Saturday, July 9, 2011

Stevia | Pengganti Gula Terbaik

Sape kat sini penah dengar dengan pokok stevia? Sape yang penah tu....maknanya korang berminat dengan tumbuhan herba dan makanan kesihatan.... Sebab Pokok Stevia nie sememangnya terkenal dengan nama lainnya di Malaysia nie iaitu pokok GULA....


Kenapa yer? Sebab daun pokok nie boleh menjadi pemanis dalam makanan kita..... Pelik ker? Tak lah...gula yang kita guna sekarang nie asalnya dari tebu... Dari tumbuhan jugak....tapi setelah diproses dan diadun dengan bahan kima..maka terjadi la gula... Sekarang nie sebab harga gula dah makin mahal dan memberi kesan kepada kesihatan...maka inilah alternatifnya..

Pemanis semulajadi nie banyak digunakan di Brazil dan Paraguay... Dekat benua Amerika Selatan nuh...Sejak beratus-ratus tahun dulu lagi.... Ia digunakan terutamanya untuk memaniskan teh herba depa.... Selain daripada itu ia juga digunakan untuk memaniskan makanan depa. Diorang juga menggunakan Stevia sebagai penawar terutamanya untuk menurunkan tekanan darah tinggi, melawaskan kencing dan merawat luka terbakar.

Apa yang uniknya ialah.... Di percayai secara tradisional, stevia mengandungi sifar kalori, lemak, kolestrol, gula dan karbohidrat. Ekstrak stevia dikatakan 300 kali lebih manis dari gula biasa. Menarik bukan? Haa....aku ni jenis malas nak taip panjang-panjang... jadi aku terus LINK kan ke blog yang banyak bagi maklumat pasal kelebihan pokok Stevia nie.... Link nya di SINI

4 comments:

||aLeaSaRa|| said...

ow inilah daun yg uncle kite tunjuk pada kitorang semua masa family gathering.mmg manis juga tapi taklah macam gula pasir tu.bos kite pun beli juga.bgs utk kesihatan tau!gula pasir yg putih selalu guna tu byk kesan buruk utk keshtn.

Rozali said...

Assalamualaikum PW

moga cepat dapat kita gunakan secara biasa utk mengantikan gula pasir

Wassalam

faisal apardi said...

kalau mcm tu cuma letak daun ni je..lagipun gula tak elok letak banyak2...bahaya kena kencing manis..dari muda kena jaga..

tomatokering :) said...

ouhhh pakai daun ni jela .. wuuu tapi mane nak curik..hu

Ping your blog