Friday, July 22, 2011

Melayu Bukan Melayu.....Yang Tinggal Hanya Bangsa Yang Hanyut....

Apa beza melayu dengan cina? Laaa....senang la kan.... Melayu tu M.E.L.A.Y.U.... Cina pulak C.I.N.A.... he he ... Gurau jer... Banyak bezanya sedara-sedari sekalian.... Tok sah cakap la pasal bentuk mata tu.... figure dari luar orang tak pakai dah.... Sebab dah ramai yang kacukan...dah ramai yang bercampur dah.... Cuma yang menjadi perbezaannya ialah...sikap kebanyakan kita... Natural habits kita.... Orang German cakap.... Puhkhaakhaatuihtuih Schwen tach (sape yang percaya...memang sah tak tau bahasa German..hehehe)

Ni bukan entri perkauman yer.... Ni entri kesedaran.... Termasuk aku jugak...sambil tulis...sambil memperingati diri sendiri... Orang melayu nie dah ada sifat yang seolah-olah sinonim dah dengannyer... Sifat yang terjadi sebab ketidak tahuan pasal sejarah asal usul... Tau tak yang kita nie hidup dengan sejarah tipu jer? Sejarah melayu yang asal sangat molek dan indah.... Tapi ramai yang tertipu dan percaya yang kita nie diselubungi sejarah yang mundur... Tu yang mewujudkan sifat yang hampeh nih.....

Salah satunya.... TAK SUKA TENGOK ORANG LAIN SENANG... Dengan kata lain...DENGKI. Ramai orang melayu nie suka berdengki... Kalau tengok orang tu senang jer.... Mula la menanam atau menabur "Janji-janji" tok sami siam depan rumah orang tu.... Bila orang tu susah.... barula dier rasa senang hati.... Ala....dalam dunia blog ni pun ramai bersifat macam nie kan? Maaasyaaaarakat... Aku tengok orang Cina sangat jarang bersifat macam nie.... Depa kalau tengok rakan lain senang... depa tanam jugak....tanam AZAM... nak berjaya sama macam dia! Tu baru betul! 

Lagi satu..... YANG SENANG MEMIJAK YANG SUSAH... Tu satu hal lagi.... yang kaya... tak nak bantu yang miskin.... Bagi depa... "Lantak korang la kan... Aku senang kerana atas usaha aku... Korang susah sebab korang sendiri carik pasal...". Kalau ramai yang macam nie... Bila nak seimbang? Orang Cina... yang kaya...selalu bantu orang Cina yang susah... Tak percaya? Tanya la depa.... Berapa banyak scholarship dari company Cina untuk orang-orang cina? Berapa banyak yayasan cina bantu orang cina supaya maju...Kalau nak bukti dalam dunia blog nie....tengok DiGi Award haritu... Ops.....terlepas sudaaa... huhu... Orang melayu? Lagi mau bagi susah maa.... nanti lagi senang nak pijak....

Combine dari kedua-dua sifat buruk utama nilah yang menjauhkan gap orang kaya dengan orang yang masih berusaha nak carik sepinggan nasik.... dan yang paling ketara... Melayu sudah ketinggalan jauh di belakang kaum Cina... Nak bukti yang paling kukuh? Ok....berapa kerat jer kedai yang dibukak orang Cina tutup atau bisnes tak jalan? Aku tengok kebanyakan yang bukak kejap kemudian terpaksa tutup...kebanyakan owner nyer melayu....Kenapa ek? Malas? Mungkin jugak.... Tapi takkan malas untuk isi perut sendiri kan.... 

Bukan nak cakap Melayu itu banyak kekurangan..... Melayu sebenarnya satu bangsa contoh di zaman dahulu kala.... Kaum yang digeruni dari segi ilmu pelayarannya.... Dikatakan Melayu nie adalah perintis dalam dunia pelayaran dunia... Pelik? tak pernah dengar? Itu la korang.... Banyakkan membaca.... Jangan duk baca buku teks sekolah jer... Sejarah kita sebenarnya sejarah yang unggul..... Tapi.....melayu kan mudah luper...

