Monday, June 27, 2011

SAYA , AKU , GUA , KAWE, DAN I (AI)

Meh Bro Wacana nak bagi kelas bahasa nih...ha ha ha... Mane ader.....Ni sekadar entri pelengkap je nih... Aku tak tau nak tulis aper....balik kejap dari hantar barang bisnes wife aku ke Sarawak..... Sekarang nak bersiap-siap ke klinik....Nak dapatkan kepastian kejap lagi.....Dalam duk menanti debaran tu.. terdengar kekurangan ajaran seorang budak duk bercakap dengan sorang Pakcik tukang kebun....Salah guna kata nama ganti diri....:)

Penggunaan kata ganti diri nie.....sebenarnya sangat penting.... Kene tengok tempat dan dengan sape korang bercakap.... Macam penggunaan SAYA, lebih kepada formaliti dan sopan.... AKU ni nampak kasar...tapi kadang-kadang dianggap lebih rapat dan mesra kalau dengan member... GUA ni selalunya digunakan dekat Gua Batu Kapur atau Gua Musang....he he he.... Gurau jerk...I pulak... biasanya orang bandar jer.... kat kampung...memang kene kutuk kaw-kaw la derr.....KAWE/KITO/AMBO... sopan jugak...tapi Kelantan marey la kan....:)

Tapi ni menggambarkan ciri-ciri orang tu...tak percaya? Cuba korang guna perkataan tu dekat orang awam...

Contoh : 
Korang : Pakcik, saya nak tanya boleh?

Oo mak aii....sopan je kan...Pakcik tu pun senang hati je nak jawab pertanyaan tu...

Korang : Pakcik, Aku nak tanya boleh?

Ermm.....berkerut jugak pakcik tu... kalau ade pisau kat tangan...dah mula diasah dah tu...

Korang : Pakcik, Gua nak tanya boleh?

Memang pakcik tu dah testing mata pisau tu kot... test dekat buah PISANG.....Taappp!!! terputus dua!! 

Korang: Pakcik, Kawe nok tanyo sikit nih..boleh dop?

Pakcik senyum....dalam hati, " Sah orang Kelantan!!"... jawab dengan tenang jugak bagi yang tak racist!

Korang: Pakcik, I nak tanya boleh?

Pakcik tu meremang bulu roma...sebab bajet orang putih nak ber 'ai-ai'... Geli pakcik mendengarnyer...

Tu kalau PAKCIK la kan.... tengok orang jugak..... Tapi ingat.....bahasa melambangkan ciri-ciri bangsa kita.... yang lagi penting...melambangkan peribadi korang sendiri..... Jangan lupa asal-usul kita.... Jangan lupa adat dan budi bahasa asal kita.....Sopan dalam pertuturan, sopan la diri kita tu...Insya Allah...:)

8 comments:

Syazwan said...

nice entry bro!!..

kalo tanya pak cik tu.

" bro, nak tanya boleh?".
agak-agak pak cik jawab macam mana?

+_Miss.Jannah_+ said...

hahaha..suka part I tu..
kelakaa.. :p

eila said...

kawe suko baca e3 demo hokni hehe...

Rozali said...

Assalamualaikum PW

teman suka n3 mike

ps:moga mendapat cerita yg baik

Wassalam

harrazdani said...

kawe pung suko hok ni....kemah keming...

Nur said...

jarang guna saya sbb mcam skema gile. So either aku or I. Aku untuk org yg macam knal la..I utk yg br jmpe..hahaha

aizamia3 said...

kenalah guna ganti diri yang sesuai mengikut keadaan.. jangan main aci redah je..

Muhamad Dinie said...

hahahahahah..XD

Ping your blog