Tuesday, May 10, 2011

Harga Gula Dah Naik Bermula 10 Mei 2011 (Hari Ini)... Barangan Lain Menanti...

Aku dah cakap!! Aku dah cakap!! Kan....kan.... ni ler yang terlintas dalam fikiran aku bila dapat tau yang harga gula naik menjadi RM2.30 sekilo..... Dari harga RM2.10..... naik dua ploh sen... Dah macam citer P. Ramlee dah..... nak apa-apa....dua ploh sen! 

Aku ingat lagi zaman aku sekolah dulu...harga gula ni dalam RM1.30.... pastu naik lagi menjadi RM1.50.... Dekat harga ni sumer pakat berjanji akan ditetapkan harga siling.... Harga siling ni kirenyer harga yang paling tinggi la yang akan naik..Ditetapkan dalam RM1.75...macam tu la yang diwar-warkan masa tu....Sekarang?

Aku dah bagitau yang barangan runcit akan naik harga lagi....dan akan naik dan naik dan naik.... Hah? Sebab ikut pasaran dunia? Harga pasaran dunia bagi minyak dan gula sekarang tengah turun harge la derr... Kan dah cakap harga akan naik jer....takde nyer istilah turun... Tak percaya... Baca entri aku yang INI. Aku dah cakap awal-awal dah..... Nampak macam sikit kan kenaikan dua ploh sen jer tu.... 

Aku bagi la satu situasi kat korang.... Sebelum kenaikan harga....korang nak shopping nih... beli barang-barang dapur...dihitung-hitung...habis dalam seratus.... Selepas kenaikan harga... beli barang-barang dapur.... dihitung-hitung....habis dalam seratus lima ploh.... Uiks?? Tipu giler Bro Wacana...sampai naik lima ploh hingget....

Ok.....nampak macam tak logik kan.... sebab semua barang naik sikit-sikit macam tu la belanja korang akan jadi besar giler bezanya dengan dulu..... Memang sikit...tapi kalau semua benda naik? Minyak....tol.... gula..... bawang....beras.....sayur....ayam....ikan..... Nampak tak? Jangan pandang rendah dengan kenaikan sedikit tu.... Sebab benda ni korang guna hari-hari..... 

Satu lagi.... kita punyer sistem ni sistem berantai tau.... Contoh macam gula... Biler gula naik.....penjual makanan pasti akan naikkan harga jugak.... Penjual kuih pasti naikkan harga jugak.... So....pengguna macam kita ni la menanggung... Mahal nak beli makanan...mahal nak beli gula tu sendiri.... Dua das tembakan tepat ke dada kita sebagai orang biase-biase nih.... lepas kene tembakan.... kita tepuk tangan lagi.... Motif?

11 comments:

mcm ni lah said...

harga iklan akan naik tak?

ejulz said...

lepas ni naik pulak harga roti canai.. haHa.. xde kene mengene langsung.. haHa

Muhammad Burn said...

boikot gula...
minum air masak...
boikot makanan kat kedai...
makan pisang je kat rumah...
pisang pun tanam sendiri...
jadi monyet...
tak lama lpas tu mampos...
kenapa tak naikkan je harga gula kepada rm seratus pat puluh juta???
seronok gak kan???

mama comel said...

betul..dulu kalu shopping mesti bil sume tak lebih 100..sekarang dah cecah 150..apa nak jadi la..jgn la nak samakan kita dgn filipina,thai n singapore..cuba pikir sikit hati rakyat..

harrazdani said...

pasal harga gula ni...kerajaan dah umum awal lagi dalam dasar rasionalisasi subsidi dimana harga gula, tepung dan minyak masak akan dinaikkan (disemak) setiap enam bulan...tahun lepas dah tiga kali...tahun ni baru pertama kali.tp apa yang dilihat dalam dasar ni...hanya menjaga kepentingan sebelah pihak. sepatutnya kenaikannya hendaklah selari dengan pendapatan boleh guna rakyat..tetapi apa yang dilihat sekarang, pendapatan rakyat tiada pula di semak dan dikaji.:-)..kesimpulan rakyat hanya naik hangin!!!!!!

BHAIHAQI COOL said...

aloooo , Asal naik .. :'(

Abang Long said...

Salam...serangan inflasi bermula

mungelily said...

biler satu harga brg naik...semua pun naekk laaa huhuhuhuhu.....

FAZLINA AZIZ said...

setuju tu,lepas gula naik,harga barang lain pun nak naik.sedangkan awal awal dulu,cukai tak langsung tu dah naik 1% :'/

duit oh duit,macam air je duit ni.

singgah,datang dari blog abg ben =))

TAK SALAH KALAU BALAS KUNJUNGAN KAN?

personal blog :
expire-date.blogspot.com

blogshop :
old-stuffresale.blogspot.com

THANK YOU !!!

vampire's lovex said...

jangan air kosong naik hrga sudah la yek..hua3..


naik 20sen tu sikit sgt,ce naik 50sen ke haaaaa... gila gila...semua nak naik hrga...bankrupt mcm ni

Anonymous said...

I always emailed this webpage post page to all my associates,
as if like to read it afterward my friends will too.

my web blog: lasertest