Contohi la segala kebaikan walaupun dari kaum yang lain.... Tapi masalahnya.... Kita ni senang mencontohi perkara yang tak elok... Tang pakai sexy...tang tu nak sangat tiru kan? Tang minum arak.. tang tu la nak sangat dibuat....Apa yang aku bagitau kat atas bukan mewakili semua....tapi segolongan yang agak ramai.... Jadi sila ambik air yang jernih untuk kegunaan diri.... Jangan dikutip pasir-pasir kotor didasar.... takde gunanya...

P/S: "Melayu bukan melayu...Yang tinggal hanya bangsa yang hanyut... " Spontan dari aku sendiri... Maaf jika mengguris hati dan perasaan korang...

5 comments:

Atiqah Wadiah said...

nice entry~nk tambah 1 lagi..melay byk yg merempit..cina??ada penah nmpak dorang merempit x??huhu

aizamia3 said...

tak payah banyak.. tegur sikit je.. dia punya melenting.. padahal untuk kebaikan dia jugak.. kita tegur bukan nak jatuhkan dia tapi kita sayang dia.. tengok bangsa Cina.. dorang sanggup tolong sesama dorang.. naik sama-sama..

melayu..? berapa ramai macam tu.. ada pulak bila dah naik, sanggup jatuhkan kawan yang tolong dia..

kita nak tolong bangsa sendiri tapi hasil kerja yang tak memuaskan itulah yang buat kita sanggup beralih 'kasih'..

Rozali said...

Assalamualaikum PW

saya setuju
terima kasih

SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN AL MUBARAK

Wassalam

Chunky Berry said...

entri yg mengupas sikap org melayu..
sy sgt bersetuju...
walaupun kita hidup berdasarkan sej yg tipu.. sebenarnya itu hanya mahu memelihara perkauman dlm negara ini...
peristiwa 16 mei 1969 titik hitam bgi melayu dan cina.. jgn mengharapkan ia kembali berulang...
melayu mahu menjadi senang tpi berapa ramai yg mahu berusaha..
dibandingkan cina mereka sanggup berpanas demi sesuap nasi...
ada sorang kenalan melayu yg tak puas makan gaji kerja kilang.. tpi x sanggup kerja shutdown di petronas yg gaji besar tpi harus berpans terik... mengapa sikap sebegini yg org melayu amalkan...

org kate org melayu ade phD.. perasaan hasad dengki.. betul
ini cerita benar, berlaku dlm kejiranan sy... mereka marah kepada org yg menyewa dlm kg kami kerana berpakaian terdedah sana sini.. hampir memanggil penduduk kg utk menghalau wanita yg dianggap sundal itu.. tapi kini anak2 diorg sendiri yg pakai seksi n keje pub...
ini ke sikap org melayu yg cuma pandai jg ank org tpi anak sendiri x jaga...
bnyk yg boleh dibahaskan berkenaan kekurangan org melayu.. ini hakikatnye

Mr.StrawBerry said...

thanks broo...nice entry..
org kte ni pantang d tegur...ckp sket je mle lah x puas hati sampai 7 keturunan...bila agaknya nak berubah...

ble dah naek sket, dah mle pandang org lain hina...sedara sendiri pun nak berkira.

sepatutnya kita harus memandang org lain sebagai org yg patut kita bantu...tp ramai org kte memandang yg lain sebagai pesaing yg harus di jatuhkan...

ak penah jumpa seorang mak cik penjual kuih kena satau mcm2 oleh org yg jual kuih bersebelahan ngan gerai dy sob jeles gerai makcik tu ramai sket org beli, klu nak diikutkan berapa la sngt mak cik tu untung..."sikap kte membuatkan kita stuck drpd maju mcm bangsa lain"