Saturday, July 30, 2011

Bro Wacana Pulak yang Terkantoi!!

Aku duk citer member aku pernah sekali terkantoi masa minum air paip sebab tak tahan dengan dahaga masa puasa di SINI.... Aku pun ada citer terkantoi nie....ha ha ha... Kantoi sebab terkantoi!.... Ni citer masa aku kat kampung....Masa aku kecik lagi....Sekolah rendah kot....Time puasa sehari tu memang susah sangat... Rasa macam duk kat padang pasir!

Citer nyer bermula di meja makan.....Masa tu time nak bukak puasa...Aku pada asalnya dah terbaring depan TV dah... Tak larat.... Tapi biasa la kan.... badan yang penat pun tetiba sihat balik time nak berbuka... Semua duk kalut kat dapur...Bukak plastik kuih beli kat bazar... Tolong isi lauk pauk dalam mangkuk.... Tolong buat air... Biasa dah tu...Orang gaji nie tak main la kan..... Apa salahnya kita yang kecik-kecik nie tolong mak kita kat dapur kan... baru ada nikmat dan kebahagiaan..... lagipun kita kene la belajar sendiri....Cuba buat sendiri....baru tau suasana di dapur tu macam maner...

Bila dah siap sumer... Maka duduk la sumer depan makanan sambil tunggu azan... Dengar la lagu ala-ala padang pasir jap... Tak pun muzik Ghazal.... Pastu DJ radio umumkan waktu berbuka puasa di Besut dan Setiu sudah pun masuk....Hah....Dah dekat la tu.... biasa nya beza di Besut dan di kampung aku dalam seminit dua jer.... Dengar je pengumuman di Besut....sumer dah redi ambik lauk ke dalam pinggan masing-masing.... 

Aku masa tu dk pikir nak terkam air jer...Dahaga siot....dah tengok suasana ahli keluarga duk ambik lauk dengan lahapnya....Maka aku dengan otomatiknya menghirup air bandung yang sejuk lagi manis berkrim tu sehirup-hirupnya.... Aaaaaah.....lega rasanya.....Rasa macam benda paling nikmat dalam hidup aku masa tu.... Sekali kakak aku tanya..."Tak puasa ker? Mana masuk lagi!! Baru Besut..." Famili aku tergelak semuanya...hadoi....malu weh... malu... Rasa nak nyorok je bawah meja....Tapi aku buat-buat cool...  Menten cool sambil ambik lauk ke dalam pinggan aku...Muka innocent....hehehe

Duk dalam beberapa saat....baru la masuk waktu maghrib di tempat aku.... Ha ha....Maka kecewa la aku sebab aku pikir terbatal la puasa aku pada hari tu...Tapi ayah aku bagitau masa makan.... tak sengaja takper... Kalau sengaja baru la batal..... Aku pun pikir-pikir.... Aku rasa aku sengaja kot....Sebab aku tersedar masa aku minum tu....Cuma salah sangka dengan reaksi keluarga aku yang laju sangat mengisi lauk pauk ke dalam pinggan.... Grrrr.... Sampai lepas terawih benda tu dijadikan topik lawak hari tu... Grrrr....

Maka terpaksa la aku ganti sehari pada tahun tu.... Kire ok la kan.... Sehari jer tinggal puasa.... Ayah aku cakap... budak-budak macam aku ramai lagi yang tak puasa.... Kebanyakannya puasa separuh hari jer... Bangga la kejap aku...Walaupun tiap kali masuk waktu petang jer....Mesti terbaring... Penat dan dahaga giler.....hehehe....

Tapi yang peliknya....sehari tu pun susah nak ganti balik.... Tunggu sampai dah masuk Syaaban baru nak ganti.... Bukan awal-awal bulan...seminggu sebelum masuk Ramadhan kot...hihi...

P/S: Ajarla anak-anak kita berpuasa sejak dari kecil.... bagus untuk masa depan...jangan dimanja sangat dengan alasan anak-anak yang kreatif tu....

1 comment:

cik ana said...

klakar kan bila ingat blik zmn kecik2 masa nk blaja pose...hehehehe

IKLAN BERBAYAR

IKLAN BERBAYAR
Berminat? Terus wassap ke: 011-14957785