Tuesday, July 19, 2011

Ko Lagi Hina La!!

Sape yang dihina nie? Aku hina sape? Sape yang akan menjadi bahan kutukan dan gosipan aku nie? Haaa.... Aku tak de la nak mengutuk sape-sape.....cuma aku ada baca dalam satu artikel dalam internet...pasal satu kisah berkenaan orang yang tak solat...

Hinanya orang yang tinggalkan solat nie....lebih hina dari anjing! Ni bukan citer aku reka tau...ada satu kisah di zaman Nabi Musa.... seorang bapak bernazar nak dapatkan anak.... Kalau dapat anak...dia nak minum air kencing anjing hitam....Sekali dia dikurniakan anak....haaaa....pengsan la kejap nak carik air kencing si anjing hitam...

Tapi dier pegi jumpa Nabi Musa dulu....tanya pasal masalah nazarnya...... Zaman tu... segala jenis nazar... kene patuh....zaman Nabi Muhammad lain.... Kena pandai bezakan la yer.... ok....sambung citer... Nabi Musa pun bagitau la dekat orang tu...minum jer air hujan yang mengalir dari bumbung rumah orang yang tak sembahyang.... Sebab air tu lebih hina dari air kencing anjing hitam!

Cuba bayangkan.....tu air curahan dari bumbung rumah...kalau air dari tangan orang yang tak solat?? Kene pulak dia yang memasak..... Tak ke benda kotor yang masuk dalam perut kita nie.... Gulp! Aku pun cuak masa mula-mula baca...... Sebab aku nie suka makan kat kedai Mamak dan kedai makan yang lain.... Kene pulak orang tu tak jaga kebersihan....tambah pulak tak solat.... patut la aku sakit perut haritu....hehehe

Benda nie bagi sesape yang akidahnya lemah....akan anggap perkara remeh.... Tak de kene mengena dengan dirinya....Tapi perlu ingat... Bagi aku....benda-benda gini la yang jadi salah satu sebab ramai yang yang jadi pelupa....suka buat benda tak elok.... Tak suka benda yang mendekati agama... dan macam-macam lagi.... Betul tak?

P/S: Masak sendiri je la gamaknye....

9 comments:

Nabila Huda said...

gulppp..

Ujang9897 said...

tiang agama tu.., tiang tak kukuh mmg hancur la semua

Isteri Encek Bard said...

Solat kan tiang agama..

aizamia3 said...

maka kukuhkanlah tiang agama kita..

Rai said...

sebab tu remaja sekarang banyak yg rosak akhlak..asyik makan kat kedai je..kita masa kecik2 dulu makan mak masak kat rumah.. dah tentu2 mak kita jaga kebersihan..

BRO_MONDAY said...

bro wacana : bagus entry ni, sama² kita beri kesedaran kan elok..thanks bro coz berkongsi entry sebegini...

ada button like x? ai nak klik...('',)

Asha Nini said...

entry yang sangat sangat bagus!

Munna said...

perhhh....lebih hina dr anjing hitam! =.=*

sama2 kita jaga solat ye.. =)

Norhisham Nordin said...

kalo org yg kat umah yg sediakan makanan tu tak solat camne..?? hadoi...