Wednesday, July 6, 2011

Malu Weh....Kalau Aku La Kan...Malu Giler...

Ni citer masa aku duk servis kete aku tadi.... Dalam duk lepak kat situ dama berjam-jam...macam-macam la aku dengar citer dan geng-geng mekanik duk berborak kan.... Aku duk tengok kete aku jer... Terkejut dan terlupa yang kete aku nie kene buat major servis....Adehh.... melayang la duit hari nie..

Dalam duk tengah tukar brake disc baru tu.... Aku dengar la mekanik India nie duk marah-marah.... Aku pun pelik la kan... Apehal mamat India nie.... Aku ingatkan dier tengah marah-marah sebab brake disc aku dah calar-calar...Nampak sangat dah lame tak tukar...hihihi... Aku pun pasang la telinga duk dengar apa yang depa duk cakap....

Sekali aku dengar mamat India tu marah kat sorang mekanik Melayu nie... " Macam Bebudak... Bai, jangan Tiru ini punya perangai...". Die cakap kat budak melayu sorang lagi yang tengah duk tukar minyak enjin kete aku.... Budak praktikal kot...sebab semat semacam jer.... Aku pun dengar la lagi....

India tu sambung," Awak jangan tiru sama ini orang.... Diorang tu tak smayang punya orang... Awak ikutla si Deris tu... itu baik punya orang...selalu pegi smayang... Smayang Jumaat pun tak penah miss... Itu baru baik punya orang...Itu punya orang mana pegi smayang... Awak jangan kawan sangat dengan diorang...". Macam tu la lebih kurang...

Aku terkedu.... Mamat India nie yang bagi nasihat kat mekanik muda melayu tu....Bukannya orang Melayu! Haih....Apa nak jadi... kalau aku la kan... malu giler kalau orang India yang marah kat kita sebab kita sendiri tinggalkan ajaran agama kita sendiri.... malu beb....

Tapi aku respect kat mamat India tu.... Dah la buat keje bagus giler... Baik pulak tu... Dari situ...Aku terfikir... kita jangan bezakan bangsa.... Apa yang berbeza....iman dalam hati jer... Aku lepas tu terus borak-borak dengan India tu... nasib baik tak ajak makan nasi daun pisang jer..:)

22 comments:

Cik Baju Kurung said...

haha . sokong ! :)

Cik Arda :D said...

wahhh... 1 dalam 1000... ade num tepon dia x? hahahahah

udin said...

respect mamat india tu.. kalau sy da kat situ pon mesti tersipu2 malu gak.. hehehe.. :D

cik pulau said...

betol..
adehhh. bikin malu je..
hishhh

suha said...

senyum (^_^)

itulah org yg terlalu mghormati agama org lain..semoga Allah bg hidayah kt india tu dan matinya dlm Islam..amin

Rozali said...

Assalamualaikum PW

jangan seorang yg buat jahat kita pulun semua bangsanya

Wassalam

niena shopping2u said...

biasanya mereka yg kuat agama akan slalu nasihat kt org lain cmtu.. mereka percaya agama masing2 :D

smoga Allah bgi hidayah kt India tu :D

cik najihah said...

malu kan kaum je..
bukan melayu pon reti bahase

Abang Long said...

Salam...bagus India tuh...apsal tak ajak dia g smayang sesama?

Latest entry Berhati-hati Di Jalan Raya

Syuxer said...

semoga orang india tuh mendapat hidayah dari Allah s.w.t..

sekarang memang ramai bebudak melayu miss solat jumaat T_T

Cik Asma BLuppy said...

uish... malunye! tp bdk2 tu xde prasaan malu ke?
bgus btol india tu.

Cinderella said...

bagus betul...minx2 india tu pon dapat hidayah jugak untuk masuk islam..bole la pergi smyg jumaat same2

aidamohdnazib said...

wahh..bagus betul india tu..salute lahh..:D :D

to'wan said...

Salam.. Pernah berkongsikan kisah yang lebih kurang sama berkenaan seorang berbangsa cina...

http://abuhanif186.blogspot.com/2011/04/itu-cina-pun-faham-islam-kita-melayu.html

Budak Botak said...

Semoga kita mendapat pengajaran... He3..

iyan shazlind said...

perkongsian yang memberi keinsafan..TQ :)

iyan shazlind said...

perkongsian yang memberi keinsafan..TQ :)

puteraduyong said...

wah...bagus ni... ;)

||aLeaSaRa|| said...

slm pagi rabu!kalau lunch break hari jumaat kan panjang.kite ngan officemate suka keluar lunch kat giant/tesco.kdg2 malu bila lelaki kaum india/cina pandang lelaki melayu yg sibuk mengunyah makanan kat restoran/warung.bygkan jelah masa tu azan dah berkumandang,diorg selamba melantak dgn lahapnya.dah lah tu,lps mkn hisap rkk pulak hembus berkepul2.muka mmg dah tebal agaknya.

aizamia3 said...

masih ada yang prihatin sebenarnya, jumpa atau tidak je mereka2 ni.. tapi memang rasa malu bila yang tegur tu bukan bangsa kita..


psstt: kat mana bengkel ni..

Pembawa_Wacana said...

@aizamia3: Bengkel dekat Sri Kembangan..:)

aquatwins932 said...

teringat kisah pelacur yang d'masuk kan ke syurga sebab bagi sekor anjing yang dahaga air.. sape la kita untuk judge orang kan? kalu Allah nak bagi hidayah, bila-bila n sape-sape pun boley :)

Ping your blog