Saturday, April 23, 2011

Takbir Jozan Jadi Isu..

Lawak Maharaja Lawak kembali menjadi topik kebanyakan bloggers.... aku usha-usha dan bace-bace jugak pasal nih.... nak tau pendapat dan pandangan sesetengah orang.... Sebab aku dah bagi sikit sebanyak pendapat aku pasal ni... Tapi tup tup.....tiba-tiba aku terbaca pasal lawak Jozan menyentuh isu sensitif....

Ni semua pasal Jozan yang buat lawak pasal takbir nak solat.... ermm.... ramai orang Malaysia anti-Jozan ke sekarang? Ke ade yang sebar spekulasi tak elok pasal diorang sampai buat takbir tu pun jadi isu? Ni semua gara-gara aku terbaca di komen entri bro Nara... ada yang marah pasal takbir tu.

Okeh.....setau aku.... dalam ceramah pun ader jugak buat takbir macam tu... untuk memeriahkan suasana....tak nak bagi pendengar mengantuk mase dengar ceramah... Macam Jozan buat hari tu.... aku rasa tak de la sensitip sangat.... sebab watak yang dimainkan pun memang pencurik. Bukannya watak seorang ustaz atau mufti.... Tu kira ok la kan pencuri pun tau nak solat... kalau realiti.....mau nyer nak solat?

Satu pasal citer geng Surau..ada betul jugak kata-kata salah sorang pengomen.... dia bandingkan isu ni dengan isu watak pak imam tapi sengal suka menyanyi-nyanyi dan memekak-mekak. Bagi aku yang itu lagi la sensitif...sebab citer tu ditujukan kepada budak-budak.... Bukan orang dewasa yang dah boleh fikir mane baik mane buruk. Dah awal-awal tanam dalam minda separa sedar kanak-kanak supaya minat menyanyi dan berhibur.

Bagi aku la kan.... jangan dibuat isu benda-benda yang remeh ni... baik buat isu pasal benda yang besar jer.... Macam isu pergaulan sekarang.... banyak bayi luar nikah... kalau la rasa nak naikkan isu sangat.... baik isu-isu yang boleh membantu tahap sosial masyarakat kita nih. Tak nak la pulak kan?

Bagi aku..lawak Jozan tu ok jer.... malah ada mesej tu.... salah satunyer nak bagitau yang masyarakat sekarang jarang pegi masjid.... kecurian tabung surau banyak berlaku...tapi tak heboh jer... galakkan menderma secara ikhlas.... bukannya derma kerana nak nama...... Derma banyak pun tak guna kalau tak ikhlas... Dan yang paling penting.....Pencuri takkan insaf kalau setakat hukuman penjara! Ni bukan aku reka-reka jer.....tapi ni la mesej yang aku dapat ambik dari sketsa dier..... Tak percaye? Try la tengok video dier ni....


P/S: Undian masih diperlukan..... Undila SAYA

8 comments:

puanbee said...

entah tak rasa apa2 pun hehee

a t i E n a b E r n ! said...

ala , diorng tu jelez je .. eeerrr haha

enuLwanie said...

tu la mentaliti masyarakat malaysia..
benda remeh cepat je amik port.
klu yg kes berat2, sume pandang sambil lewa je.

CIK TOM said...

cik tom xpernah tgk..so no komen..hehe

Firdaus Shah said...

isu mcm ni pun nk kecoh...apoda....isu murtad,rasuah glgn vip tu x plak di hebohkan...

Izamir Ridzwan said...

xperlu jdi isu pon sbnrnya.. diorang x phm mesej yg disampaikan kot

tyka chou said...

yg pengajaran xnk amek, hmm

zacky ~786~ said...

btol la~