Sunday, May 8, 2011

Hari Ibu Adalah Setiap Hari

Sungguh indah dan manis kalau boleh dibuat seperti tajuk tu kan.... aku banyak dengar komen-komen yang menarik dari entri aku yang INI. Ada yang setuju....ada yang cakap tak perlu...sebab hari ibu dianggap setiap hari.....:)

Yess.....memang itulah yang sebaik-baiknyer.....bukan saje hari ibu.....hari bapak pun samer... hari untuk adik-beradik pun samer..... tapi secara jujurnya aku nak tanya la kan... Korang hayati tak moment setiap hari tu sebagai yang sangat bermakna? Atau sekadar hari-hari biase tanpa rase penghargaan yang mendalam...

Ni yang aku nak persoalkan.... Mungkin ramai yang cakap tak perlu hari ibu setelah kembar aku bagi entri yang INI. memang betul apa yang bro cakapkan.... sangat bagus...dan lagi bagus dari apa yang aku bagitau di entri sebelum ni... Tapi... Korang memang betul-betul hayati ker setiap hari korang salam dengan mak... korang bergurau senda dengan mak.... korang cium pipi mak.... Tolong renung hati sendiri sedalamnya.....

Sebab bagi aku....kebanyakan dari kita ni anggap hari-hari biase dengan mak ayah.....cuma hari-hari biase! Secara teorinyer yess....sepatutnya memang kena anggap hari special untuk setiap hari.... tapi boleh ker korang praktikkan teori yang bagus tu? Aku secara jujurnya....setakat ni merasai hari-hari biase tu sebagai istimewa yang hanya sekadar kebiasaan.... Istimewa tu ader jugak...sebab aku balik jarang-jarang ke kampung....Dalam sebulan sekali..... Tapi tak merasai keistimewaan sampai nak peluk cium mak kita seperti hari raya atau hari perkahwinan...Tapi yang duk umah hari-hari....korang menghargai tak hari-hari tu? Kadang-kadang sesetengah dari kita ni rasa rimas dan seabut jer duk umah.... Lebih suka lepak dengan kawan-kawan... Sampai ada yang menengking balik sebab mak ayah menegur korang....

Kalau korang boleh menghargai setiap hari...setiap detik... dengan mak ayah korang....memang aku respek dan tabik spring kat korang.... sebab dari pengalaman dan pemerhatian aku.....korang takde nyer buat gitu.... mak ayah nak berborak...korang cakap bizi...mak ayah nak duk bersama....korang sanggup lagi lepak dengan kawan.... mak ayah nak ajak makan semeja...korang tak nak..nak makan depan tv... Mak ayah ajak solat berjemaah...korang taknak...nak tengok drama dulu...nak chat dengan teman hati dulu..... Nampak tak?

Memang aku tak bantah hari ibu...hari bapa...hari sape-sape pun....adalah setiap hari... tapi korang boleh ker nak buat hari-hari biase ni hari-hari yang sangat istimewa bagi mak ayah korang? Kalau boleh... aku memang respek kat korang... Kalau hari-hari korang wish kat mak ayah.."Saya sayang mak..sayang ayah". Memang aku respek.... Boleh tak buat tu? Kalau tak boleh....jangan berangan dan jangan nak bagitau yang hari ibu adalah hari-hari...... Please.....bukan nak bagitau itu salah ini salah....tapi pokok pangkalnyer.....korang sendiri tau setakat maner korang punyer jiwa...setakat maner penghargaan korang dalam kehidupan nih....

Maaf la yer sesape yang terasa.....aku sokong kembar aku....aku sokong sape cakap hari ibu tu bagus...aku sokong sesape cakap hari ibu adalah hari-hari...... yang aku tak sokong....hari ibu tu haram.... :)

14 comments:

GincoMerahJambu said...

yes..setiap hari patot dianggap hari ibu..cz setiap hari anak2 perlu buat baek dengan ibu

miss frog said...

yup...tak patot lah hari ibu pon nak diharamkan...tak melanggar hukum pon an..

harrazdani said...

sangat bersetuju PW....jika ada hari yg dikususkan untuk mereka sebenarnya bg saya lebih baik.

Jahidih Saili said...

Assalamualaikum.
byk kebaikan hr mak..

mama comel said...

saya takde la buat hari2. tapi bila free msti sy kol kmpung ckp ngn ibu abah. tny keadaan diorg. sihat ke tak..mkn ape hari ni..tak pilih kasih pun..tapi bila sesekali balik kmpung mesti saya nak makan semeja dgn ibu abah. adik bradik saya ramai. so kalau nak makan semeja semua memang tak ckup tmpat. kalau saya tak dapat mkn semeja ngn ibu abah saya rasa mcm nk nges. 1 more, sy tak kisah kalau org ckp sy nak mnja sebab saya mmg syg ibu abah saya!!

Akmal Ezzah Alias said...

BTL2

Nur Syazana Mohammed Sani said...

what ? hari ibu haram ? mane orang tu belaja ? meh habaq mai kat chek ,. nonsene ,.

emeera asnary said...

hari ibu itu haram? x dek mak hape?

Adibah Ishak said...

emeera asnary- selidik dulu sebelum cakap..cari betul tak haram..aku dah tawuu haram atau tak tapi tak nak bg tawuu ko..sebab ckp dgn org sedap mulut nie memang payah..ko cari la yerr..

sokong entri nie..betul tu sebab tu la aku tak buat entri pasal hari ibu sebab bg aku bukan time hari ibu je baru terhegeh nak hargai..

Adibah Ishak said...

emeera asnary- selidik dulu sebelum cakap..cari betul tak haram..aku dah tawuu haram atau tak tapi tak nak bg tawuu ko..sebab ckp dgn org sedap mulut nie memang payah..ko cari la yerr..

sokong entri nie..betul tu sebab tu la aku tak buat entri pasal hari ibu sebab bg aku bukan time hari ibu je baru terhegeh nak hargai..

sue said...

betol tu...hari ibu tu mmg hari2....dan aku xmalu kalu aku ckp setiap hari pn aku akan cium mak ayah aku sebelom pg kje....sebab selama 23 thun tu la yg aku selalu buat....

sayang aku pada dorng xpenah kurang...makin betambah2 ade..^__^.



senang2 jalan la kat blog sue ye..
http://suehazrie.blogspot.com/

Shah_Real said...

hari ibu bukan hari ini (8 Mei) sahaja..hari-hari adalah hari ibu dan bapa..

.m y z. said...

hargailah ibu sementara mereka masih ada di dunia ini. jangan bila ibu dah takde baru nak menyesal. saya sudah kehilangan ibu sejak 10 tahun yg lalu..

M Fizan said...

bro wacana, singgah baca nie

http://nazlifestory.blogspot.com/2011/05/hari-ibu-bagi-aku.html

IKLAN BERBAYAR

IKLAN BERBAYAR
Berminat? Terus wassap ke: 011-14957785