Monday, July 25, 2011

Basuh La Kemaluan Tu Oi...

Kasar ke bahasa aku kalau guna perkataan " Kote" nie ek? Tapi aku nak jugak bagitau....sebab ramai yang jenis malas nak basuh kemaluan sendiri nie.... Aku bukannya skodeng nak tengok sorang-sorang ....tapi kalau lepas kencing dalam mangkuk tandas...mangkuk tandas pun tak disimbah...sah-sah amalan depa ni sama je untuk kemaluan sendiri kan?


Ramai kaum lelaki masuk neraka disebabkan malas basuh KOTE masing-masing lepas kencing.... Tak pun basuh tak cuci.... Alasan macam-macam..... takde air la.... air kotor la... air berkarat la... Takut basah seluar dalam la.... ape ke bende nie? Tu tak kira lagi air kencing yang terpercik kene seluar lagi...

Islam mewajibkan kebersihan.... Salah satunye basuh kemaluan selepas kencing.... Cara nak basuh tu... lepas kencing tu...kene berdehem dulu... bagi pressure di kawasan perut suh bagi air kencing dekat pundi tu betul-betul keluar.... pastu urutla sikit batang tu dari pangkal ke hujung....bagi keluar semua air kencing dalam saluran... Kemudian basuhla dengan air di kepala kemaluan tu dua tiga kali..... Takde air? Gunakan bahan yang kesat.... tisu pun boleh dah... Kalau dalam hutan...dedaun pun boleh... Jangan di lap dengan seluar dalam dah la! Korang nak solat nanti...nak harap tukar pakai kain...sebilangan jer yang jaga gitu...

Bagi perempuan....pastikan dicuci jugak bahagian dalam dengan jolok sikit dengan jari dan dipusing-pusingkan semasa air dilalukan ke arah kemaluan.... Sembur dari luar sahaja tak jamin bersih.. Aku rasa korang pun faham kan... Malu la nak citer lebih-lebih yang pempuan nie...hehehe

Benda ni kecik...tapi sangat besar impaknya...sebab kalau basuh tak cuci...amalan tak diterima... Jadi sia-sia la amalan korang... Tu bagi yang beramal la kan....yang memang malas nak beramal... memang sah-sah makin banyak la dosa korang...

P/S: Lepas basuh kemaluan tu, simbah la tandas sekali yer.... 

19 comments:

Gogoreng Ada said...

Betul..betul..kdg2 berak pun xbasuh. :D

Alya Esprézzo said...

hahhahahaha tau tapeeeeeeee, dah kencing sampai air kencing dia kat lubang jamban pun tak diflush, pengotoq betuii! hahahaha

entri mcm lucah sikittt tapi ada pengajaran...betul betul betul..hahahaha bro :D

waalllaa! said...

haaa? kalau pompuan kena jolok??? ingat tak sakit ke?sapu2 sikit ngan tangan tu boleh la..lagipun tempat kencing pompuan bukan duk kat dalam pun..bawah clit tu je pun..adeeehh.. segal plak aku rasa bila cakap kena jolok..tertekan sikit pun dah sakit..adeehh deeh...yang penting pas basuh kena yakin tanpa was2..hehe. n lepas basuh lap2 la.. busuk tak lap nnt bau kepam kat suar dalam.. b4 masuk toilet tu bawak la tisu.. perempuan wajib bawak tau sebab kita punyer lagi sensiftif.. senang nak dpt jangkitan sebab tu tak boleh berada dalam keadaan lembap terlalu lama.. nnt macam2 la penyakit dtg..for example peyakit keputihan la..so..kena jaga2..

Pembawa_Wacana said...

@waalllaa!: Jolok tu takde la jolok sampai masuk ke dalam sangat... adeh.....-_-" thanx sebab sudi tambah info..:)

mcm ni lah said...

<-- saluran informasi terkini

Amir Batrisya~ said...

Follow -----> 2750
Betul2, ramai yang tak jaga benda2 macam ni walaupun nampak kecil...

Zul Fattah said...

haha..terbaik r.. memang kena r.. mujur saya selalu amalkan car ni..berdeham 3 kali dan urut batang..
haha..

mr.dinie said...

hahahaha...nice tips..

waalllaa! said...

hehe..en.wacana..biasala..saya ni lurus sikit..hehe

Anonymous said...

jolok? wtf.

zarulfarhana said...

:)

luqman zakaria said...

sometimes orang amek endah x endah kan pasal benda macam nih..tapi macam kamu cakaplah kan..impak die besar..same2 la kite jage kebersihan diri!

Fitri Senin said...

bgs tulis benda ni dalam blog..bg lelaki2 yang baca tu sedar diri sket

:: Mrs.Eady :: said...

good info!

Norhisham Nordin said...

huhu... alhamdulillah, setakat ni aku jaga bab ni... lepas tu lap pakai tisu hingga gebu... huhu...

♥CiK DuYuNG [Ca]♥ said...

bagi lelaki, nak elak air kencing terpercik kat suar, tu yang kena mencangkung jugak..jgn ngengade nak berdiri...xelok...kan,kan?

Pembawa_Wacana said...

@Cik Duyung [Ca]: Yup...betul.. thanx tambah info.:)

Ahmad Haziq Azlan said...

gram betul bila masuk tandas bertakung je najis tu....cis! cis!

Ahmad said...

Assalam. Lepas basuh kencing masih ada air yang keluar daripada kemaluan. Itu air basuhan ke?.

Ping your blog