Thursday, April 28, 2011

Perubahan Seorang Gadis Blogger

Banyak aku tengok....atau aku bace....entri-entri rakan blogger kita.... pasal perubahan diri dan ingin berubah... macam-macam la kan.... aku just bace jer.....dan ada jugak yang ingin berubah ke arah yang jauh lebih baik...bukan bermaksud yang selebihnya nak berubah jadi jahat...mane ader...kan? Atau pun nak berubah dari bertutup kepada semakin bukak.....kan?  Kan? Takde kan? Mesti la takde... korang kan baik dan ayu... Tak ayu la kalau ader gitu....he he he. Cuma ada yang nak berubah secara drastik dan sangat la kontra dengan previus hidup dier... Menyebabkan perubahan tu kejap jer.....hmmm

Aku nak tekankan pasal pemakaian.... dari tak tutup kepada tutup...atau bahasa senangnyer dari ketat-ketat kepada longgar-longgar.... Sangat bagus dan sangat la aku suka....  Tuhan pun suka  sangat-sangat.... jangan pulak tukar saiz baju jer.... T-shirt S kepada XL.....tu perubahan sebab kuat makan kan? he he he... 

Bagi aku....sesape yang inginkan perubahan.....jika masih duk 50-50.... elok la dibuat secara berperingkat....sebab perubahan drastik mungkin akan buat korang berubah sekejap jer... cepat jemu dan bosan...Dalam sebulan pakai tudung pakai baju longgar....dah start rase rimas....lepas tu balik ke asal.... Banyak berlaku dan banyak jugak la aku kenal orang macam ni.... Banyak berubah kerana orang lain....bukan sebab diri sendiri.... Tu yang tak melekat tu....

Jadi....bagi aku....mula-mula berubah dari dalam hati dulu... betulkan niat....yang aku nak berubah kerana diriku sendiri....bukan si pakwe....bukan si kawan rapat....atau bukan kerana persekitaran yang memaksa aku berubah.... Tapi diri sendiri yang nak berubah.....Start dengan kuatkan amalan-amalan murni dulu... Berbuat baik dan jaga pertuturan.... Jaga hati....

Lepas dah ubah niat...dah boleh la start pakai pakaian yang rilek-rilek jer...kurangkn dedah-dedah...  Baju yang lame-lame tu jangan disimpan dah... bagi je kat sape-sape yang nak...Mula-mula mesti la rimas kan....sebab dah biase dengan pakaian melekat je kan.... biase kan sikit-sikit.... Pastu masukkan tudung.... mula la gatal kepala la...panas la.... 

Biase la tu...sebab nak lari dari kebiasaan kan....sebab tu aku nasihatkan sikit-sikit... Nak berubah ni bukannya senang....Bila dah berjaya tu....kekalkan....kerana dengan cara itu....anda telah mengurangkan risiko dirogol dan jugak membantu si lelaki gatal yang suka menjeling ke arah yang tak sepatutnya ni berubah dan terdetik jugak nak jadi baik....depa pun akan kurang dosa...korang pun dapat pahala... Setiap langkah dengan baju menutupi aurat membolehkan korang dapat keberkatan... Jangan terbalik pulak....atas tutup di bawah tak tutup! Haiyo....

P/S: Jangan Lupa UNDI saya untuk Blogger of The Year dan Top LoL (Humor) yer....:) 

10 comments:

Dekcik said...

perubahan 2 bagus tapi kene lah perubahan yg + kan..

entry terbaru..http://sweetchoc91.blogspot.com/2011/04/perempuan-sekarang-dahsyat-jangan-main2.html

efa said...

biarlah berubah kearah kebaikan itu kerana Allah jgn kerana orang disekeliling kita

Jacqueline Natasia Jee said...

kenapa bah kau berubah..kenapa bah. T__T

wanwani said...

tepat sekali...berperingkat..n mest dtg dr hati

CMM said...

Kalau bab pakaian, berubahlah ke arah menutup aurat, kalau dah ketat tuh, menampakkan lekuk2 tubuh, macam tak tutup aurat laa tu. Sesetengah org hanya terikut2 trend semasa, atau kurang arif pasal ilmu agama...Sama2lah kita belajar dan tegur-menegur sesama kita...

mas saari said...

ada sesetengah tu pura2 je berubah!

Anis Zafirah said...

Perubahan tu memang susah tapi tak mustahil kan?

Nurul Ashikin said...

biarlah kite berubah kerana Allah dan bukan kerana org lain.ape2pun, kite buang yg keruh dan ambil yg jernih. sama2 kite saling mengingati. nice entry. :)

not irene said...

berharap agar terus berubah kearah kebaikkan.

niat ada insyaallah ada jalan yang Allah tunjukkan

wanda arry said...

sokong :)

IKLAN BERBAYAR

IKLAN BERBAYAR
Berminat? Terus wassap ke: 011-14957785