Friday, July 15, 2011

Cikgu Salah! Saya Mana ada Salah!

Hmm.....aku sekarang nie rasa makin risau dan bimbang dengan budak-budak sekolah sekarang.... makin pandai mengeksploitasikan keadaan....Dan jugak makin bijak MENIPU!! Aku terfikir pasal isu nie lepas dengar berita kat TV3 tadi pasal Ustaz dera budak sekolah....

Kadang-kadang aku terfikir... Siapa salah sebenarnya....budak tu ke cikgu? Bukan aku nak menangkan cikgu tu.....Aku pun tak tau hujung pangkal citer dier kan....Tapi dari pengalaman yang aku dengar dari kawan-kawan aku yang jugak cikgu sekolah.....Depa cakap masalah banyaknya berpunca dari budak tu sendiri....

Kawan aku kata....diorang tersepit antara tanggungjawab atau undang-undang hak perlindungan budak sekolah nie..... Nak didik sebetulnya...tapi budak terlalu dimanja.... Contohnya... Budak terlalu nakal.... Sampai susah nak bendung...sampai ganggu budak lain yang nak belajar...Cikgu terpaksa denda budak tu... Denda sikit-sikit dah tak makan saman dah.....Terpaksa la bagi rotan ke aper kan.... Sekali cikgu tu dituduh SALAH kerana mendera atau menghukum melebihi had.....ape kes?

Lagi....kes sekolah agama...pasal budak tak nak mengaji Quran...ustaz terpaksa la memaksa.. Budak tu memberontak... Ustaz terpaksa berkeras demi kebaikan budak tu.... Budak tu melawan lagi.... Ustaz pun terpaksa guna cara terakhir...memukul dengan berpada-pada....Sekali budak tu bagitau kat mak ayah cakap ustaz tu pukul...Dah kecoh sampai masuk TV.... TV pulak selalu menangkan budak yang kononnya DIDERA....

Aku bukannya nak menangkan sape-sape...Tapi dari beberapa kes yang berlaku di kebanyakan sekolah... Apa yang digembar-gemburkan tidak seperti yang dihebohkan.... lagi-lagi sekolah yang berlaku kes tu ada member aku sendiri....siap tau apa kes yang sebenar.... Dan sememangnya berbeza seperti yang dilaporkan.... Apa nak jadi?

Nasihat aku.... Bila budak buat hal.....Cikgu hanya mampu melarang....Bila dibuat berulang kali....Sape yang dapat tahan? Dan lebih penting lagi....di mana silapnya?? Cikgu ke mak ayah? kalau selalu menangkan anak sendiri walaupun anak depa yang buat silap.....sape yang naik LEMAK?? Pernah tengok citer Anakku Sazali? Nak ker jadikan anak kite begitu? Tanya la diri sendiri......

10 comments:

Cik Baju Kurung said...

budak zaman sekarang memang tak makan saman . -.-

m.dinie said...

kalo budak 2 buat prangai sruh parent die dtang sklah n tengok sndiri prangai anak die 2 haa..

simanis said...

Pertama : dimanja kan sangat dengan mak bapak...
Kedua : pandai putar belit...di sekolah dia buat salah, dia ngaku...balik rumah dia kat ckgu sebat tanpa sebab...
Ketiga : undang2 yang semakin bodoh tak benarkan denda yang ringan dijalankan di sekolah mcm zaman kita dulu...zaman sekarang, murid xboleh didenda berdiri, dikuatiri pening, rebah nnt pecah kepala...kalau denda berdiri atas kerusi meja mcm kita dulu, ntah la...gamat dunia agaknya...
Keempat : mak bapak yang sengal, ape2 hal tanpa tahu ujung pangkal terus report polis...sebab mereka golongan ber-wang...ape2 hal "kami ada lawyer kami sendiri..."

eh??? panjang mcm entry la pulak! hehehe...Maaf lah PW...

Zuha said...

sangat setuju dengan komen kamu...

kenela strict sikit la baru jadi orang...

skang ni sume nk disalahkan...anak sendiri xnk disalahkan pulak...

http://mat-jungle.blogspot.com/

zarulfarhana said...

betul tue...
la nie ngan dulu lain sgt...
tue sbbnya xmau bek bhgian pndidikan tue..
kena sbr ngan bdk2

Azwa Azee said...

dulu kalau dalam sekolah bertembung dgn cikgu, terus tunduk hormat sambil beri salam.

.........cP~ said...

yup. ibu bapa terlalu manjakan anak. kalau mak saya, ngadu cikgu marah atau rotan, kena sekali lagi dengan atok saya. kalau saya, mak cuma cakap padan muka. tak ada maknanya nak bela2. salah sendiri.

aimaniman said...

akak stuju ngan komen ke-3 n 4 simanis.. pasal undang2 dan pasal mak bapak .. undang2 skarang macam x logik.. cikgu x boleh sentuh anak murid!! cuma boleh guna psikologi, psikologi berguni2 pon kalu budak tu nakal tegar x guna.. pas tu skarang ni cigu2 kna tunggu kat gate budak datang skolah kna ucap slmat datang, tahniah awak datang.. etc..!! apa kone nieh, cigu ke pramugari/gara!!..cuba jd cikgu dulu aa br buat undang2 x masuk akal..

bUDaK nAKaL@pHiQUe said...

sangat setuju...media main peranan yang sangat baek di samping lakonan berkesan budak berkenaan...macam ni baru bole lahirkan generasi yang 'berguna' utk mase depan...tak gitu??ngeh~

Opie. said...

saya seorang cikgu. situasi sekarang sangat mencabar. setuju dengan apa yg kawan2 bagitau di atas. cume nak tambah, kebanyakan parent zaman skrg 'aneh'. mereka sangat percayakan anak2 mereka daripada nak bertanya kepada kita guru2 ape sebenarnya yg berlaku di sekolah. golongan yg mcm ni memang la tak ramai, tp mereka tak tau ke sikap mcm ni bole merosakkan anak2 mereka sekaligus generasi akan datang kesan dari perbuatan parent yg mcm ni?

padahal parent sekarang ialah hasil dari air tangan guru2 mereka terdahulu yg sangat tegas dalam mendidik maka mereka jadi seorang manusia yg seperti sekarang, terpelajar dan sekurang2nya berjaya di dunia. maka sepatutnya mereka lebih memahami tujuan murni guru2 kepada anak2 mereka tidak lain dan tidak bukan ialah supaya anak2 mereka menjadi seorang insan, bukan sekadar manusia.

ikot logik akal yg waras, mane la ade guru2 yg mahukan anak bangsa ni lemah, malas,gagal dalam idup, tak berjaya dan sebagainye kan.. (tentang guru2 yg negatif tu kes terpencil dan memang tidak dapat dinafikan kewujudan mereka dan saya sangat marah dengan kwn2 yg bersikap mcm ni). tp masih ramai lagi guru2 yg sangat berdedikasi. saya pun bukan lah sempurna tp masih berusaha ke arah itu :D

*sekadar luahan seorang guru. ^_^v

IKLAN BERBAYAR

IKLAN BERBAYAR
Berminat? Terus wassap ke: 011-14957785