Monday, May 9, 2011

Selebriti dan Pembedahan Plastik Atau pembedahan Kosmetik

Google yer...

P/S: Wacana Tiga Blog Pilihan sedang berlangsung (Segmen Bro Wacana). Nak join...klik SINI 

Pembedahan kosmetik..... Satu nama lain bagi pembedahan plastik... Pembedahan plastiik ni adalah pembedahan untuk memperbaiki penampilan satu anggota tubuh yang nampak, atau untuk memperbaiki fungsinya, ketika anggota tubuh itu berkurang, hilang/lepas atau rosak. (Al-Mausu’ah at-Thibbiyah al-Haditsah, 3/454).

Hukum bagi pembedahan plastik ada dua...mubah dan haram. Apa itu mubah? Boleh ke link yang diberi.... nak tau lebih lanjut pasal hukumnya..... huraian detail ada di SINI.

Kenapa nak buat pembedahan plastik? Kalau yang tergolong dalam hukum mubah....its ok.. tapi yang dah sempurna nih.... kenapa nak ubah? Tak cantik lagi ker Allah dah bagi kat kita? Kenapa nak sama dengan orang lain?
Korang ni unik....semua orang di dunia ni unik.... ada perbezaannya... Kenapa perlu nak sama.... wajah kita adalah unik dan hanya satu sahaja di dunia nih.... Orang kata ada pelanduk dua serupa....tapi takde nyer sebijik sama.... pasti ada bezanya...... dekat taik lalat ker.... dekat saiz lubang hidung ker... panjang mancung hidung tu ker..... pasti ade bezanya..... Bersyukur la dengan apa yang kita ada....

Tau tak pembedahan plastik ni banyak risiko nyer? Nak tau risiko nyer..... Pegi la SINI

Ni segolongan artis yang dah buat pebedahan plastik.... ni pun aku amik dari SITU.



  • Di Lubnan, selebriti popular yang menjadi pilihan wanita sebagai contoh pembedahan plastik ialah bintang pop, Haifa Wahbi dan menyebabkan ramai wanita muda meninggalkan hospital dengan rupa seiras simbol seks Lubnan yang berambut hitam dan menggiurkan itu.







  • Di Indonesia, sejak pengakuan secara terbuka penyanyi Titi DJ membuang lemak pada 2004 hingga 2005, ia mengundang kepada peningkatan minat wanita untuk sama-sama bertemu doktor yang boleh membantu mereka kekal jelita. Pengakuan Titi kepada media turut menyebabkan industri pembedahan plastik di Indonesia meningkat secara mendadak.







  • Aktres terkenal, Demi Moore dilaporkan menghabiskan lebih USD400 juta (lebih RM1 bilion) untuk pembedahan plastik. Hasilnya, beliau nampak jauh lebih muda daripada usia sebenar dan berjaya memiliki Ashton Kutcher yang jauh lebih muda!







  • Selebriti sering menjadi rujukan dan contoh untuk membuat pembedahan plastik. Misalnya, payu dara pilihan jelas ialah Pamela Anderson, diikuti oleh wanita cantik, Brazil Gisele Bundche dan penyanyi pop terkenal Amerika Britney Spears.







  • Untuk bibir, pelakon, Angelina Jolie dan Julia Robert sering dijadikan rujukan; hidung, Nicole Kidman dan bahagian lain, Jennifer Lopez, Halle Berry dan Sandra Bullock.





  • 6 comments:

    .m y z. said...

    mnusia sekarang sggup lakukan apa saja utk kekal cantik. kdg2 bukan cantik sgt pun. rupa asal lagi cantik..

    luqman zakaria said...

    cantek tak asli upernyer dorang nih.uhuhu..

    IdaNurFieyda said...

    bersyukur dgn kurniaan Allah s.w.t..
    kalau rupa x cantik tp hati cantik pun org suka jgk..tapi setiap ciptaan Allah tu dah smpurna & cntk..

    miss frog said...

    tak lawa pon takpa..heeeee

    riffzam said...

    itu namanya cantik disebabkan duitnya.kalau ada duit.semua blh buatkan.

    erm.buat apa nak cantikkan rupa yg kalau hati tak berapa nak cantik.kalau rupa tak cantik kalau hati cantik okey lah.tak perlu diubah apa yang dikurniakanNya.bersyukurlah. :) rezeki masing-masing kan.kalau yang lawa tu tu tak semestinya ada kelebihannya.sebab kita semua ni bukannya sempurna.hanya manusia biasa.

    diana said...

    kesimpulan nye semakin banyak duit semakin kita kurang puas dengan apa yang kita ada..

    kita orang2 biasa ni mungkin rasa selesa dengan apa yang kita ada sekarang sebab kita sedar kita tak mampu nak mngubahnya..

    IKLAN BERBAYAR

    IKLAN BERBAYAR
    Berminat? Terus wassap ke: 011-14957785