Monday, July 11, 2011

Sah Ker Puasa Aku??

Ok...aku nak citer pasal macam mane nak tau sah ke tak puase kita tu....Tapi kirenyer basic info je la ek.... Bab-bab advance....aku mungkin tak tau jugak sama macam korang... So, aku citer je la apa yang aku tau... Nak tau sah ke tak puasa tu...kene la cukup-cukup syarat di bawah...


ISLAM
Korang kene la beragama Islam.... yang ni basic giler la kan.... Tapi korang yakin ke korang ni orang Islam? Kalau betul... korang kenela patuh dengan Rukun Iman dan Rukun Islam.... tau ke tidak rukun-rukun tu? Sebab kitorang takde cop mohor nak declare korang ni Islam... Korang kene la jujur dalam hati masing-masing....


BERAKAL dan MUMAYYIZ
Maknanya sesape yang berakal....maka kalau die tu puase...sah la puasa dier.... he he he..tak jugak... kene la mengikut semua syarat-syarat sah puasa dan jugak tak melanggar rukun puasa..... Ape ke benda la pulak rukun puasa tu?? Macam biase.... search n explore....ha ha ha....


SUCI dari HAID dan NIFAS
Ni sama dengan apa yang dah aku terangkan dalam Perkara-perkara yang membatalkan puasa dulu.... Jadi korang boleh la ke link yang diberi tu jer.....


NYATA MASUKNYA BULAN RAMADHAN
Ni kalau bab sah puasa di bulan ramadhan la kan....kalau puasa ganti atau puasa sunat tu.....tak termasuk la... Ke ade orang yang buat puasa ganti di bulan Ramadhan?? He he he...

Itu ler Syarat-syarat Sah Puasa.... Tapi ingat yer....kene la segaris dengan Rukun Puasa.... Kalau tak ikut rukun tu...dikire puasa korang tu tak sah jugak...(Betulkan jika salah yer)....

7 comments:

Isteri Encek Bard said...

nice sharing PW... Mudah-mudahan puasa kita diberkati..Amin Yarabbal A'alamin...

mynameismy said...

niat jgn lupe huhu

ainondreamergirl♥ said...

nice info :)

kayrul-shah said...

info yang bagus...

Norhisham Nordin said...

yang penting, bagi kaum lelaki kena cukup sebulan... huhu..

aizamia3 said...

moga puasa kita diberkatiNYA.. amin..

shafiqabdshukor said...

btol2....
selamat berpuasa

Ping your blog