Friday, April 29, 2011

Orang Kaya, Orang Miskin..

Orang kaya.......orang kaya........... kalau disebut kaya dan miskin ni kan...mesti terfikir pasal harta kan. Harta bertimbun-timbun bagi orang kaya.....harta ciput jer bagi orang miskin... Tapi yang paling tak bes nyer....kenapa orang kaya yang selalu dapat ganjaran lebih-lebihan?..

Bukan dengki...tapi sekadar memberi kesedaran... katelah ada majlis perkahwinan.... ada dua majlis pada hari yang sama.... Si A ni kaya...si B ni miskin atau biase-biase jer.... dan kedua-dua ade kawan yang lebih kurang sama ....Cuba pegi ke kedua-dua rumah...jangan duk tengok hiasan pelamin dan bilik jer! Yang tu tak kisah la...atas kemampuan dier kan..... Cuba tengok hadiah yang depa dapat.... Biasenyer...orang kaya akan dapat hadiah yang mewah-mewah... dapat TV....dapat automatik heater.... dapat iron... dapat frame dari London..... sumernyer hebat-hebat...

Alasan yang aku dengar....sebab segan nak bagi yang cikai-cikai...sebab dier kaya....motif?? Okeh....pegi pulak rumah si B...orang kebiasaan.... dapat gelas....dapat tuala.... dapat gula... kalau dapat yang mahal pun dari kawan rapat jer.... Alasan.... ala...orang biase..takde name...takde kepentingan... Motif lagi sekali?? Nampak? Ni bukan sekadar cakap-cakap...tapi dari mata sendiri.... Kenapa yang kaya diberi barangan mewah sedangkan orang kebiasaan yang tak mampu nak beli barang-barang tu tak diberi?

Dah macam ada kasta dah dalam masyarakat kita nih..... Yang ni golongan bangsawan....yang ni golongan rakyat biasa.... Mana ada orang ajar macam ni dalam islam oit... Bagi aku la kan... kene sama rata la... kalau tak...macam mana orang biasa nak hidup senang.... sedangkan orang kaya bertambah kaya? Jangan nanti jadi macam kat Mesir sudaaaah....

Ramai orang kaya marah entri ni nih....ha ha ha... Bukan korang tak patut dapat hadiah mewah... dah orang bagi...ambik je la kan.... Cuma aku bagi persoalan ni kepada semua orang.... kenapa jadi macam tu... Sebab si A ni ajak anak-anak datuk? Kalau si B pun ajak datuk....ade ke dier datang? Dengan jalan nak pegi rumah dier tu dah la takde tar.... ader taik lembu... ader ker datuk-datuk nak pegi? 

Yang kaya kene la bantu yang miskin...takkan nak tunggu si miskin ni makan nasik dengan garam je baru nak hulurkan bantuan..... Dahla kutipan zakat selalu tak cukup berbanding jumlah yang sepatutnya diterima....maknanya....ada yang tak bayar la tu.... Hah? aper? si miskin tak bayar zakat? Si miskin maner kene bayar zakat yeop....Si miskin la yang terima zakat yeop.... hadoi yai..... Bukak balik buku pasal zakat... Renung-renungkan la yer.... Jangan dah jadi macam kat negara arab sudaa.... Yang kaya hidup bermewah-mewah....yang miskin merempat di tepi jalan....

Sape suka blog ni....sila like fanpage FB aku di SINI yer... TQQQQQ. Ada member kita ni tertinggal bas... bas segmen review dalam review haritu... Ce tengok...ce tengok.... HERE

P/S:AFUNDI saya untuk Blogger of The Year dan Top LoL (Humor) yer....:)

7 comments:

zacky786 said...

btol3.. hidup umpama roda.. ingat la org susah.. bantu membantu la sesame kita.. baru la hidup harmoni .. ;) wink2

Unknown said...

Hmm.. Semalam baru je tulis pasal orang kaya ni..

Latest post, Tak kisah! Tapi menyampah!

Areyoudys said...

as salam..
hm..kerana pangkat dan harta..
trafik harta

>__<

mcm ni lah said...

kalau ada member2 kawen aku bagi envelope isi seratus jer tak kira la ko kaya ke ko miskin ke,. kalo taknak sudahh,. aku blh blanjer duit tu utk blanjer kwn2 makan sate station,.

mcm ni lah said...

kalau ada member2 kawen aku bagi envelope isi seratus jer tak kira la ko kaya ke ko miskin ke,. kalo taknak sudahh,. aku blh blanjer duit tu utk blanjer kwn2 makan sate station,.

Admin said...

Salamm .. hmm leh ada kena mengena dengan entri terbaru saya ni.

Hmmm tapi nak kasik cadangan la kalau nak beli adiah .... kumpul duit ramai2 ..beli la yang lebih grand .. nak harap org kaya .... tak jadinya .... saya dgn wife selalu pakat ramai2 kuumpul duit sesama kaum keluarga ..bagi adiah mesin basuh, perabut .... TV pun bleh. :) beso adiah tu ..tapi selalunya kami cuma bagi resit je kat pengantin ... utk tuntut adiah tu.

Unknown said...

aku bagi sepuluh hinggit jer.. tue jer yg aku mampu.. selalunye utk org kaya aku tak bagi langsung... hehehhe.. kejam tak aku...

Tip elak lupa password windows atau internet