Saturday, June 4, 2011

Kenduri Kahwin | Adat dan Agama

Hari nie aku kene pegi dua kenduri kahwin.... Rumah kawan wife aku dan umah sedara belah mak mertua aku... Esok ada lagi.....lusa ada lagi..... hari-hari la aku akan makan daging hari nie...Kat Kelantan, jarang orang buat nasik minyak macam dekat Selangor atau negeri-negeri sebelah pantai barat.... kat Kelantan ni kebanyakan nasik putih jer....gulai kawah daging lembu wajib.... dan yang lain lauk sampingan la sikit-sikit...

Banyak orang kita ni mewajibkan diri tentang bagi hadiah....takde hadiah, baik tak payah pegi kenduri....ataupun kene sindir kaw-kaw nyer kalau tak bawak hadiah.... Tu adat je sebenarnya.....bukannya wajib. Yang wajib tu datang umah hadirkan diri bila dijemput....:)

Tapi aku ni ada rule jugak la kan..... Kebanyakan yang tak datang umah aku, memang aku susah la nak pegi umah depa... sebab nak jugak depa merasa kan....Kebanyakan orang ni dapat pengajaran biler kene atas batang hidung jer... Bukan nak balas...tapi bagi aku, kalau depa tak dapat datang sebab sengaja....maknanya tak perlu la nak kita bersusah-susah nak pegi jugak kan....:)

Tapi kalau ikutkan bab agama, memang wajib kene pegi....pasal hadiah tu sunat je... tak bawak pun takper... Aku rasa macam tu jela kot ...aku akan cuba hadirkan diri....tapi ta bawa hadiah la kan.... ha ha ha. Kira ok la bagi sesape yang tak datang majlis kita....tapi sekurang-kurangnya aku datang jugak majlis depa tu.... hihihi.

P/S: GA tengah berjalan lagi....dan aku akan tambah lagi hadiahnya.. dapat lagi orang nak sponsor... Seutas jam tangan untuk lelaki...:) sesape nak join, klik SINI.

5 comments:

FaTinFiRDaUs said...

sy g kenduri bawak diri je.. xpenah bawak hadiah pun.. hehe

Ina said...

hehehe,,jom baca kisah akak pula...


(Antara Adat Dan Ibadat http://desamahsuri.blogspot.com/2011/06/antara-adat-dan-ibadat.html)

BRO_MONDAY said...

bro wacana : betul tu.......('',) masa ai kawen dulu, kenduri buat belah pompuan je...belah ai pulak, ai bawak wife dan keluarganya balik kota bharu kapum ai...balik bawak sedara sana kenal2..yelah, sedara yam tua2 kat kapum mana lah larat nak datam KL masa kenduri belah pompuan dulu tu..so, secara x langsung dapat lah diorang kenal mesra ngan wife ai...

Rozuan Ismail said...

yang wajib tu akad nikah je

Muhamad Dinie said...

dtang nk mkan x pe kn..

IKLAN BERBAYAR

IKLAN BERBAYAR
Berminat? Terus wassap ke: 011-14957785