Saturday, June 11, 2011

KL Gangster | Lu Apehal??

Movie melayu hot terbaru.... KL Gangster.... sekarang ni tengah panas menggegarkan panggung wayang di seluruh negara... Citer nyer dengar kata best bagi orang yang suka adegan gaduh-gaduh.... Aku pun suka citer gaduh-gaduh nie.... Tapi aku tengok citer ni macam citer cina dulu.... Citer yang sampai empat movie tu....Aku dah tak hingat dah tajuk dier....Kalo tak silap...Young and Dangerous..... Citer pasal gangster...

Tapi kan.... aku terasa sedikit terkilan jugak la...sebab aku ingat kiter nie terlampau meniru orang.... Lagi-lagi dari barat..... Sebab citer gangster nie memang dah berlambak dah di barat.... Sebab depa kat sane memang ada geng tersendiri... Malaysia nie ade jugak.... Terpengaruh dari depa la... Kirenyer citer KL Gangster ni betul la kan...cuma watak jer direka-reka... Tapi... apa sebenarnya mesej nak disampaikan?

Aku tertanya-tanya jugak la.... citer seram..... citer lumba kereta.... sekarang citer gangster... hadoi..... Takde idea lain ker? Aku sebenarnya duk tunggu kalau-kalau ada pengarah filem negara kita buat cita macam Merantau tu... naikkan martabat silat di persada seni... Buat la macam Ong Bak tu.... Depa mempopularkan Muay Thai depa dengan filem.... Citer Ong Bak dapat pecah panggung di luar negara... Kenapa kita takleh nak buat gitu? Naikkan seni silat ker....seni budaya kita ker.....

Macam citer dance.... Boleh serap tarian budaya.... tak payah nak moden tiru bulat-bulat dari barat.... Aku sebenarnya menanti citer macam Hikayat Merong Mahawangsa... Citer yang menaikkan martabat negara... Bukan saje nak untung....tapi nak naikkan kite punyer self-esteem dalam diri... Banyak lagi hikayat-hikayat dalam Sejarah Melayu tu... Cuba promotekan kat luar.... Popularkan citer-citer yang bersejarah.... Harapkan nak belajar dalam kelas.....hampeh.

Kalau citer gitu perlukan bajet tinggi...Buat je macam citer Jogho....citer kisah rakyat kita... Dapat award kan citer tu? Citer macam 3 idiots.... Ada mesej tapi menarik....... Tak perlu bajet tinggi nak langgar kete sana sini.... Citer ape tah dari Filipina....citer berkisar budak kecik bersusah payah mencari rezeki sendiri sebab nak mengisi perut sendiri.....Siap dapat award citer the best asia lagi.....Bajet? sederhana jer.... 

Aku nak bagitau kat sini....buat citer tu biarlah memberi kesan positif kepada masyarakat... Bukan setakat nak untung jer.... Kita ni dah la ramai yang menyimpang ke arah kerosakan... Buat pulak citer macam tu... Orang dewasa ok la kan....dah dapat bezakan...remaja? Aku rindukan citer-citer bermesej macam citer P.Ramlee dulu.... Siap menang award antarabangsa lagi... Agak-agak citer KL Gangster ni dapat award antarabangsa tak? :)

P/S: GA tengah berjalan lagi....dan aku akan tambah lagi hadiahnya.. dapat lagi orang nak sponsor... Seutas jam tangan untuk lelaki...:) sesape nak join, klik SINI.

6 comments:

suha said...

sebab tu dh xtertarik sgt ngn cite melayu..kalo dulu era cerita cinta,skrg ni kalo x komedi,seram..xseram,gaduh..(^_^)

abrodam said...

kita Melayu, memang suka mengikut.

Udin said...

hurm.. entah la bro.. sy sendiri pon lom layan g filem kongsi dgn KL gangster ni.. skang ni isu lak dgn pekida.. haha! macam2..

1 said...

saya suka cerita2 motivasi spt laskar pelangi tu..

Along Usop said...

pasrah jela...

org lain dah ke bulan...

org kite stil dok cari peta lagi.. :P

aizamia3 said...

tak sesuai langsung untuk perkembangan anak-anak, takut ada yang mengikutnya..