Sunday, May 8, 2011

Apa Korang Buat kalau Sayang Bini...

Ni satu lagi isu pasal rumah tangga..... aku selalu bagi tau pasal ni bukan aper.... Makin banyak yang pelik-pelik berlaku kat negara kita ni....banyak pasal keretakan rumah tangga.... Dan salah satu puncanya.....ramai yang salah konsep pasal "Sayang bini".

Suami mesti sayangkan isteri dier..... Kalau tak sayang....memang retak menanti belah jela kan... Boleh kata semua suami sayangkan isterinya.....Cuma cara tu berbeza.... ada yang salah....ada yang betul.... Itu yang jadi persoalannya..... Aku tulis entri ni bukan dari pengalaman diri....aku baruuu je kawin.... tapi aku dapat ilmu ni dari pembacaan aku....aku pun dah tak hingat. Tapi....aku nak share dengan korang kat sini....sambil-sambil dapat la aku ingat kembali cara-cara tu...

Ada sesetengah suami terlalu manjakan isteri..... Sayang punyer pasal kan... nak itu ini...semua dier bagi... tak nak buat keje umah.... pun takper.....sanggup upah orang lain....kalau suami pun malas la kan.... Sayang giler lah wa cakap kat lu.... Tapi.......betul ker cara ni?

Ada sesetengah suami tu selalu suruh isteri dier buat keja umah.... Buat itu...buat ni.... Semua nak kene buat sendiri....kadang-kadang si suami tolong jugak.... Tapi banyaknyer si isteri la yang buat.... selalunyer yang cenggini ni suri rumah la kan.... Tapi......betul ker cara ni?

Ada sesetengah suami tu sanggup tolong isteri dier buat semua benda.... Tapi setakat tolong jela... Si isteri kene buat sendiri jugak.... Yang mana tak cukup tangan je si suami tolong.... Kiranya si isteri tau jugak la susah payah nak buat itu...nak buat ini... Si suami bantu jer...support dari belakang... tapi.....Betul ke care ni?

Ada jugak si suami yang jadi suri rumah....Si isteri kerja.... semua nya terbalik.... si isteri yang suruh semua benda kat laki nyer..... Takper....sebab si suami sayang bininyer..... Tapi........Betul ke cara ni?

Nah...sekarang ada empat situasi.... Yang mana agak-agaknya korang rasa akan membahagiakan hubungan suami isteri.... yang mana boleh dikatakan sayang bini..... yang mana boleh korang rasa boleh kekal walaupun ujian susah pahit getir datang menimpa.... Yang mana? Terserah kat korang... tepuk dada tanye iman.... Aku bukannya sempurna sangat nak bagitau yang mana betul kan..... Tapi sila fikir secara logik untuk masa depan...:)

6 comments:

miss frog said...

best kalau dapat suami yg penyayang n memahami..hehe

puanbee said...

Dari a samapi z aku buat kecuali cr duit , eh skrg aku cr duit gak kot , tk pe lah tanggunjawab masing2 ikhlas2 kan diri , nanti berseri disana ...

Izyan Masri said...

KALAU SUAMI ISTERI BUAT KERJA SAMA2,JNGN LEPAS TGGJWB KAT SORG JE,CONFIRM BAHAGIA :D

toyolkiut said...

payah nak cakap la, masing2 blh btahan dengan cara sendiri..

SoLy SoLicious said...

syoknye kalu dpat laki syg bini.. eee

♥ norlida ♥ said...

eh2..yg mana 1 situasi yg betul eh? sume btl kot..maybe terpulang pda pasangan tu...

IKLAN BERBAYAR

IKLAN BERBAYAR
Berminat? Terus wassap ke: 011-14957785