Thursday, May 5, 2011

Harga Barangan Runcit Akan Naik Lagi??

Semalam dah dapat berita yang minyak RON97 naik lagi dua puloh sen... Kali ni ada khabar berita mengatakan harga barangan runcit pulak akan naik..... Banyaknyer nak naik.... Gaji tetap jugak naik sembilan puluh hingget setahun.... Apa kes ni?

Aku dulu duk membujang.... makan kat kedai jer kan.... jarang masak sendiri.... segala kenaikan barangan runcit langsung takde effect kat kita... Setakat naik harga makanan di kedai...boleh cari kedai lain.... Senang... tak perlu pikir sangat pasal kenaikan tu.... Minyak.....sebab aku guna RON95.... tak terasa sangat...

Tapi sejak dah kahwin nih.... segala-gala kita beli sendiri....masak sendiri.... baru tau apa yang dirasai orang lain apabila ada kenaikan harga barangan runcit..... Baru terasa akan beban yang akan bertimbun-timbun dan tak mustahil akan terus meningkat..... 

Masyarakat ni ada banyak lapisan....golongan anak-anak kecil memang langsung tak amik tau pasal bajet kehidupan nih..... Golongan remaja....duk sibuk nak enjoy sana sini jer.... depa ni terasa bila ada kenaikan harga tiket wayang....atau peningkatan bayaran bowling atau snuker.... Tu pun mak ayah yang bagi duit...bukannya carik sendiri....huhuhu. Bab-bab barangan runcit ni....mak ayah depa jer yang risau... Ada ker remaja yang risau jugak? Komfem la takde.... setakat join bergosip je ler...

Golongan belajar....pun tak merasa jugak.... Yang ni sibuk duk pikir kenaikan tambang taxi dan bas jer... kadang-kadang pasal dobi kan... tak merasa jugak pasal barangan runcit nih.... harga pasaran pun entah tau ke tak....kan...kan.... he he he.

Golongan kaya.....setakat naik singgit tu tak merasa langsung.... depa ni bukan setakat naik singgit... nak menderma sebakul bawang kat orang miskin pun boleh..... tapi susah la pulak nak bagi free kan... Kedekut jugak kalau bab-bab nak bersedekah nih...

Yang merana saper? Golongan maner? Boleh tak kepada semua pembaca entri nih....renung sejenak... apa akan jadi kalau harga barangan runcit...minyak.... dan lain-lain terus dan terus naik harganya..... Sape nak tolong golongan yang merana ni? Datuk-datuk? YB? Artis-artis? Taaak.... jiran tetangga jugak yang mungkin tolong....yang sama-sama merasa akan kenaikan tu....golongan lain? Bersenang lenang goyang kaki... sambil membazir ke sana ke mari....

9 comments:

harrazdani said...

setuju dengan PW...lepas ni kerajaan akan kempen supaya ubah cara hidup, berjimat cermatlah..hahah...dalam ceramah agama pun akan adalah segmen2 menggalakkan hidup secara sederhana dan berjimat cermat...sorry to say laaa...kami dah lama berjimat cermat...golongan atasan goyang kaki...dinner sana sini...

fuuyooh said...

cubalah kerajaan bagi wang saku kat rakyat sebulan RM2000 jadilah..
Zaman sekarang

r-5 said...

biasalh tu bro! minyak naik barang pon naik harg. Najib2.. ceyt!

Inche Vampire said...

atoi.. sadis betul. ni kita yang berkemampuan takpe lagi. yang papa gila tu?

Momo Chan said...

setuju2. sebagai student, momo pun rase gak kenaikan harga barang runcit sebab satu2nye kafe kat kolej uh kompem akan naik harge :(

suha said...

huhu cik suha student lg tp tetap terase la..sbb cik suha dh tua kot..erk?

... said...

as salam..
alamatnya kalau gitu naik beskal la saya

=_=

TINA said...

Assalamualaikum

betul tu.sekarang ni harga naik lepas tu gaji tak naik-naik pun.macam mana rakyat nak hidup senang dan nak membasmi kemiskinan dekat negara kita ni

wanda arry said...

setuju..wpun xkawen agi..tp wanda dok ngn parents so sedikit sbyk taw juga la klu brg2 runcit naik hrga..hrga naik melampau2..gaji xnaik2 pun..nsib baik just 4owg je dlm umah..mcmna ngn owg yg bnyk anak??sian kt diowg

Ping your blog