Friday, July 8, 2011

Batal Ker Tak Puasa Korang Weh!!

Oleh kerana hari ni hari Jumaat....maka aku nak bertazkirah la sikit...hehehe.. Tak de la serius-serius.... Kita santai-santai saje okeh.... Sebelum masuk bulan Ogos nie...iaitu bulan puasa Ramadhan.... Baik kita bersiap sedia dengan maklumat berpuasa kan... Sambil kita menghirup air sirap ais yang bess giler nie... Aku nak bagitau la sikit pasal perkara-perkara yang membatalkan puasa.....

MAKAN dan MINUM
Jangan makan! Jangan minum! Mati kering korang nanti sebulan tak makan dan minum...hahaha. Maksud dier...tak makan dan minum di dalam waktu tertentu.... iaitu start dari masuknya waktu subuh hingga lah masuknya waktu maghrib.... Senang citer... Tak payah nak bagitau terbit fajar dan tebenam nyer matahari... Korang bukannya perasan pun... Asyik duk depan PC je....he he he.. Kenapa ada waktu imsak? Boleh ker makan selepas waktu imsak? Ho ho ho..

MASUKKAN BENDA DALAM RONGGA
Yang ni kene tanya pakar...iaitu doktor pakar dalam hal-hal keronggaan... lebih senang nak faham....TANYA USTAZ yang bertauliah.... sebab yang ni banyak pahaman.... Aku pun tak berani nak cakap... yang penting... jangan SENGAJA masukkan benda ke dalam rongga yang terbuka... Contohnya.... mulut.... Masukkan nasik....Sah-sah tak boleh! Ape beza dengan gosok gigi?? Bukan ker masukkan benda ke dalam rongga jugak tu....:)

MUNTAH
Muntah nie kalau tak sengaja batal ke tak? Jangan ingat senang-senang je batal puasa korang tu... Dalam apa-apa buku....akan dinyatakan sekali dengan SENGAJA.. iaitu ditulis muntah dengan sengaja... Contohnya yang selalu dibuat model yang kurus kering tu.... lepas makan...dier jolok-jolok anak tekak... nak bagi muntah balik.... Haa... tu contohnya muntah dengan sengaja.... Kalau dah pening kepala dan korang kene muntahkan baru hilang pening.....macam mane? he he he

HAID dan NIFAS
Yang ni kalau lelaki yang bagitau...memang sah PENIPU BESAR... Nie khas untuk golongan perempuan... Pasal yang kes terpencil macam dah habis haid tapi masih ada keluar darah sikit-sikit.... kene la tanya ustaz yer...Aku tau la sikit-sikit...tapi tak berani nak terjemahkan dalam blog nie..takut salah fakta.. kalau darah luka?

GILA
Gila atau pun dalam omputeh nyer crazy... atau dalam bahasa Cinanya....Chii Sii... Yang ni batal puasa korang... Tapi kes ni jarang berlaku... Sebab orang gile sah-sah tak pose....Ni kalau korang tetibe jadi gile... Gila meroyan atau gile kencang tak termasuk okeh.... Kalau gila sawan?

MURTAD
Yang ni kalau ade sape-sape yang tergolong dalam kategori nie...Memang sangat teruk la kan... Murtad ni maksudnya keluar dari agama Islam... Tapi kan.... kalau kita sedang buat perkara syirik...atau tergolong dalam orang munafik....Ada orang cakap kene mengucap balik... Kirenyer tergolong dalam murtad sekejap la yer...Kirenyer batal puase la yer... Ke macam maner yer.... Boleh jawab ke ragu-ragu? hihihi....

MENGELUARKAN MANI DENGAN SENGAJA
Yang ni lelaki jer okeh.... Biasenyer beronani...atau bahasa kasarnya melancap (sori yer...sekadar nak suruh faham). Kalau keluar masa mimpi...yang tu ok... sebab tak sengaja... Yang kelakarnya...ada orang penah tanya kat forum agama...."Batal tak puasa kalau ada orang melancap sebelum masuk waktu subuh?" He he he.... Agak-agak apa jawapan ustaz tu? Search....and destroy! Eh...terikut-ikut dengan game... Search and explore...

BERSETUBUH
Yang ni kalau dilakukan pada siang hari di bulan Ramadhan... Buat malam-malam takper....tak batal pose... he he he...Lega la bagi sesape yang baru nak kahwin tu kan... Aku ingat lagi kata-kata sorang ustazah secara berseloroh.... " Kalau dah tak tahan sangat, minum air dulu..baru buat!" Ha ha ha.... Kenapa? Korang kene la tau pasal hukum dan perbezaan batalnya puasa antara batal makan dan minum dengan batal kerana bersetubuh (onani tergolong dalam ni sekali kot)...Boleh jawab ke tak?

So..... kalau korang rasa persoalan yang aku timbulkan dalam entri nie banyak yang susah nak jawab...maknanya korang kene la baca lebih pasal puasa.... Ilmu nie bukan sahaja yang dipelajari di sekolah atau di universiti.... Belajar la jugak di dalam blog! Kan menarik dan rilek je nie...Takkan habis dikejar ilmu yang dicari....:)

P/S: Sori ler...terpanjang la pulak entri nie.... Harap faham la yer...Bukan senang nak citer pasal agama..:)

1 comment:

Ping your blog