Tuesday, July 12, 2011

Macam Mana Nak Berbuka Puasa...

Ha ha ha.... ada cara-cara ker nak bukak puasa nie? Ni bukan cara-cara yang betul okeh.... Ni cara-cara yang selalu dihidangkan atau dibuat oleh kite semua....Haaa...Jangan ada yang tak nak ngaku.... Sesungguhnya kita tak dak yang sempurna....

Kebanyakan dari kita ni suka makan banyak time berbuka puasa.... Dan yang paling ramai ialah...start berbuka dengan air...Kan...kan.... Komfem ramai yang hangguk depan PC...tapi tak nak ngaku depan orang lain...hihihi... Biasa la tu..... negara kita kan panas...he he he... Air pulak.....komfem nak ada ais....tak pun memang nak sejuk la... Bagi lega tekak yang dahaga nie....

Yang kedua ramai.... Makan sampai tak hingat dunia.... Kalau boleh nak bagi bulat perut tu... Boleh golek-golek guna perut je kan atas tilam lepas habis makan tu.... Meja tu penuh sampai tak tau nak letak mane dah lauk pauk nih.... Lenjan sampai mengantuk....terawih kita sama-sama berayun macam orang mabuk todi...he he he...

Itu la yang biasa kita buat kan.... Sebenarnya kebanyakan apa yang kita buat kat atas tu melemahkan badan kita jer..... Sebab tu kebanyakan orang berpuasa jadi makin lemah dari hari ke hari...Bukan makin segar dan sihat..... 

Cara sebenar nak berbuka puasa nie....dimulakan dengan makan buah yang manis....Seeloknya buah tamar.....atau buah kurma..... Kalau takde...makan la pisang ker.... sehiris buah tembikai ker.... Sebab badan kita dah kehabisan gula....Jadi badan sangat perlukan glukosa.... Lagi satu....makanan macam buah tu lambat sikit nak jatuh ke perut.... Kirenyer takde kekejutan dalam sistem badan...

Haaa...lepas dah makan buah kurma tu.... barula teguk air sikit....tak payah la baham sampai segelas... Dua tiga teguk dah memadai.... Lagi elok kalau air tu suam.... Sebabnya sama jugak...tak nak sistem badan terkejut... Lagi elok lepas dah makan kurma dan air secawan.....solat la maghrib dulu..... Lepas habis solat tu baru makan makanan yang berat sikit.... elok untuk badan sebab badan dah terima makanan permulaan dengan kuantiti sedikit....dan korang pun makan tak la gelojoh sangat..sebab maghrib dah lepas...

Try buat macam tu......komfem badan korang rasa sihat je sepanjang bulan puasa..... Lagi sihat ade laa....Kebaikannya banyak kalau kita ikut sunah Nabi nie.... Badan yang obesiti pun turun sikit beratnya....Badan yang lemah pun sihat seadanya... Itu la nikmat sebenar berpuasa....:)

P/S: Sebelum bukak puasa....baca la doa dulu yer.... Ingat tak?  he he

3 comments:

zarul farhana said...

hhahah...ok2....

.........cP~ said...

biasanya, time tengah puas atu yang melebih2 semua nak beli. bila dah makan kejap je dah kenyang. ye lah, perut dah kosong lama, nak sumbat banyak2 mana nak boleh. nafsu la tu masa tengok makanan.

aizamia3 said...

nafsu makan bergelora sebelum nak berbuka tapi bila dah tiba waktunya satu pembaziran akan berlaku..

Ping your blog