Tuesday, July 12, 2011

Korang Wajib!! Jangan Nak Lari!

Masa dah dekat...masa semakin suntuk.... Bile lagi nak buat haa? Korang tu wajib.... Jangan nak ngada-ngada....Jangan ada sesapa yang nak lari dari menggantikan puasa yang dah ditinggalkan yer...he he he...Ni bagi sesape yang tinggalkan puasa masa bulan Ramadhan... Wajib qada puasa tu yer....

ORANG SAKIT
Yang ni bagi ada harapan nak sembuh.... Kalau dah takda harapan langsung tu.... Tak wajib.... Tapi kalau dari takde harapan tetibe miracle datang....sembuh pulak sakit tu.....maka wajib ganti puasa..

MUSAFIR
Bagi yang dah tinggalkan puasa tahun leps sebab bermusafir....wajib ganti jugak....jangan nak buat alasan... Kalau setakat pegi berjalan-jalan ke Masjid Jamek tu tak dikira musafir okeh!!

HAID dan NIFAS
yang ni memang dah jadi rutin tahunan la kan bagi kaum hawa... Yang mana kata full puasa dier tuu.... Maknanya ada masalah kesihatan la tu....Atau pun dah menapaus...(betul ke eja tuu..haha)

TINGGAL NIAT PUASA
Ingat.....niat puasa tu termasuk dalam rukun-rukun puasa yer.... Tertinggal niat...batal puasa korang...wajib ganti..

SENGAJA MELAKUKAN PERKARA MEMBATALKAN PUASA
Yang ni memang cari nahas.... Tak pasal-pasal korang kene ganti.... Tapi yang ni la ramai yang buat kan... Contohnya....ada kat dalam entri yang INI

PITAM/MABUK
tengah-tengah puasa tu kan....korang pitam atau mabuk (Mabuk dalam puasa?? Hmm..sah-sah batal kan?) Maka puasa tu terbatal dan wajib ganti....

Haaa....kalau korang ada buat perkara-perkara di atas semasa puasa tahun lepas....WAJIB GANTI atau QADA okeh.... Nanti tak pasal-pasal kene bayar FIDYAH....

7 comments:

m.dinie said...

x sbar nk puase ni..haha..XD

SoLy SoLicious said...

gigih le mengganti ~

mas saari said...

dah habis ganti...yeaayyyyy!
tak sabar tunggu Ramadhan...

Rahmad said...

kehangatan bulan ramadhan semakin terasa..hee

zarulfarhana said...

nsib baik gnti awai2 dh...hheehe

mindaKhayaLan said...

puasa....

bulan senang dapat pahala...huhuhu

aizamia3 said...

tiada alasan.. wajib kena buat..

IKLAN BERBAYAR

IKLAN BERBAYAR
Berminat? Terus wassap ke: 011-14957785