Saturday, July 30, 2011

Lain Yang Dimaksudkan, Lain Yang Difahamkan

Dalam aku berfacebook.....berfriendster (ade lagi ke ek?) ber aper lagi ek..... berborak-borak dengan kawan.... dan jugak berblog..... macam-macam jenis manusia dah aku jumpa.... Ada yang jenis senang masuk....ada yang tak kisah....ada yang jenis LALANG..... macam-macam la kan.... Tapi jenis yang aku nak citer kat sini.....jenis NEGATIVE MINDED

Mesti korang pun penah jumpa jenis manusia yang semakin membiak ni kan....Apa-apa benda positif pun korang bagi....tetap akan jadi negatif bagi diri dier.... Contoh la kan.... korang buat la status dekat FB korang... yang bermaksud sesuatu yang baik dan elok.... Tapi yang minded yang bengong nie.... Menafsirkan status tu sebagai negatif....

Contohla.... status hari nie.... "Solat la kamu...sesungguhnya solat tu wajib"... Kemudian si pembuat status tu pun tunggu la depan screen...mengarapkan orang datang komen atau like...he he he. Tapi yang datang si geng negatif nie....datang komen " Nak tunjuk baik la tu..". atau.... " Ko solat tak? Jangan pandai suruh orang jer.." ...

Contoh lagi.... blogger buat entri pasal "Isteri Wajib Patuh dan Taat Kepada Suami yang Soleh".... memang cantik la entri ni bagi yang memahami dan ingin menambahkan ilmu agama kan.... Tapi datang la si ANON dengan komen " Isteri ada hak bersuara...kebebasan wanita " atau " Yang ko tu tak pandai jaga bini sendiri...". dan lain-lain

Kadang-kadang benda yang termaktub dalam Quran dan hadis pun nak disangkal jugak.... agak-agak la kan.... Tau la dah jahil dalam agama... tapi jangan la nampak terang-terangan macam tu.... Tak ke dah kantoi!! Benda yang baik....encourage la kan.... lain la kalau diajak buat benda tak elok... yang tu kene la bagi komen yang negatif sikit..... Jangan la pulak yang tu pun disokong semata-mata sebab yang buat entri tu blogger hebat! Ini lalang punyer orang....

P/S: Kalau isu POLIGAMI atau POLITIK...komfem ramai yang beremosi akan komen....
sape nak try....he he

7 comments:

Kumbang Jingga said...

org yang kurang ilmu agama dan yg tinggi ilmu agama kite leh tengok perbezaan cara dorang berpikir kan..sama2 kita baiki diri..tak mo ckp nk tunjuk baik.nice entry.hehehe

Atiqah Farhana Safian said...

sebenarnya, status tu terkena batang hidung sendiri. Jadi, tu yang dorang kasi komen pedas2 punya.. huhu

waalllaa! said...

ho ho ho...selalu kena ngan anon2 yan -ve minded ni..pemikiran yang sempit.. ade sorang blogger tu..agak terkenal tapi dia xde la ahli nuff pun..glamer sbb suka condemn orang n tersangat2 negative dari segala hal..blog dia mmg mengondem orang je..hehe..tapi kalau bab poligami saya sokong aje ..tapi sokong bagi yang mampu la..yang tak mampu jangan berangan...sila la melopong aje..

ErnieFaizal Siti said...

positve or negative sama sama ramai..tapi yang buat kita sentap selalu tu yang negative lar..memang kadang kdang mengugat kesabaran bila berdepan dgn jenis ni..tapi yang lalang tu kene tengok jugak..ada yang boleh digunapakai pendapatnya..

duduk atas pagar

mr.dinie said...

kdang2 bengang gak ngan org camni...

luqman zakaria said...

bukan pernah alami je,,tapi selalu alami..sekarang nih nak nek status pon kene pk 2 3 kali takut orang salah phm...boleh bawak gaduh kadang tuh..

Alif Yusof said...

Kalo entry politik??? hahaha lagi hot bro. silap2 bleh bawak gadoh

Ping your blog