Wednesday, April 20, 2011

Antara Realiti dan Blogging

Tak sampai setahun lagi aku berblog..... tapi dah macam-macam dah aku tengok... sifat semulajadi seseorang kadang-kadang terserlah di dalam dunia blog juger.... Bagi aku...pengalaman dalam dunia blog ni boleh digunakan untuk keadaan realiti kita juger...

Manusia ni bermacam-mcam jenis dan ragam... bermacam-macam tahap intelektual nya.... berbagai-bagai jenis perangainya....Dalam realiti...benda ni sangat jelas ditunjukkan. Dalam dunia blog....kadang-kadang ada yang cuba sembunyikan hakikat sebenar....sebab dunia blog kita boleh menafsir hanya dengan entri-entrinyer... dan jugak dari layout blog tu sendiri...

Sepanjang beberapa bulan aku berblog.... dapatla merasa ragam manusia ni.... ada yang sempoi.... ada yang komen sekadar nak hentam jer... sebab ada yang sengaja cari gaduh sebab tu pun salah satu cara publisiti murahan....macam-macam la... Tu baru beberapa bulan....kalau dah bertahun-tahun?

Manusia ni memang tak lari dari kepelbagaian dia... Dalam dunia blog pun tak leh nak tutup... Sifat asal kita kadang-kadang terpancar juger dalam blog masing-masing walaupun ada yang cuba nak tunjuk yang dalam dunia blog nyer....dia adalah berbeza di alam nyata. Mungkin ada yang buat blog sebab di alam nyata...dia cuma seorang rakyat biasa....di alam blog....dia seorang superstar... Tapi sifat sebenar tetap jugak tertonjol...

Oleh kerana aku takut ada yang salah tafsir.....aku bagitau la kat sini...Entri ni sekadar ingin mengajak korang semua berfikir sejenak.... uniknya satu-satu blog tu.... Setiap blog tu mencerminkan diri sendiri masing-masing.... Jadi, kalau ada yang jenis suka menembak blogger lain...maknanya di luar pun macam tu ler perangai dier... Kalau yang jenis suka berborak dalam entrinyer.... macam tu ler dier di luarnya.... Macam aku, aku lebih suka kan aktiviti santai....dalam blog pun aku tonjolkan kesantaian tu... Imej kita di luar tetap akan terselit dalam blog kita.... Antara sedar dan tak sedar jer.....:)

10 comments:

Anonymous said...

betol tu...antara kita sedar dengan tak sedar je semua ni :)

kat mana2 pun kita..kita tetap kita :) hehe

Shafiq Zainal said...

aku setuju...
entri n layout mengambarkan watak seseorang....

CikAizA said...

manusia ni sememangnya hipokrit... ego.. semua tu xakan tahan lama.. akhirnya akan terserlah juga.. tapi kewarasan akal yg membeza status hidup mereka itu sendiri... dalam melakukan apa jua perkara jgn pk dunia sahaja... akhiratnya kena ada... kerana setiap perilaku kita... telah dirakam oleh yang Maha Berkuasa ke atas langit dan bumi ciptaanNYA...

Anonymous said...

betul tu...dulu before start blogging,, me just a silent reader...tengok aman jek...xda yang hentam2 macam ni...but bila start blogging,, baru terbuka mata me..macam ni sebenarnya dunia blog...huhuhu...

mcm ni lah said...

sy ni suke melawak tu pasal entry2 saya byk cerita lawak terbaru cerita teka teki cikgu syida,.. sambil tinggal jejak untuk dijejaki

senyumSOYA said...

huhuhu...dunia blog ni kdng2 pelik gak..macam2 perangai.. warna warni.. ada yang kita suka.. ada yang kita tak suka.. ragam masing2..

dy Rahman said...

as salam..
kepelbagaian.. itu yang kita dapat jumpa kat dunia blog nie..

bnyak ragam,banyak jugak lah yang kita dapat kenal ngn teap2 blogger..

entry dy,bnyak jugak yang skema..
makna nya dy skema lah ek?? hehehe..
xde lah..

trima kasih bro.. atas peringatan nya.. Entry yang sangat buat kita terpikir.. ^_^

anumuchan said...

aaa..lambat lg laa baru 1000..time aku dapat 1000 ko dah lame dpt 2000 kot..huhuu~

Muhammad Helmi said...

terima kasih atas peringat tu...
saya blogger baru dan saya msih blajar dalm selok belok berblog ini...sekali saya ucapkan terima ksih...

ardinihumaira said...

mari berblog dengan aman damai :)