Tuesday, July 12, 2011

RENUNGAN : Bersedia ker Korang Semua??

Hari ni aku buat entri yang agak mendalam sikit maksud dan ilmunya.... Hanya mereka yang berfikir saje yang nampak apa aku nak sampaikan.... :) Tapi bagi golongan yang nak enjoy....bace la jugak....Bes aper....bermain dengan imaginasi...huhuu Hayatilah dengan sebenar-benarnya.... 

Aku tengah terbayang dua keadaan.... Keadaan pertama... macam keadaan sekarang.... aman je duk di rumah masing-masing.... Boleh dengar gelak tawa jiran..... Boleh tengok TV...boleh menulis blog...he he he... Kadang-kadang keluar shopping tanpa rasa takut... jalan-jalan ke peranginan.... Bes kan.... Nikmat yang diberi.... 

Yela....kadang-kadang ada jugak terkena musibah kecil... Ada orang langgar kite la.... Kene saman dek polis laa... Barang makanan naik lagi la.... Tapi kita tetap aman dan tenteram selagi duit ade kan... masalah duit je la banyak.....

Keadaan kedua.....bayangkan kita ni sekarang berada di Palestin... Nak duk di rumah pun tak aman sangat....takut tetibe ada bom fosforus meletup dalam rumah.... Nak gelak pun tak hingin dah.... TV dan PC memang sah takde.... Makan pulak...kais pagi makan petang... Nak pegi shopping.... shopping mall pun dah habis dibom... Nak pi jalan-jalan.... sah-sah takde duit dah....

Hidup susah....cukup-cukup makan jer.... Tapi tak perlu risau dengan saman dah.... sebab dah takde apa yang nak disaman.... Harga makanan dah tak perlu pikir dah.... masalah duit mungkin dah tak risau dah... cuma risaukan nak survive jela kan...Lagi-lagi ada ramai anak.....

Itu la keadaan yang aku duk imagine.... Aku bersyukur aku dilahirkan di Malaysia... Aku bersyukur dengan segala rezeki yang diberi oleh-Nya.... Tapi segala kesenangan tak semestinya kekal... Kadang-kadang pengorbanan kene buat untuk kesenangan jiwa dan kebenaran agama... Cuma satu masalahnya... 

Bersediakah kita?? Bersedia ker kalau segala nikmat SEKARANG ni ditarik? Bersediakah dengan 360 darjah terpesongnya kitaran hidup? Dari senang menjadi susah....dari kaya menjadi miskin... dari mewah kepada merempat.... Jangan sebab mulut santan binasa....Jangan pula bersikap cakap lebih tapi lari di medan perang... Berani hanya di mulut...tetapi pengecut di hati.... Kalau begini la kita, baik diam dari duk menyalak ke sana sini.. kalau betul-betul bertekad.....silakan...

Pernah aku dengar kata-kata ucapan di dalam satu konferens peringkat kebangsaan....Masa tu dibincangkan isu keadaan umat Islam di seluruh dunia...Macam ni la lebih kurang... Sebab benda ni dah lama... " Antara hidup senang dan aman seadanya... atau hidup susah demi kebenaran hakiki... Pilihan terletak di tangan kamu...". 

Lepas tu ada orang bertanya....kenapa dikatakan begitu.... Kemudian beliau menjawab... "Segala isu di dunia... mahupun di Malaysia...ada kaitan yang sangat rumit dan komplikated dengan dunia... Hanya mereka yang tersedar sahaja yang mengerti.. Tengok balik sejarah...sejarah tanah melayu...sejarah dunia...sejarah yang asli....bukan sejarah rekaan penjajah."

Jangan tanya aku sape yang bagi ucapan tu...sebab aku dah lupa sapekah beliau.... Cuma aku rasa die tu salah sorang cendekiawan negara kita kot.... Entah la.... Tapi kata-kata tu la yang buat aku terfikir.... dan baru nak bace sejarah balik....he he.... Dan akhirnya......... :)

P/S: Dajjal akan memperlihatkan neraka dan syurga di muka bumi...Nerakanya adalah syurga dan Syurganya adalah neraka... Sesungguhnya fitnah paling hebat ialah fitnah di akhir zaman... Nauzubillah

(Sesape nak share...amat digalakkan)

7 comments:

najihah said...

sekarang nie macam-macam lagi kejadian...macam sekarang nie kes perhimpunan BERSIH yang tak berjaya tu...buat apa nak buat perhimpunan tu?? sbb benda tu akan menyusahkan kita balik...tgk je la KL masa hari Sabtu hari tu...da macam negara apa tah...

ArulchelseA said...

najihah:btul tu enth hapa2 semua tu mnyusahkn org je kan..dah la tk berjaya..berapa org je dtg..merepek2 je..


*btul tu bro..sapa yg sngup dri kaya jd miskin..tp ramai yg sngup dri miskin jd kaya..

aizamia3 said...

kita rakyat Malaysia kenalah bersatu-padu agar tiada anasir dari luar mempengaruhi seterusnya berlaku perubahan ketara dalam institusi kerajaan hingga wujudnya darurat/peperangan..

janganlah perkara2 macam ni berlaku di negara kita. Ya Allah.. kau jauhilah bencana yang boleh memporakperandakan negaraku ini..

saiazuan said...

nauzubillah.. thanks for the entry bro.. menarik sgt ni

anda dah baca komik atwr #4?
http://eleventx.blogspot.com/2011/07/atwr-comic-4-budak-budak.html

Eza Boom Boom :) said...

hidup ini anugerah..bersyukur apa adanya dengan nikmat dunia yang sementara..memang lumrah hidup, kadang-kadang kita diatas, kadang-kadang kita dibawah..namun, kebahagiaan hakiki apabila kita dapat merasai kemanisan iman...Hadapi hidup dengan bertunjangkan agama Allah..InsyaAllah.

istana biru said...

entri nih harus dibaca oleh semua ank muda dan mereka2 yang cintakan negara... sebab ramai yang menjerit mencari kebenaran... tapi mereka lupa dimana asasnya kehidupan... mereka mungkin mencari kepuasan dan bila bertemu kapayahan baru timbul kesedaran... mereka mula menyokong orang yang mereka fikir bagus dan telus.. tapi mereka lupa satu tika dulu, orang yang telus itu juga.. hanyut dengan kekuasaan... saya suka renungan ini bro...tapi pesanan terakhir tu membuat saya berfikir semula... hehehe... mana yang lebih baik sebenarnya???

m.dinie said...

betul 2 bro..bersyukur je langan pe yg ade..

Ping your blog