Tuesday, July 26, 2011

Solat Terawih | Bukan Malas... Sibuk La

Terawih... Solat sunat yang hanya dibuat masa bulan Ramadhan jer.... memang takde di bulan-bulan yang lain.... Kalau ade pun jangan harap korang nak buat kan? Dalam sebulan tu pun susah nak penuh.....apatah lagi di bulan-bulan yang syaitan tak dibelenggu tu...

Banyak yang bagi alasan....Sibuk la dengan keje la.... Penat la... Takde mase la... yang paling bes...bagi alasan "ala....terawih sunat je....". Alasan yang dibagi tu macam puasa dia tu sehebat atau setaraf dengan puasa para ulamak jer.... Sedar la diri....puasa kita jauh dari sempurna... Kalau dalam bentuk peratusan.....mungkin sesape yang betul-betul puasa....hanya cukup 30% jer dalam peratusan berpuasa....

Jadi....nak tampung lubang yang dah kita buat dalam ibadah puasa tu...perlu la diperbanyakkan amalan sunat....termasuk la solat terawih.... Kalau korang bagi alasan sakit perut....badan tak berapa sihat nak pegi solat kat masjid.....solat je kat rumah... Tak boleh? SAPE CAKAP? Solat sunat terawih boleh dilakukan secara berseorangan...

Caranya sama jer....cuma niat takde la jadi makmum....kalau malas sangat...buat je la lapan rakaat... Kalau nak lagi cepat.... baca Al-fatihah sahaje... Kalau lagi malas.... Buat terawih tanpa berselawat...Sah ke tak? Selawat tu di luar solat! Komfem la tak mencacatkan solat! Hadoi....

Masa yang diambil nak buat solat terawih sorang-sorang....dalam 20 minit jer....tu dah sekali dengan solat witir.... Haa....20 minit jer.... Dalam masa sehari yang ada 24 jam iaitu 1440 minit tu.... korang ambik masa 20 minit jer untuk solat terawih....SUSAH KER? Korang boleh berdating lebih dari 20 minit.... Korang boleh layan TV lebih dari 20 minit...Korang boleh mengadap PC lebih dari 20 minit!! Korang boleh lepak dengan member lebih dari 20 minit! Susah ker nak lepak dengan Maha Pencipta selama 20 minit? 

P/S: Korang mampu buat terawih penuh! Kecuali perempuan....hehehe
Berehat yang paling baik sebenarnya adalah dengan berterawih..

5 comments:

Cik Baju Kurung said...

insaf kejap . insha Allah nak solat terawih tahun nie . -.-'

cucu umie said...

banyak manfaat yg kita perolehi apabila solt terawih..ang best apabila dibt secare beramai2.

aizamia3 said...

lagi meriah bila di masjid..

waalllaa! said...

saya solat terawih sendiri je..sbb takut nak gi masjid sorang2.. perempuan kan lebih afdal solat di rumah..hehehehe

Pembawa_Wacana said...

Meriah di masjid...tapi kalau yang tak pegi? itu la tujuan entri nie....

Ping your blog