Thursday, July 14, 2011

Resepi Nasi Goreng Ala Bajet

Ha ha hai semuaa....!! Kali nie Chef Bro Wacana akan menyediakan satu resepi istimewa khas untuk sesape yang tak nak bagi lauk yang terlebih dibazirkan...he he... Ini jugak sesuai untuk dibuat juadah berbuka puasa atau bersahur kerana ada banyak khasiatnya.... Resepi kali ni ialah nasi goreng ala bajet...


Bahan-bahan : (Untuk 2 orang)
Nasi yang dah masak
Ikan (yang direbus atau lebihan singgang)
2 Bawang merah
3 bawang putih
Beberapa kacang peas
budu
sos tiram

Cara menyediakan:
  1. Tumbuk bawang merah , bawang putih sekali dengan ikan yang dah dicarik-carik isinyer... Ikan tu pada asalnya lebihan singgang semalam yang disimpan di dalam peti sejuk... hehe
  2. Masukkan bahan yang ditumbuk itu di dalam kuali panas yang ada sedikit minyak untuk ditumis...
  3. Tengah duk tumis tu...masukkan sos tiram...sedikit garam dan gula dan jugak sos tomato...masukkan sedikit air 
  4. Masukkan budu sebagai pengganti ajinomoto...hehehe
  5. Kalau tak yakin kesedapannya...boleh test rasa dulu time nie...adjust la mengikut citarasa anda.... Selepas berpuas hati...masukkan nasi
  6. Dan yang last....masukkan kacang peas yang dah dipotong halus...
  7. Siap dan boleh dihidang bersama keropok atau timun.....
Senang je kan? Haa.... itu la nasi goreng ala bajet sebab lauk pauk nyer banyak datang dari makanan yang disimpan balik dalam peti sejuk...hehehe. Cubalah.... sesuai untuk berbuka puasa nanti ataupun makanan sahur...dan selamat menjamu selera!

9 comments:

NURUL NADIAH MAMAT said...

first time dgr letak budu lam nasi goreng.....hehe....

membazir itu amalan syaitan...hee...

aizamia3 said...

sedap ke letak budu sebab tak reti makan budu.. kalau cencaluk tu pandailer..

Alya Esprézzo said...

broooooooooooo...lapar niee, anta sini sikitttttt..haha

Ieda Al-Habsyi said...

wah ada budu tu yg best buat terangkat abisss! :)

TeAqArH said...

hahaha..letak budu dalam nasi goreng?? pe rase erk??
lau kat kedai..order nasik goreng..mesti mintak sambal belacan..sbb mesti tak pedas..

lisa lis said...

Letak budu kompom nasi jd msin ckit..tp mmg sedap kalu da budu~

kiera'sakura said...

errkkk budu? budu cmpur smbl belacan.. perghhhh heaven.. hihihi

YanaMIB said...

eh ko print resipi ni bg kt aspa boleh x? dia xreti ms ns goreng..kehkehkeh =P

amiraliyana said...

letak budu tu.. first time dengar.. bro ni mesti org pntai timur.. mkn nsik grg ngn keropok.. ada budu lagi.. kan? hehe