Exabyte

Sunday, April 17, 2011

Resepi Pulut Durian

Gambar diambil dari Google
Nyum Nyum..... Ni ler salah satu makanan yang sangat popular di Kelantan... Pulut Durian. Sesape yang suka makan durian.... amat rugi kalau tak cuba nih.. Kena pulak durian yang isinyer tebal dan bijik nyer kecik.....Pergh........ aku sekarang menaip entri ni sambil menelan air liur yang banyak....huhuhu.

Bahan-bahan:
  • 2 cawan beras pulut (di rendam lebih kurang 3 jam)
  • 1 cawan pati santan
  • 1 cawan air
  • 2 helai daun pandan(Kalau takde pun takpe)
  • Garam secukup rasa
  • Buah durian
  • Gula Pasir (Yang ni bagi aku wajib....he he he) 
Cara-caranya:
  1. Tanak pulut tu...jangan korang makan beras pulut pulak...memang la tak sedap kan. Tanak sehingga masak.... harap-harap tau ler macam maner nak tanak pulut... sukatan dier tak sama dengan beras nasik tau....he he he
  2. Untuk santannya: Masak santan bersama air, daun pandan dan garam. Kacau di atas api yang perlahan sehingga mendidih.Tak digalakkan guna santan kotak...tak berapa bes... bagi aku la.. Kalau dah takde kelapa parut tu... terpaksa la kan... Garam tu korang taruk sekadar rasa msin sikit-sikit je... tak perlu rasa masin sangat.... 
  3. Siap. Boleh di hidang. Cara nk makan: Pulut di gaul dengan santan,dan gula. Santan tu ibarat macam kuah la.... pastu durian tu anggap macam ayam goreng.... haa...macam tu ler makan. Bes dowh.... aku tetibe nak pegi carik durian lah...nak buat lagi...ha ha
Agak-agak aku ni dah boleh join geng Mat Gebu tak? he he he.....

22 comments:

ZarethAtiqa said...

kat perak pn org gemor makan pulut durian ni, terliur tgok. skrg kan tgah musim ^^,

senyumSOYA said...

nok kelik make pulot duye...~ huk3~
duye sini maha.. T.T

ctZue said...

org trg pon suka gak mkn ni...
terliur beb..terasa nak makan sekarang jugak..haha

►AdamXis◄ said...

Assalam...aish.nie yg pecah selera nie...sedap nih...kat ganu pun femous gak...hu3.hurm2...x reti masak.x dpt ler join mat gebu

Fitri Senin said...

yup mmg sedap dimakan ketika pulut masih panas..yippa...yummy

simanis said...

org trganu belah mak saya masak santan tu dengan durian...tp org bachok saya tgk gaul je durian dengan santan yg diperah dgn air suam...gula merah pulak diracik2 dan gaul skali smpai larut baru masuk pulut...

saya tengok je la kan...saya tak gemar durian...

AtiE aBduLLah said...

ish kita dah lamer ngidam ni...
hehe ;)

Cik Asma BLuppy said...

bru je lpas mkn td... mmg umph!!

Mat Gebu said...

tABIK LAHHH!!

Izamir Ridzwan said...

nyummy...

blackrosehunter said...

huhuhu..sedapnya durian..
ni homesick nie..huhu

Blackrose's latest entry: Keburukan Daging Merah

cik blogger said...

huhu...pernah sekali je makan..itupun masih duk Klate...rasanya kalau tak duk sana pun, xdpt nk merasa..hehe..

neni izazi said...

uish...sedapnya pulut durian...rasa nak makan jer...buat jepuk durian pun best jugak..taruk durian kt tengah2 n goreng sampai rangup.....bestnya...

Bella Bell said...

phewwww....sodap hingga menjilat jari!heheheheh~~

Kak Sam said...

Assalamualaikum..
My faveret. Selalu beli kat pasar malam je sebab saya sorang je yang suka. Kena pi cari ni.

♥♥P.i.n.K.y MoMMa♥♥ said...

boh baru beli doyan tadi..esok rasa nak makan ni jugakk..x leh tahennn... ;)

Yani said...

aik...cam kenal je gambo pulut derian ni..

Ummi said...

Waaaaaaaaaa...pencurisss gambar rupanya...adeeeii, igt ya ya la tuan rumah masak...sian Yani...

Pembawa_Wacana said...

@Ummi: Resepi tu memang dibuat sendiri... gambor je... he he he

Ummi said...

Ok, lenkali tepek la gambar sendiri eh...biarpun x sesedap mata memandang....isu2 camni dah byk timbul.. mintaklah nasihat dr Encik Ben ke...hehee

Pembawa_Wacana said...

@Ummi: Ingatkan gambar tu dijadikan sebagai hiasan je.... sebab masa google tu banyak gambar macam ni. Lagipun time buat haritu... lapor sangat...tak ingat nak amik gambar...:) Takpe kak...dah bagitau kat kak Yani. Dah backlink dah...

Mumu al-ibtisam said...

kat langkawi x jumpe durian, hari ni kat alor setar kitorang dah beli banyak durian.. baru nak try makan pulut durian.. sy copy resipi ye.. ^^

Ping your blog