Tuesday, May 3, 2011

Kisah Cik Gayah - Cerpen Siri 3

Sila baca dulu SIRI 1 dan SIRI 2 yer.... Ini cerita bersiri... sekarang ni siri 3.... Layannnn.... zasss

Cik Gayah senyap jer....sambung makan slow-slow... sambil mengenang akan susah-payah selama sehari nih... Dalam duk pikir-pikir tu....mata Cik Gayah dah berkaca.... Pak Samad sedar akan Cik Gayah sedang menangis jauh di sudut hatinyer......

Pak Samad: Dik.....cuba citer kat pakcik... apa yang dah jadi kat adik nih... Pakcik ada banyak masa nih....

Cik Gayah: Malu la pakcik.....

Pak Samad: Apa yang nak dimalu nyer.... Pakcik boleh bagi adik tumpang umah pakcik...tapi dengan satu syarat....adik citer dulu kenapa adik lari dari umah... boleh?

Cik Gayah: Ermm.... Ni sumer salah mak gua pakcik.....

Pak Samad: Salah mak adik? Dia pukul-pukul adik ker?


Cik Gayah: Taaak.....taak.... Erm... Pakcik... Time kasih sangat-sangat dengan nasik nih.... gua memang terhutang budi dengan pakcik... Takpe la pakcik...Gua pandai la nanti carik tempat tidur...Tak jadi la nak tumpang...pakcik dah bagi nasik dah...malu la pulak nak susahkan pakcik lagi...

Pak Samad: Laaa....pakcik bagi nasik je pun.... Bagitau la kat pakcik.....

Cik Gayah: Mak laa..... dia tak nak bagi gua kawan dengan boypren gua sekarang... gua cakap la ni gua punye pilihan.... asal mak nak masuk campor kan.... Lagipun gua tak buat apa-apa pun...just kuar-kuar gitu jer.. Pastu mak marah-marah.... Mak tak nak gua kawan dengan boypren gua tu... Mana buleh... Boypren gua tu.....Gua sayang dier....

Pak Samad: Dah brape lame adik kenal boyfren tu?


Cik Gayah: Dah lama pakcik..... Baik orangnya.... Dalam setahun lebih dah.... Memang gua betul-betul sayang dier....

Pak Samad: Pakcik nak tanye la kan....time adik susah-susah gini....mana boyfren adik?

Cik Gayah: Dia ada keje sikit..........................sebab tu...............

Pak Samad: Adik...... tadi adik kata adik terhutnag budi dengan pakcik sebab sepinggan nasi kan.... Pakcik nak tanya kat adik la..... Dah berapa lama mak adik bagi adik sarapan...makan tengah hari dan malam?

Cik Gayah: Ape ni pakcik...soalan tah ape-aper...mestila dari kecik... sama umur dengan gua la... 17 thn..

Pak Samad: Ok......pernah tak adik rasa terhutang budi? Walaupun sesaat..... adik tadi rasa terhutang budi dengan sepinggan nasik dari pakcik.... mak adik yang dah selama 17 tahun tu adik tak terhutang budi ker?

Cik Gayah : [diam]

-BERSAMBUNG-

3 comments:

athirah said...

meh terjah gmbr bro n wife masa wed ujang :)

Srikandi Bonda said...

Gayah .. Gayah.. pikir2kanlah ya.

mcm ni lah said...

tu lah dia gayah ni singkat sangat pemikiran dia,. kasih ibu sampai ke syurga jgn sesekali derhaka,.. ermmm cepta2 sambung cerita lagi,. nak tau ending gayah ni