Thursday, May 5, 2011

Tujuh Lagu Yang Patut Dihafal

Banyak lagu yang wujud di dunia nih... Tapi kalau nak tapis dari semua jenis bahasa.....memang jenuh la aku nak mencarinyer kan.... Jadi aku kecikkan skop dier... Lagu yang dipilih ni lagu yang memberi manfaat kepada korang kalau dihafal.... manfaat tu maksudnya...boleh digunakan untuk korang jugak nanti.... Menambah pengetahuan dengan menghafal lagu.....Jom kita tengok....

Lagu 25 rasul dari Raihan



Lagu ni memang bagus....menyebabkan korang boleh menghafal nama-nama rasul dengan masa yang singkat.. takde lagi alasan dah....Ingat dari turutan pulak tu.... Kalau masuk exam....komfem boleh jawab punyer...

LaguTombo Ati dari Opick


Lagu ini bagitau korang macam mana nak menenangkan hati dengan betul... Amalkan ler cara yang dinyanyikan tu....:)

Lagu Asma Allah dari Sami Yusuf

Lagu ni bes.....sampai ke hati.... hafal nama-nama Allah dengan cara yang lebih berkesan dan tak rugi kalau korang boleh menghafal nama-nama Allah...Boleh guna untuk doa-doa lepas solat... Ermmm....susah ker? Ala.....hafal nama artis buleh...takkan nama-nama Allah takleh kan...kan...

Lagu Alhamdulillah dari Too Phat dan Yassin


Asyik lagu nasyid je kan....ok....ok....kali ni aku bagi rap terus! Hah...amik hang...ha ha ha... Hafal lagu nih.... memang bagus untuk korang hayati liriknyer... Mendalam dan memang kene dengan cara masyarakat kita sekarang....

Lagu Insya Allah dari Maher zain


Lagu dari Maher zain ni bukan sajer sesuai untuk majlis kahwin....tapi sesuai untuk korang menghafal kesemua lagunyer... tapi aku paling suka lagu ni....sebab memberi semangat baru setiap kali aku dengar lagu nih.... Tengah malas-malas nak study pun jadi rajin.... Hafal la yer.... Jangan duk hafal lagu Lady Gaga jer... 

Lagu Aku Mahu Pulang dari Amuk


Sebenarnya kumpulan Amuk ni pun aku suka.....sebab lagu-lagunya sangat bagus dan sedap didengar....Liriknya patut dihafal dan dijadikan teladan.... Tak percaya...aku bagi la contoh lagu ni... banyak lagi lagu lain yang bagus untuk membaiki sahsiah diri....:)

Lagu Tobat dari Wali Band
Ni pun aku suka....lagu-lagunya bagus dan bersantai jer... nasihat ada dan melodi nyer pun bes... Macam lagu ni.... suruh kita ingat akan kematian.....jangan buat maksiat...pergh..... terbako jiwa sesape yang tengah buat tu kan...ha ha ha. Bior terbako!! Terbako!!

Amacam..... banyak lagu-lagu yang mempunyai lirik-lirik yang bagus...tapi kebanyakan manusia sekarang suka akan lagu yang sekadar melodi jer....tapi pengisian lirik....habuk pun tadak...cintan....cintan....cintan.... Kekadang aku heran la kan..... lagu liriknya bagus.... tapi melodi pulak tak bes... sengaje ke ape ni... Sepatutnya lirik yang bagus-bagus la diberikan melodi yang boleh meletops.....contohnya...lagu Maher Zain tu... Kita punyer? Tepuk dada tanye la diri sendiri..... 

Bagi aku...aku sukakan lirik lebih dari lagu tu sendiri.... sambil dengar.....sambil mengisi kekuatan rohani dalam diri.... kan bagus macam tu..... :)

15 comments:

Nurul syahirah (-_-) said...

best2 semua lagu nie.. paling minat sekali maher zain..

~...AmALinA....~ said...

suka jugak semua lagu tu~ =)

mas saari said...

anak Mas suka nyanyi lagu 25 rasul tu...hehehe

Dekcik said...

lagu2 nie semua bgs2 septutnye kene selalu putar kan dlm radio kan..

entry terbaru..
http://sweetchoc91.blogspot.com/2011/05/kau-kejam-kau-pijak-kaki-anak-kucing-tu.html

mynameismy said...

PW.. My tak tgglkan URL ke??? demmmmm...penat mengarang...-.-'

my suke giler hoke lagu Asma Allah tuh.. tersentuh sgt!! nk menitis airmate dgr....T_T

Rahmad said...

wow..best suma lagu ni..

tapi baru 4 yg aku dpt hafal..

3 lagi blum..huhu

pwincess Lov3y dOv3y said...

tersentuh haty bler dengar..disamping maksud2 yg tersirat kan disebalik lagu2 tu kan..:)

GaRy™ said...

okeh2..tengah hapal..hehehe..

Sunah Mohammad said...

suka lagu2 maher zain, opick dan wali band..hijjaz pun suke..:)

Mikah Lurima said...

SUKAAAAAAAAA!

25 Rasul tu wajib hafal sbb kita sbg Islam kan wajib tau 25 Rasul tu sape.

Lagu rock kapak dgn indon i x minat. so, susah nak ingat. x minat muzik dia. da lyrics r fine.^^

Alhamdulillah tu lajooooo. x boleh meyh. haha

errr, insyaAllah tu insyaALLAH I akan hafal.

overall! love dis post. wink2~

mcm ni lah said...

nak tambah 1 lagi asmaul husna / nada murni

Fatma Diyana MB. said...

orang melayu suka dengar lagu korea, justin bieber, lady gaga je. tak faham betul. bukan best pun kan. -__-"

nurkaloi said...

sume lagu tu best
kaloi suke gak
tapi nak hafal tu
adesss berpinar skit nk ingat haha

Dayana AZ said...

hehehe nk dengar lah :) !
lgu doaku by haddad alwi pun sedap taw :)

cik najihah said...

mostly lagu2 yang sy suka :)

IKLAN BERBAYAR

IKLAN BERBAYAR
Berminat? Terus wassap ke: 011-14957785