Friday, July 8, 2011

Kurma dan khasiatnya

Sape suka makan buah kurma? Aku suker! Sebab bagi aku rasanya unik dan sedap jugak la dimakan depan TV....Buat macam makan junk food gitu.... he he he. Lagipun khasiat dier pun banyak.... Korang tau kan? Tak tau?.....Ok....Aku bagitau la sedikit sebanyak khasiat buah kurma nie....

Buah kurma ni kaya dengan zat besi.... Oleh sebab tu...buah kurma ni amat sesuai bagi orang yang mengandung dan jugak orang yang ada masalah anemia.... Lagipun buah ni takde kolesterol....huhu

Protein dier pun boleh tahan banyak nyer....Bukan setakat protein, serat (sesuai bagi orang sembelit), glukosa (bagi tenaga), Vitamin A dan C, Sodium dan potassium... Haa....mane nak carik..dah macam pil multivitamin dah....

Kandungan gulanya (glukosa) pun unik....gula dalam buah kurma tak sama dengan kandungan gula di dalam gula... Senang nak diterima badan kita...sebab tula dinasihat makan buah kurma dulu masa bukak puasa..... Boleh recover tenaga dengan cepat....Dan tu jugak jadi penyebab korang akan makan tak berlebih-lebih sebab dah menerima glukosa awal-awal...

Kandungan potasium penting untuk sistem saraf yang merangsang daya ingatan, membangkit nafsu kelamin korang..(mesti ramai yang nak lepas nie..hahaha) dan meningkatkan sistem pertahanan badan khususnya untuk mencegah barah buah dada dan rahim. Kurma ni kalau korang bagi kat bayi boleh mengurangkan kesakitan dan kadar degupan jantung....Fuuhh.....banyak betul khasiatnya...

Ada lagi.... Kurma juga boleh bantu memudahkan proses bersalin dan mengecutkan rahim kerana ada bahan boleh membantu proses berkenaan, sebagaimana dilakukan Maryam as yang memakan buah kurma selepas melahirkan Nabi Isa as... 

Bagi aku....kurma ni raja buah la kot....sebab khasiatnya memang tak dapat ditandingi oleh kebanyakan buah lain... Tapi kan....kenapa orang putih yang bijak pandai tu tak nak la pulak nak naikkan buah kurma nie.... tetap nak naikkan soya dan epal dier tu....haih...

8 comments:

Yayan said...

kurma memang diketahui tinggi khasiatnye .. tp , ntah .. yan xsuka sangat buah kurma sebab kemanisannya .. maniiisssss sgt smpai xboleh diterima dek tekak .. cuma tyme bulan puasa , gigihkan diri makan sebiji .. makan sampai habes .. hehe

SoLy SoLicious said...

kurma laku di pasaran tika ramadhan ^_^

simanis said...

semasa isteri mengandung tu, elok diamalkan makanan sunnah...
Qaseh adinda yang ustazah Siti Bahyah semanis kurma tu...
Anak lahir kulit bersih, cerdik, petah bercakap dan banyak lagi la...
Saya dah try...

aimie amalina said...

suke! sangat! teutama kurma mariami..heeee...sedapnye..liat2..lemak2...=)

ishiko said...

rindu kurma di bulan puasa

hyemynameisrasyid said...

hmmm.,kurma ni mmg byk khasiatnya.,
puasa ni nk mkn byk2 ^^ hehe

thnks for this info.,sgt menarik~

-Alahai~

mcm ni lah said...

anak buah saya puteri sarah iskandar masuk paper kosmo sebab iras mat saleh ni link nyer

http://www.macamnilahkita.com/2011/07/budak-melayu-iras-mat-salleh.html

armouris said...

lagi info tentang kurma di SIHAT SELALU - Khasiat Kurma

IKLAN BERBAYAR

IKLAN BERBAYAR
Berminat? Terus wassap ke: 011-14957785