tu la bermulanya kreativiti ciptaan...

Pastu..... katelah sorang budak nak bermain pasir di pantai.... Nak bina kubu..... kebanyakan ibu bapa moden sekarang ni malas nak jage atau tengok anak depa bermain lama-lama....jadi senang citer......JANGAN main pasir...kotor.... kan...kan... Sedangkan tu la bermulanya kecerdasan minda kanak-kanak.....

Lagi.... Pekerja nak bagi cadangan bernas dalam meeting dengan bos-bos..... pasti akan ade yang berkata...JANGAN... nanti kene buang keje...atau maksud di sebalik....."nanti ko akan naik pangkat lebih dari aku"... Sedangkan itula yang akan memajukan syarikat...

Sikap negativiti kadang-kadang merosakkan kitorang semua.... JANGAN tu..JANGAN ni.... tapi kalau digunakan di tempat yang betul.... Boleh dijadikan nasihat atau larangan berguna untuk masa depan.... Contoh... Nak bunuh diri.....JANGAN.....itu perkara bodoh..... Nak hisap dadah.... JANGAN... itu keje bangang.....

Jadi...gunakan perkataan JANGAN di tempat yang betul.... tapi kebanyakan dari kita ni salah guna.... Bila ada cadangan atau buah fikiran...selalu di JANGAN kan.... Bila ada yang cuba menegakkan kebenaran.... JANGAN....nanti dah takde kepentingan.... Bila nak dilaksanakan hukum islam....JANGAN.... nanti habis la takleh nak hulur bawah meja lagi..... takleh nak dedah sana dedah sini lagi.... Bila nak bagi pendapat...contohnya pasal New World Order (Tau tak?).... JANGAN....benda tu tak penting pun bagi kita.... Serah je kepada orang arif....Kita takleh masuk campur... macam tu?

Kadang-kadang aku terfikir gak..... Apa gunenyer kita ni sebagai bloggers ek.....sebagai suka-suka je ker... atau sekadar masuk poket jer.... Ermm...bagi aku...biarla serampang dua mata yang berguna.... Masuk poket dan bagi maklumat baru... Atau suka-suka dan bagi pendapat bernas... Atau pun nak kekalkan JANGAN itu JANGAN ini..... Atau suka-suka sekadar cakap kosong... Fikir-fikirkan bloggers....

JOM JOIN GA YANG BEST NIE!!....DI SINI

6 comments:

ROROI said...

Jangan post entri! harharharharakah

ADZA IRDAWATI aka MAK DARA said...

Jangan berfikiran negatif kan kan kan nnt takde kemajuan pd diri dan negara.. betul tak? hehehehe

vampire's lovex said...

tapi ada jugak yg lagi kata jngan,lgi dia buat....


budak2 banyak mcm tu kot...

jangan yg ada dua mkna ni,org2 dah matang sekeliling kita yg suka guna..huuuu

fazrulnoor said...

ade lagu...'jangan jangan kau menolak cintaku..'

♥Mrs.Eady♥ said...

jangan jangan jangan.....benda yg sinonim di mulut seorg ibu!kekekek..

Siti Aziz said...

mak selalu sebut...jangan itu...jangan ini...jangan...jangan... kuikuikui

IKLAN BERBAYAR

IKLAN BERBAYAR
Berminat? Terus wassap ke: 011-14957785