Sunday, July 31, 2011

Kejar adat ker.... Kejar pahala?

Puasa... dia berpuasa...  Tapi sekadar menahan lapar dan kering tekak jer.... Yang lain tetap sama....solat selalu tertinggal.... telinga dibagi dengar hiburan....mata layan gambar seksi di TV... Tak pun mulut duk mengumpat sana sini..... Macam kosong jer puasa tu....

Terawih di masjid..... Ramai yang pegi berterawih.... tapi awal-awal jer....masuk tengah bulan...dah tak bersemangat dah.... Sebab apa? Sebab pegi masjid sebab nak dapatkan suasana kemeriahan jer.... Bukan penghayatan dalam ibadah.... Sebab tu tak kekal niat suci tu....

Masuk je bulan puasa....ada la bazar Ramadhan... Dan semua shopping mall promosi barang sempena RAYA... Semua sibuk bershopping.... Akibat keletihan bershopping.... penat...dah tak boleh kusyuk dah nak berterawih atau nak buat ibadah lain.... Semua nak tidur jer.... Apa yang dikejar sebenarnya? 

Adat dalam bulan puasa.... Tu la adat.... Banyak orang kita ni kejarkan adat.... Bukan penghayatan.... Sucinya bulan Ramadhan dikotori pemikiran menyimpang nie.... Mungkin ramai yang tak sedar... Tapi tu la zaman sekarang....ibadat dianggap beban... Aktiviti dalam bulan puasa seolah-olah macam adat jer.... Tak buat rasa janggal...bukan sebab rasa bersalah kepada Tuhan....tapi sebab tak buat perkara yang selalu dibuat...

P/S: Esok dah puasa dah..... Malam nie dah start terawih yer......:)

7 comments:

EZAN IDMA said...

semoga niat tu tak terpesong. aminn

bUDaK nAKaL@pHiQUe said...

pembaziran juge menjadi satu adat dalam masyarakat kite...itu jge perlu kite jauhkan...jazakallah~

TeAqArH said...

yeah..sokong...tp kite buat jugak jgn semata2 kerana pahala tp tanggungjwb dan amanah kita sebagai hamba kepadaNYA...semoga ramadan kali ini lebih baek dr yg sebelomnye....isi la masa lapang dengan pengisian yg sebaeknye...^_^

TeAqArH said...

tqah bg backlink entry ni kat blog tqah...izinkan yer..^_^

Ayen... said...

setuju ngan apa yg dikata,kwn akan cuba yg terbaik utk tahun ni......Insyaallah.

luqman zakaria said...

bsok dah nak start puase dah!! selamat menyambut bulan ramadhan yer!

LyaLuna said...

betul2. yg pnting nawaitu kte. mcm mne pun kne betulkn niat dlu. sume nya bmula dgn niat. kalu da tkejr2 adat sgt mmg lari la dr erti sbnr ramdhan. ramadhan la mse tuk kte tigktkn aml ibdt kpd DIA >.< salam ramdhan n samat bpose k

http://yanadimple.blogspot.com/