Friday, July 29, 2011

Kantoi Tak Puasa!

Citer masa zaman kecik-kecik memang kelakar dan bes..... Dalam banyak-banyak citer... antara yang menarik nyer dalam bulan puasa.... Aku ingat lagi zaman sekolah rendah dulu....semua baru nak belajar berpuasa.... Macam-macam gaya.....macam-macam gelagat.....

Aku ingat lagi.....sorang member aku tu.... Dani (Bukan nama sebenar).. Kisah dier macam nie.... aku dan kawan-kawan dipaksa ke surau untuk solat.....PAKSA tau.... nak tak nak kene pegi jugak..... sebab budak-budak nie kalau tak paksa memang tak nak nyer pegi surau....Masa tu kalau tak silap....darjah 3....

Masa tu solat zohor.... Kelas fardhu ain kot...aku pun dah lupa.... tapi surau dier kecik jer... Aku dan kawan-kawan beratur nak ambik wudhuk.... Lama jugak la kan nak habiskan student ramai nie.... Lama duk tunggu...akhirnya sampai la giliran aku dan Dani tu... Aku dan Dani bersebelahan jer masa ambik air smayang tu....

Masa part ambik air smayang time berkumur....Aku pelik...Si Dani tu berkumur tapi tak ludah balik air tu!! Nak tanya....segan.... Ke mana menghilangnya air kumuran itu? Oleh sebab aku tengah blur....maka si Dani siap dulu.... Sampai la giliran orang lain... dia bukak paip.... basuh tangan tiga kali...berkumur.... pun sama!! Air kumuran dier hilang!! 

Rupa-rupanya Dani dan sorang lagi tu mengamalkan berbukak puasa dengan air paip semasa berkumur! Ha ha ha... Taktikal yang berjaya menipu ustaz sekolah aku dulu..... Patut la depa nie cergas semacam jer... yang aku nie.... separuh nyawa rasanya nak habiskan sehari berpuasa... Hampeh tol...

Tapi taktik tu akhirnya berjaya dikesan.... dan mangsanya ialah Dani tu ler.... sebab ada satu hari....dia kerap sangat nak ambik air smayang... kononnya terbatal sebab terkentut..... Sekali cikgu pegi cek...kantoi dier duk teguk air paip...ha ha ha...

Kenangan bulan puasa.... banyak lagi kenangan masa dulu-dulu.... Memang jauh bezanya dengan zaman berpuasa sekarang..... Pasal kad raya.... pasal suasana berbuka kat kampung ramai-ramai... berbuka di surau dengan orang kampung..... Semuanya jauh bezanya dengan sekarang.... :)

P/S: 1 Ramadhan cuti ek?

10 comments:

Meck said...

kat brunei 1 ramadhan cuti. hehe

yang benar,meck

Muiz Ilusinasi said...

kt kL ni ntah la cuti ke x..huhu

myezatul aQma said...

hahaha...kelakar kan puasa masa kecik2 dulu.

eiela said...

haha macam-macamkan perangai budak-budak. kelakar plak ingat balik.

cucu umie said...

kehkeh..ad shje member ayie mcm gitu mase kt sekolah agama..tpy xkantoi pon sebb dia mase wuduk jer bt..hehe

aizamia3 said...

kihkihkih.. akhirnya kantoi jugak..

budak sekolah ada antaranya cuti tapi ai keje macam biasa..

ika said...

kantoi ~~

saiazuan said...

haha kantoi.. aku dlu lg teruk, lg 5 minit nk brbuka aku dah minum air.. depan2 umi lak tu.. hahaha kantoi busuk je

zarulfarhana said...

hhahaha...zaman bdk2...

Eza Boom Boom :) said...

mesti dani dah insaf kan sekarang :)

IKLAN BERBAYAR

IKLAN BERBAYAR
Berminat? Terus wassap ke: 011-14957785