Tuesday, June 21, 2011

Abraj Al-Bait | Menara Jam di Kota Mekah

Adakah aku nie dah ketinggalan pasal pengetahuan umum.....Aku baru tau tadi....lepas aku terbaca pasal menara jam tertinggi pernah di bina di dunia terletak di Mekah.....Namanya Abraj Al-Bait....


Tinggi giler bangunan nie derr......kalah menara berkembar petronas yang korang banggakan tue.... Kalau tak percaya tengok gambar nie..... Menara jam nie cuma kalah dengan bangunan Burj Al-Dubai jer....


Haaa....tengok la lagi gambar-gambar nie.... Sumenyer aku cedok dari blog INI. Kalau nak bace pasal isi dier.... pasal spekulasi bangunan nie...gosip-gosip pasal bangunan nie... Sile la ke blog TU okeh.... Kat sini layan gambor jer..he he he... Tapi ada la point-point dier aku setuju.... Yang tak berapa setuju pun ader.... bace lah...




Dan aku ada pendapat sendiri..... Burj Al-Dubai yang dikatakan bangunan tertinggi di dunia tu bagi aku dah macam menara yang ada mata besar dalam citer Lord Of The Ring dah bentuk dier..... Menara jam Abraj Al-Bait ni pulak.... macam menara si Saruman dalam citer Lord Of The Ring jugak.... Entah la.... pengaruh TV agaknyer... atau pun ada cerita di sebaliknya........Jeng Jeng Jeng....


Dan sebelum membace lagi panjang di blog asal aku amik tu..... Sile tengok rancangan Mekah untuk tahun 2020.... Macam gerun pulak aku tengok..... Aku tengok masjid dah macam lembah je berbanding bangunan sebelah dier tu.... Hmmm.....

JOM JOIN GA YANG BEST NIE!!....DI SINI

13 comments:

Cik RoSs said...

Ha...jam tertinggi ni,masa saya pergi umrah bulan April tahun lepas,masih dalam pembinaan.

Pergi umrah tahun ini bulan Mac,sudah siap dan memang tinggi la.

Kami tengok jam tu dari bilik hotel aje.hihihihi..dah nampak dan siap2 ke masjid.

Mekah sebenarnya masih dalam ubah suai.Mereka mahu buat Mekah lebih teratur seperti Madinah.

zarul farhana said...

tingginya
trigin nk tgk dpn mata

forever love said...

memang tinggi sangat.. kalo siang2 nk tgk jam tue.. sampai silau mata.. tue penunjuk masjidil haram.. dekat sangat.. 100 ke 200 m je dari masjid..

Mohd Khairi said...

masing2 sibuk dgn banguna trtinggi di dunia.. aku bukn x setuju tp mcm dh melebih lebih plak..pulakne tu, negara2 arab yang bnyk buat bnde2 nih.. sdangkn negara jiran yg dok perang sane sini tu xde yg nk bntu..

kalau tgk sekali pndang menara ni hmpir serupa dgn menara jam di buckhingam palace, london tp x serupa ok..senibna islamnya tu kurg jelas kalau tgk mcm tu je..kne tgk btol2 dan hayati bru nmpk..huhu

atuk said...

Assalamualaikum PW

saya pergi bln lepas dah nak siap sepenuhnya

Wassalam

Anonymous said...

Assalam.nie 1st time tgk menara jam nie...mcm nie rupanya...mcm nampak terlebih gah dr kaabah...kiamat dah nak dekat...astagfirullahalazim

Entri baru : ►Buletin : Nama Domain Korporat 2012

Ujang9897 said...

jgn pertikai kan binaan di tanah suci..,

ramai lagi ahli sufi lagi arif dari kita...

tak tau apa elok kita diamkan..

sebab binaan tu di tanah HARAM...secebis brg dari sana pun kita tak boleh bawa keluar.

Ujang9897 said...

jgn pertikai kan binaan di tanah suci..,

ramai lagi ahli sufi lagi arif dari kita...

tak tau apa elok kita diamkan..

sebab binaan tu di tanah HARAM...secebis brg dari sana pun kita tak boleh bawa keluar.

Alya EsprĂ©zzo™ said...

haah, masa alya pegi mekah dulu masih dalam pembinaan..teringin nak pegi lagi..

btw, terima kasih bro PW sudi singgah blog alya..hihik :)

AyiedZudin said...

wah... :| ..

Unknown said...

besar jam tu...jarum panjang dia sama panjang sebuah bas..

Browacana said...

@Ujang9897: Kene faham secara mendalam pasal nie.... Pasal TANAH SUCI... Kene paham jugak Jang... Sila rujuk uztas-ustaz.....:)

Siti Aziz said...

waaaaa...teringan nak ke sana...kumpul ilmu dulu...insyaallah...