Saturday, May 7, 2011

Wahai Perempuan Yang Berkenaan...Renungkanlah..

Ha ha ha....aku baru nak bagi intro...... dan start ada si anon dah nak marah. di entri INI.... hadoi.... macam mane la nak maju rakyat Malaysia nih..... baru cakap intro...tak bagitau apa-apa pun dah start nak bagi api... rilek la.... Aku bukannya nak kutuk...cuma nak bagi persoalan...

Okeh..... aku teringat akan kisah lama aku di kampung... masa aku kecik-kecik.... selalu tolong mak aku di dapur... He he he.....Mesti dah ramai yang dapat agak apa yang aku nak bagitau kan? Aku cakap ni segolongan okeh.....tapi semakin hari semakin ramai...... semakin hari semakin parah dan tenat...... Lagi-lagi remaja perempuan... 

Bukan pasal sosial ke aper nih..... aku nak bagitau skop kecik jer.....pasal kemahiran..... Berapa ramai agak-agaknya remaja perempuan yang tolong maknya di dapur.... Berapa ramai yang kenal jenis-jenis ikan di pasar.... berapa ramai remaja perempuan yang pandai siang ikan.... Aku tak nak bagi tau perempuan itu,,,,perempuan ini..... aku nak bagi persoalan kepada pembaca sendiri.... biar korang yang bagi jawapan....

Mesti ada yang kata perempuan bukannya dilahirkan untuk bekerja di dapur kan.... BUKAN itu maksud aku.... Maksud aku di sini.... tak kira lelaki ker perempuan...kene la tau dan ada kemahiran tu.... Kemahiran asas kehidupan..... Contoh aku bagi kat sini..berkisar pasal ikan.... kenal jenis ikan.....tau nak siang ikan.... 

Aku bukan cakap kosong kat sini.....baru tadi pegi pasar malam...terdengar remaja perempuan duk sembang pasal ikan.... sumer tak pandai siang ikan....Siap geli-geli nak pegang ikan... pegang hujung jari jer.... Helo....Tak pernah tolong mak korang ker? Apa salahnya tambah kemahiran diri.... salah satunya....siang ikan....Bukan setakat siang ikan... jenis ikan pun tak tau...... yang lagi teruk....tak tau yang mana ikan darat....yang mana ikan laut.... 

Kepada yang tak tau....sila la ambik tau.... biler korang besar....dah nak berumahtangga... Dah jadi mak kepada anak-anak korang.... macam maner nak ajar anak sendiri nanti... takkan kemahiran tu nak suruh orang gaji bagitau kat anak-anak....giler tak de kelas.. Ilmu di pass kan dari generasi ke generasi.... jangan terputus di tengah jalan kerana kita.....Anak-anak merana kerana kita terlalu manja dan malas nak belajar dari orang tua kita.....Renung-renungkan..... Kepada yang dah terer.... Syabas beteh!! :)

P/S: Wacana Pengenalan Blogger Bersama Bro Wacana sedang berjalan....Jomm join reramai di SINI

20 comments:

cik yuz said...

reti nak siang ikan, tapi xkenal jenis ikan..hehe

AimiBakar said...

adeh nampak sgt la x pandai masak sampai geli geleman nak pegang ikan

Srikandi Bonda said...

sokong 100%. Ni yg buat Yun makin semangat utk lebih pndai masak.hee..

mottymot said...

naseb baek la mase kecik kecik dlu mak da ajar bab masak, jahit n semua laaa. (: so bile da 18 taon everthing da reti. (: HAHAAA ~~~

NadiRah said...

Alhamdulillah..
tau lah sikit2 masak2 nih.. ^^

cik najihah said...
This comment has been removed by the author.
r-5 said...

ye la perempuan tu klu dah bergelar isteri tapi tak reti nak masak tak sempurna lah rumah tangga tu kerna air tangan yang memberi makan kepada setiap ahli keluarga adalah keberkatan yang membawa kebahagiaan. :)

Nyza Nurul said...

alhamdulillah..sekarang ni berkat ajran mak, berkat bising-bising mak, nyza 3 beradik perempuan sume pandai masak, pandai wat kerja umah...lagi-lagi lau time cuti..memang kitorang jer yang buat...:)

KotakHitam said...

nasib baik adik den x mcm tu....
klu x.. mmng kena...hehehe

nunui Joe said...

samalah cik yuz.. ikan laut xknal sgt.. kalo ikan air tawar taulah.. sbb ayah ada kolam ikan ehekss.. Nasib baik dr kecik pndai siang ikan.. :D:D

yatie Awang said...

betul tu sesetengah masih kurang suka ke dapur, tp walau macam nama sekalipun satu masa nanti pasti akan ke dapur, waktu tu barulah terlopong, dan menyesal, "asal dulu aku malas sangat ke dapur, sekarang rasakannnn" haha

Farah Hanim said...

errr err speechless T_T

risa said...

saye kenal semua jenis ikan..heheh
tp saye tak pernah siang ikan...somi saye tak kasik..dia suruh saye masak je..siang ikan ke bawang ke ape ke semua dia buat..bestkan suami saye:)

bersama kak Es said...

geli geli tu ngade-ngade namanya

peringatan yang baik untuk tambahkan skill.tak kira lah laki ke pompuan ke...
zaman sekarang kan dua-dua kerja, kalau betul ada bibik ok lah..kalau bibik lari..haaa, makan kat kedai aje? hihihi

Aku Ibu Muda said...

saya tak geli pegang ikan, tapi saya tak reti siang ikan..kih kih kih... Walaupun dah bergelar ibu, tugas yg satu tu husband yg sign contract! apa salahnya kalau suami yg buat kan kan kan...

*zaman skang ni kalo pompuan tunjuk pandai serba serbi-bahaya! nanti para suami duk depan goyang kaki je...ahaha*

Munna said...

best btul topik psl ikan ni ha..sy xda mslh nk knl ikan ni.nak siang pun xde hal.tp kes lain pulak..bkl suami xbleh bau lansung ikan n ayam kat pasar, smpai bleh muntah pulak...ha camano tu? patutnya lelaki pun kena la sama tahu juga, bleh jgk di harap pg pasar...kan?

Nurul syahirah (-_-) said...

hahahhaha... tiba2 tergelak dengan sendrinya.. apa mksd itu ye?? hehehe

dulu mmg jarang masuk dapur dan tak reti nak siang ikan... bila dah habis sekolah... 100% duk rumah tolong mama je kat dapur.. dari tak tahu masak gulai ikan dan boleh masak gulai ikan dah. hehehe...

yaya said...

salam br0 wacana...
walau p0m t0pik ni nmpak remeh je, tp sebenarnya amat bguna..
nasib yaya b0leh la siang ikan 2..
wlau p0m xpr0 sngat..
tp yaya still xpndai siang ikan keli, tp suke mkan..teeet

chekuduks bacee said...

in processs nk belahar...hahaha

.m y z. said...

hahaha terasa terasa! tapi takde lah teruk mcm tu. siang ikan pandai, tapi jenis ikan tu lemah sikit. certain ikan je yg saya tau ;)