Tuesday, May 3, 2011

Kisah Cik Gayah - Cerpen Siri Last

Sebelum tu....baca la siri -siri sebelum nya yer....ini sebuah cerpen.... bukan entri main-main.... Cerpen ciptaan aku dengan jalan citer dari pengalaman..... Nak tau kepala cerita.....sile ker SIRI 1 , SIRI 2,
dan SIRI 3.

Pak Samad: Ok......pernah tak adik rasa terhutang budi? Walaupun sesaat..... adik tadi rasa terhutang budi dengan sepinggan nasik dari pakcik.... mak adik yang dah selama 17 tahun tu adik tak terhutang budi ker?

Cik Gayah : [diam]


Pak Samad: Adik....kadang-kadang kita tak sedar yang depan mata ni....kita sedar yang jarang berlaku jer... Pakcik tadi cuma bagi nasik jer kat adik.....adik dah terharu sampai rasa terhutang budi....tapi mak adik dah bagi kasih sayang dan jaga adik sejak dari kecik lagi.... Adik tak rasa bersalah ker? Sepatutnyer rasa terhutang budi adik dekat mak jauh lebih mendalam dan susah nak ditandingi.... 

Cik Gayah: Tapi mak tak bagi benda yang gua nak! Sayang apa macam tu...

Pak Samad: Dik... Pakcik nak tanye lagi..... boypren adik keje ape?

Cik Gayah: Tak keje lagi.... sama umur.... baru lepas SPM..

Pak Samad: Alasan ape dia bagi masa adik mintak tolong tadi? Pakcik ingat dia ni businessman ke ape ker....sibuk sampai tak leh tolong adik nih..... 

Cik Gayah: Dia ada keje la tu pakcik.... Gua tau dia nak tolong...tapi sebab ada keje la tu...

Pak Samad: Hmm..... Adik ni cepat memahami orang kan....kenal setahun lebih dah sampai ke tahap tu.... Tapi kenapa adik tak boleh memahami mak adik yang dah adik kenal selama 17 tahun ni? 

Cik Gayah: [diam]

Pak Samad: Dik..... adik sayang kat mak adik tak?

Cik Gayah: [diam]

Pak Samad: Tak sayang? Adik tak sayang mak adik yang dah jaga adik selama 17 thn? Yang lahirkan adik di dunia nih....yang bagi makan...yang tolong adik bangun semasa jatuh.. yang peluk adik ketika adik menangis... Dik...agak-agak mak  mintak balasan dari adik balik tak nanti? Taak....taaak dik.... Mak bagi semuanya kerana kasih sayang...bukan nak balasan.... Mungkin adik betul-betul sayang kat boyfren tu.... Tapi takkan la kasih sayang selama setahun dah pudarkan kasih sayang selama 17 thn? 

Cik Gayah: Tapi mak dah tak sayang gua.... Dia marah gua semalam pasal boyfren tu... Mak dah tak sayang gua lagi...

Pak Samad: Marah itu tandanya sayang dik....ada perkara perlu dilarang dan ada perkara boleh diberi... Marah seorang mak bukan macam marah pakcik dekat adik nih... Pakcik yakin mak adik sekarang tengah risau dan susah hati lebih dari adik sekarang.... Cuba adik ingat kembali.... kenangan sebelum adik kene marah... berapa lama marah tu kalau nak banding dengan gelak ketawa sebelum ni.... 

Cik Gayah: [diam sambil menundukkan muka...menangis teresak-esak]

Pak Samad: Umah adik kat maner? Pakcik hantarkan.... kalau adik tak nak duduk umah adik tu.... jumpa sekejap dengan mak adik pun cukup lah.. .. Adik tengok reaksi mak adik macam maner....lepas tu adik boleh tinggal kat umah pakcik kalau mak adik memang tak sayang kat adik....nak?

Setelah dipujuk-pujuk....akhirnya Cik Gayah bersetuju..... setibanya di pagar rumah.... Cik Gayah pun keluar dari kereta Pak Samad...menuju ke rumahnya...mak Cik Gayah kelihatan menangis di tangga rumahnya.... Apabila mak nya nampak Cik Gayah pulang..... maknya terus bangun dan memeluk Cik Gayah....makin kuat tangisan maknya....

Mak: mana Yah pergi? Haa......Mak dah risau dah.... Yah pergi mana? [tersedu-sedu]

Cik Gayah: [lidah kelu.....menangis seiring dengan maknyer]

Mak : Mak risau sebab Yah tak balik makan tengah hari tadi.... Mak buat masakan spesel tau untuk Yah tadi.... Masak ikan tiga rasa... sayur kailan.... dan feveret Yah... coleslaw.... Tapi Yah tak balik...

Cik Gayah: [menangis]

Mak: Yah marahkan mak ek.... Mak mintak maaf kalau mak buat salah kat Yah....

Cik Gayah: [sambil menangis teresak-esak] Mak dah makan?

Mak: Mak tak makan Yah.... Mak risaukan Yah lagi... Yah la hidup mati mak... 


Cik Gayah: [makin kuat menangis]


Pak Samad cuma perhati dalam kereta  jer... Tak nak ganggu saat-saat kasih sayang mereka menjelma kembali.....Sambil bercakap sorang-sorang dalam kereta nyer....


Pak Samad: Tu la kasih sayang seorang mak... Tapi sayang....anak-anak jarang menghargai kasih sayang itu.. kasih sayang mak cuma dianggap rutin harian jer... Kasih di luar juger yang dicari si anak-anak.... Sedangkan kasih sayang di rumah jauh takde pengganti..... Nikmatilah selagi diizinkan Tuhan....jangan sia-sia kan kasih sayang kekal itu hanya kerana kasih sayang sementara insan lain.... 

SELAMAT HARI IBU


-SEKIAN-

P/S: Nak share boleh... tapi sila backlink balik kepada aku ni...penat nih buat cerpen...huhu

4 comments:

mcm ni lah said...

uwaaaa sedihhh nak balik kampung skrg gak nak jumpe mak,.

Srikandi Bonda said...

terharunya.. Selamat Hari Ibu buat semua yang bergelar Ibu! =)

Seri said...

bakat terpendam nih, nnt boleh buat cerpen lagi. Tak pun buat skrip drama terus....hehehe...anyway, tahniah sbb berjaya membuatkan org membaca sampai abis siri...Selamat Hari Ibu buat semua...:)

Fatma Diyana MB. said...

kenapa sedih sangat ending dia ? T-T btw, good job. selamat hari ibu. sayang ibu ! :D

Ping your blog