Saturday, July 2, 2011

Asey dan Raja | Kisah Klasik Untuk Masa Depan

Kali ni aku nak berceloteh dengan korang pasal satu citer klasik dulu kala... Aku ubah suai mengikut gaya blog ni berceloteh...sila lah baca yer...he he he....

Citer nie berlaku di satu negara padang pasir yang berajakan seorang raja yang suka menzalimi orang Mukmin..... Cuma sorang jer yang Raja ni tak puas hati...Seorang mukmin yang bijaksana.... Namanya Asey... Maka Raja ni membuat planning memanggil Asey ni datang mengadap dan ingin menyuruh sesuatu yang membolehkan si Raja menghukum si Asey ni dengan bersebab.... maka rakyat jelata takde la nak marah kan....

Maka Asey ni datang la mengadap.....Raja pun memulakan hajatnya yang dikatakan mustahil dilaksanakan itu....

Raja: Asey! Aku nak bagi satu task kat ko... Task ni......kalau ko boleh buat....aku takkan menghukum ko... Kalau tak boleh buat....ko akan dipenjara seumur hidup....

Asey: Baik ler si Raja oi.... Ape ke bendenyer... Sebelum tu....dah berapa ramai yang telah cuba melaksanakan task nie?

Raja: Aku dah panggil 20 cendawan....semuanya gagal!

Asey: Bukan cendawan la Raja....cendekiawan....daaaaaaahh~~

Raja: Jangan tegur! Aku Raja! Ko buat saja apa aku suruh..

Asey: Ok...ok.... apa task itu Raja...

Raja: Aku nak ko alihkan Istana aku nie dari sini ke India...Sebab aku dah bosan dengan pemandangan padang pasir nie...aku nak la jugak tengok rimbunan kehijauan...

Asey: Ok Raja....Saya laksanakan...

Asey pun berjalan ke luar istana... Sampai je betul-betul di depan pintu masuk istana..Asey pun bercakap....

Asey: Silala Raja menyuruh sekalian tentera Raja.....angkat istana Raja tu dan letak di belakang saya...akan saya alihkan ke sana dengan segera...

Raja: Ape ke bengap ko ni Asey?? Mane boleh tentera aku ni nak angkat istana?

Asey: Kalau tak boleh...tak dapek la nak tolong.... Kene letak atas belakang saya dulu...baru saya laksanakan.....Itu sajalah caranya saya selalu lakukan, Raja.... Mau alih ke tidak?

Raja: Tentera!! Angkat istana ni letak atas belakang Asey!!

Berhari......Berminggu....Bertahun-tahun Asey duk tunggu..... Tak jugak mampu tentera Raja nak angkat istana tu....Maka gagallah Raja tu nak mengenakan Asey......... Maka Raja ada task lain pulak nak diberi kepada Asey nanti... Ikutilah sambungannya hanya di Blog Wacanaku.....hehehe

1 comment:

aizamia3 said...

ssyyy.. kang kata bengap marah pulak sebab dia raja di situ..